۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۲۴
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 84433765
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملکرد موفق ژاپن در المپیک توکیو در گرماگرم کرونا

۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۲۴
کد خبر: 84433765
عملکرد موفق ژاپن در المپیک توکیو در گرماگرم کرونا

تهران-ایرنا- مراسم المپیک توکیو ۲۰۲۰ پس از یکسال تعویق و فراز و فرودهای فراوان ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان، از تاریخ یکم تا ۱۷ مردادماه سال جاری در توکیو برگزار شد، ولی این مسابقات گرمی و هیجان دوره‌های قبل را به دلیل فقدان تماشاگر نداشت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، اگرچه تماشاگران خارجی و داخلی در بازی‌ها حضور نداشتند و  ورزشکاران نتوانستند با خانواده در توکیو حضور یابند، سازمان‌دهندگان اجرایی المپیک صفحه‌های نمایشگر ویژه‌ای ایجاد کردند که ورزشکاران می‌توانستند پس از اتمام مسابقات، فریاد شادی و تشویق اعضای خانواده خود را به‌صورت زنده مشاهده کنند.

ژاپنی ها که به منظم بودن شهره عام و خاص هستند از سالها پیش در عالی‌ترین سطوح در حال برنامه ریزی برای این مسابقات بودند و به گفته کارشناسان در اواسط ۲۰۱۹ تقریبا همه چیز برای یک شروع فوق العاده مهیا بود، اما به یک باره با شیوع کرونا نه تنها یک سال آن را همراه با خسارات سنگین اقتصادی به تاخیر انداخت که کم کم شور و هیجان المپیکی را نیز از آن گرفت.

به استناد آمار این پنجمین المپیکی است که در ژاپن برگزار شد. یکی از مسابقات در سال ۱۹۴۰ به دلیل جنگ جهانی دوم لغو شد و تاکنون دو المپیک تابستانی و دو المپیک زمستانی هم در این کشور برگزار شده است.

پیش‌تر کمیته برگزاری بازیهای المپیک توکیو پیش‌بینی کرده بود که  ۱۰ هزار تماشاگر داخلی با احتساب ۵۰ درصد ظرفیت ورزشگاه‌ها بتوانند المپیک را تماشا کنند.  

با عدم حضور تماشاچیان در ورزشگاهها، ژاپن ۸۰۰ میلیون دلار از این بابت و فروش بلیت ضرر کرد.

این در حالیست که به زعم صندوق بین‌المللی پول، لغو یا به تعویق انداختن بازی‌های المپیک توکیو احتمالا صدمه زیادی به اقتصاد ژاپن نخواهد زد.
به گزاش رویترز، «آد پر برک» معاون مدیرکل صندوق بین‌المللی پول در آسیا و اقیانوسیه بر این باور است که تغییر در برنامه‌های المپیک با توجه به اینکه ژاپن اقتصادی بزرگ و متنوع دارد، تاثیر محدودی در چشم‌انداز کوتاه‌مدت برای رشد کلی خواهد داشت.

شایان ذکر است اگر چه این مسابقات به سبب سایه سنگین کرونا از شور و هیجان آن تا حدی کاست، اما برگزارکنندگان مسابقات المپیک توکیو کوشیدند نهایت تلاش خود را برای صیانت از محیط زیست و استفاده از انرژی‌های پاک بکار گیرند.

در این دوره از المپیک، آمریکا در آخرین لحظات موفق شد جای چین را در صدر جدول مدال‌ها از آن خود کند و جمهوری اسلامی ایران نیز در رتبه بیست و هفتم جدول مدال‌ها قرار گرفت. تیم انگلیس نیز در رده چهارم و پس از ژاپن، قرار گرفت.

کاروان ایران در المپیک توکیو موفق شد ۳ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز را کسب کرد.

عملکرد موفق ژاپن در المپیک توکیو در گرماگرم کرونا

المپیک توکیو، مخالفت مردم و حمایت دولت

مسابقات المپیک در شرایطی در توکیو برگزار شد که این رویداد جذاب ورزشی موافقان و مخالفان فراوانی را در شرایطی که نوع دلتای ویروس کرونا در جهان به ویژه در کشورهای آسیایی و ژاپن رو به افزایش گذاشته است، همراه دارد.

به باور مخالفان، برگزاری این رویداد بزرگ جهانی ورزشی در شرایطی که مردم جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری مهلک هستند اقدامی منطقی نیست و می بایست این رویداد تا بهبودی شرایط به تعویق افتد.

گفتنی است به رغم مخالفت گروه‌ها و نهادهای پزشکی و همچنین راه اندازی درخواست‌های آنلاین برای لغو المپیک توکیو، دولت "سوگا یوشیهیده" نخست وزیر ژاپن مصمم بود رقابت های المپیک و پارالمپیک توکیو را که پیشتر یک سال به تعویق افتاده بود؛ برگزار کند.

نخست وزیر ژاپن تصریح کرده بود که وی مصمم به برگزاری بازی های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو در تابستان امسال است. در عین حال او تاکید کرده «هرگز المپیک را در اولویت قرار نداده است» و کمیته بین المللی المپیک، نه او و دولتش؛ آخرین حرف را در مورد ادامه آینده این بازی ها می زنند.

گفتنی است در مخالفت با برگزاری این رویداد بین المللی ورزشی یک طومار آنلاین برای لغو بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو را بیش از ۳۵۰ هزار نفر از ژاپن و کشورهای دیگر از زمان آغاز آن در روز ۱۵ اردیبهشت امضا کردند.

در نهایت به رغم تمامی مخالفتها مسابقات المپیک توکیو برگزار شد.

به گزارش شبکه خبری «ان. اچ. کی»، به این ترتیب تعداد کل مبتلایان در این کشور به یک میلیون و ۴۵ هزار و ۳۲  نفر و تعداد کل فوتی ها به ۱۵ هزار و ۳۰۹ نفر رسید.

افزایش آمار مبتلایان در ژاپن در شرایطی است که قرار است مسابقات پارالمپیک توکیو دو هفته دیگر برگزار شود، در حالی که چند شهر میزبان با چالش نحوه مهار ویروس کرونا روبرو است.

بر اساس گزارشهای خبری در زمان برگزاری مسابقات المپیک که روز یکشنبه این هفته پایان یافت، شمار مبتلایان به کرونا در این کشور با افزایش سریعی روبرو شده است.

مسابقات المپیک تحت وضعیت اضطراری برگزار شد و در توکیو و پنج استان دیگر به هیچ تماشاگری اجازه رفتن به مکان های برگزاری رقابت ها داده نشد.

اما تعداد مبتلایان طی برگزاری این مسابقات با روند افزایشی بی سابقه ای روبرو شد.

به استناد آمارها میانگین هفت روزه تعداد مبتلایان تا یکشنبه روز اختتامیه این بازی ها ۲.۹ برابر بیشتر از روز ۲۳ ژوئیه روز افتتاحیه آن بود.

عملکرد موفق ژاپن در المپیک توکیو در گرماگرم کرونا

المپیک ۲۰۲۰، دوستدار محیط زیست

مقامات برگزار کننده مسابقات المپیک توکیو کوشیدند برای برگزاری این رویدار ورزشی کمترین آسیب را به محیط زیست وارد سازند. بنابراین استفاده از مواد قابل بازیافت از رواج زیادی در این مسابقات برخوردار بود.

در این المپیک برای ساخت مدال ها از قطعات الکترونیکی و گوشی های همراه غیر قابل استفاده، تهیه سکوهایی که قهرمانان بر روی آن خواهند ایستاد با پلاستیک های بازیافتی، طراحی تخت اتاق های دهکده از مقواهای سخت و قابل بازیافت بود.

کمیته برگزاری توکیو۲۰۲۰ همچنین پیشتر اعلام کرده بود که مدال‌های قابل توزیع در بازی‌ها را با استفاده از بازیافت لوازم الکترونیکی تهیه و در تمامی اماکن خود از انرژی‌های تجدید پذیر و پایدار بهره برده است.

گفتنی است کمیته برگزاری المپیک و بازی های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو از ماه آوریل سال ۲۰۱۷ در حال جمع آوری دوربین ها، گوشی ها و سایر تجهیزات الکترونیکی قدیمی و بازیافت فلزات گرانبهای به کار رفته در آن ها به منظور تامین مواد اولیه موردنیاز برای تولید مدال های المپیک بود.

به نوشته پایگاه خبری «گاردین»، مراکز جمع آوری ضایعات الکترونیکی برای اجرای این پروژه در ۱۵۹۴ شهر راه اندازی شدند و از ماه نوامبر سال گذشته میلادی تاکنون ۴۷.۴۸۸ تن ضایعات الکترونیکی را جمع آوری کردند. در همین بازه زمانی بیش از ۵ میلیون تلفن هوشمند توسط کاربران به ۲۴۰۰ فروشگاه NTT Docomo در سراسر ژاپن تحویل شده تا بازیافت شوند.

در نتیجه این اقدامات، میزان فلز موردنیاز برای تولید مدال‌های برنز تا ماه ژوئن گذشته مطابق برنامه تامین شده است و تا ماه اکتبر نیز ۹۳.۷ درصد از طلای موردنیاز و ۸۵.۴ درصد از نقره موردنیاز برای تولید مدال ها از بازیافت تجهیزات الکترونیکی به دست می آید.

عملکرد موفق ژاپن در المپیک توکیو در گرماگرم کرونا

توسعه انرژی سبز

ژاپن که در پی رسیدن به «کربن صفر» تا سی سال دیگر است، در جریان برگزاری مسابقات المپیک از چندین طرح از جمله جاده های خورشیدی، اتوبوس های خودران، تاکسی های جدید و مدرن برقی، برف مصنوعی برای خنک شدن محیط در ایام گرم تابستان، ربات های راهنما و ... استفاده کرد.

ژاپن که سومین اقتصاد بزرگ دنیا است، با گرفتن این تصمیم، دومین کشور آسیایی پس از کره جنوبی است که می‌خواهد تا سال ۲۰۵۰ به توسعه انرژی خورشیدی و باد سرعت بخشد و طرح کربن صفر را اجرایی کند.

به گزارش پایگاه خبری «نیکی»  آسیا، طبق برنامه‌های کنونی این کشور، تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۶ درصد کل انرژی مصرفی در آن همچنان از انرژی گرمایی ناشی از سوخت‌های فسیلی مانند ذغال سنگ و گاز، ۲۲ تا ۲۴ درصد آن از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و باد، و ۲۰ تا ۲۴ درصد آن نیز از انرژی هسته‌ای تأمین می‌شود.

همچنین کمیته برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به منظور کاهش میزان آلودگی زیست محیطی در برگزاری این رویداد از ملت ژاپن خواست تا برای ساخت برخی از تجهیزات و ادوات، نظیر سکوهای اهدای مدال مشارکت کنند.

در این طرح تاکنون بیش از ۲۴تن پلاستیک و مواد بازیافتی که معادل ۴۰۰هزار بطری می‌شود، برای ساخت و ساز سکوها جمع آوری شده است.

در این طرح، بسیاری از شرکت های ژاپنی، عموم مردم و بیش از ۱۱۳ مدرسه و دانشگاه مشارکت داشته‌اند.

این حجم از مشارکت مردمی در ساخت و ساز ادوات المپیکی و استفاده از مواد بازیافتی برای نخستین بار در تاریخ بازی‌های المپیک رخ داده است.

در پایان می توان گفت اگرچه رقابت‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ که با حرف و حدیثهای فراوان و با یک سال تاخیر به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا برگزار شد، اما در مجموع ژاپن کارنامه قابل قبولی را داشت و موفق شد علاوه بر برگزاری منظم مسابقات، نهایت تلاش خود را برای حفظ سلامت ورزشکاران از اقصی نقاط جهان بکار گیرد.

مراسم افتتاحیه و اختتامیه این مسابقات به دلیل کرونا بدون حضور تماشاچی برگزار شد. آمریکا در آخرین لحظات توانست جای چین را در صدر جدول مدال‌ها بگیرد و ایران نیز در رتبه بیست و هفتم جدول مدال‌ها ایستاد. تیم بریتانیا نیز در رده چهارم و پس از ژاپن، کشور میزبان، قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha