برگزاری مراسم عزاداری در اماکن سر بسته ممنوع شد

کرمانشاه- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: باتوجه به وضعیت نگران کننده ناشی از خیز مجدد کرونا در کشور و استان و روند افزایشی موارد ابتلا و مرگ و میر، براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در تاریخ ۲۰ مرداد برگزاری مراسم عزاداری ماه‌های محرم و صفر در اماکن سر بسته ممنوع شد.

دکتر «ابراهیم شکیبا» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: همچنین براساس مصوبات ستاد ملی کرونا، حرکت و دسته‌روی هیات‌های عزاداری در محله ها ممنوع است.

او گفت: مجوز برگزاری تمام آیین‌های عزاداری ایام محرم و صفر از طریق اداره کل تبلیغات اسلامی استان یا شهرستان‌ها صادر می‌شود.

شکیبا با اعلام اینکه شرکت کنندگان در مراسم اعم از عزاداران یا همراهان ملزم به استفاده از ماسک هستند، گفت: استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم با اولویت شخصی بودن، در غیر این صورت با انجام گندزدایی قبل از استفاده شخص بعدی منعی ندارد.

وی تاکید کرد: هر یک از عزاداران وسایل شخصی مختص به خود را داشته و از رد و بدل شدن وسایل شخصی خودداری کنند و محلول های ضدعفونی کننده دست و گندزدایی سطوح به اندازه کافی موجود باشد ضمن اینکه مکان عزاداری قبل و بعداز استفاده گندزدایی شود.

توزیع غذا ممنوع است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه توزیع هرگونه غذا و نذورات مانند چای، شربت و شیر ممنوع است، گفت: برپایی ایستگاه‌های صلواتی توزیع نذورات و چای در تمامی شهرستان‌های استان ممنوع است.  

وی اضافه کرد: ساعت برگزاری مراسم محدود و بیشتر از ۲ ساعت نباشد. در تشکیل دسته های عزاداری رعایت فاصله گذاری فیزیکی بین عزاداران حداقل ۲ متر در نظر گرفته شود، از در آوردن لباس توسط عزاداران در هنگام سینه زنی ممانعت به عمل آید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: اّب آشامیدنی به صورت بطری های بسته بندی شده بین عزاداران توزیع شود و تدابیر لازم برای جمع آوری بهداشتی پسماند به ویژه ماسک های استفاده شده اتخاذ گردد.

شکیبا همچنین گفت: از حضور افراد مسن، افراد داری بیماری های زمینه ای با خطر بالا برای کووید۱۹ و زنان باردار در مراسم عزاداری یا در حاشیه این مراسم بطور جدی ممانعت به عمل آید.

وی در پایان گفت: در صورت ارایه گزارش توسط ناظران بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر رعایت نشدن شیوه نامه های بهداشتی از سوی هیات های برگزاری مراسم و همچنین توجه نکردن به تذکرات ناظران، برخورد قانونی لازم مطابق دستورالعمل با هیات های متخلف توسط سازمان تبلیغات اسلامی به عمل آید.

به گزارش ایرنا،  هم‌اکنون ۹۲۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های کرمانشاه بستری هستند و مجموع جان‌باختگان استان هم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۲۱ نفر رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha