۳۷۰۰ موقوفه استان یزد با نیت عزاداری برای امام‌ حسین(ع) وقف شده است

یزد- ایرنا- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: در استان دارالعباده یزد، بیش از ۳۷۰۰ موقوفه با نیت عزاداری حسینی، تعزیه‌خوانی سیدالشهدا و طبخ آش و اطعام وقف شده است.

حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده روز چهارشنبه  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کلمه مقدس وقف در استان یزد بسیار مورد توجه دارد اظهار کرد: این استان به لحاظ تعداد موقوفات در رده پنج استان اول کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: جهاد در دو بخش جانی و مالی ذکر شده و یزد جزو شهرهای مذهبی ایران است که دینداری و تدین مردم مدیون مداخله‌های مالی متمولان و ثروتمندان متدین است که بخشی از اموال خود را تقدیم سیدالشهدا کرده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد، وقف را یک حرکت عظیم فرهنگی برشمرد و بیان کرد: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون طرح‌های مختلف فرهنگی مذهبی، با ایجاد مراکز افق، بخشی از درآمدهای موقوفات سیدالشهدا که قید مکان نداشت در امامزادگان و بقاع‌متبرکه با برپایی مراسم‌های مختلف عزاداری و روضه‌خوانی با همت هیئات مذهبی شاخص استان هزینه شد.

وی با اشاره به وجود خانه‌های وقف شده برای عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) در محلات قدیمی یزد ادامه داد: خانه وقفی اصفهانیان، منزل وقفی ابراهیم نورالله، منزل موقوفه تاجر تهرانی، خانه هرندی‌ها، خانه کاجی، منزل موقوفه روان و خانه‌های موقوفه دیگری که در کوچه و محلات شهر یزد وجود دارند، برای روضه‌خوانی خامس آل عبا از سوی واقفان خیراندیش وقف شده که معروف‌ترین آنها، خانه وقفی امام حسینی در محله بازار نو است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد بیان کرد: خانه‌های غیر وقفی بسیاری نیز در یزد وجود دارد که روضه‌خوانی برای اباعبدالله الحسین(ع) در آنها برقرار بوده که با همکاری ادارات اوقاف قسمتی از هزینه‌های روضه‌خوانی در قالب روضه‌های خانگی با اعزام مبلغان و روحانیون مستقر از محل نیات عزاداری پرداخت می‌شود.

وی به پرپایی نمایشگاه شمیم حسینی جهت حمایت از هیئات مذهبی اشاره کرد و گفت: هیئات مذهبی که دارای مجوز از اداره کل تبلیغات اسلامی استان باشند از محل اجرای نیات موقوفات سیدالشهدا در قالب حواله‌های صادر شده از سوی ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌ها، می‌توانند از نمایشگاه‌های شمیم حسینی مستقر در امامزادگان منتخب خرید کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha