سمن‌ها نقش مؤثری در کاهش آسیب‌ها و افزایش نشاط اجتماعی جامعه دارند

قزوین - ایرنا- مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین  با اشاره به فعال بودن ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در بخش های مختلف در سطح استان ، گفت: سمن ها نقش مؤثری در کاهش آسیب ها و افزایش نشاط اجتماعی جامعه برعهده دارند.

به گزارش ایرنا، 22 مرداد در تقویم رسمی کشور به عنوان روز "تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی" نام‌گذاری شده است، روزی که نشان از توجه دولت به سازمان‌های مردم نهاد دارد و در حوزه اقتصادی، یادآور نقش و اهمیت تشکل‌های بخش خصوصی در توسعه کسب‌ و کار و تحقق توسعه پایدار است.
به گفته کارشناسان، این سازمان‌ها به علت تعدد و تنوع نقش‌ها و ویژگی‌هایی که دارند بیشتر با پسوند "غیردولتی" تعریف و شناخته می‌شوند.
به گفته مسوولان ،سازمان های مردم نهاد در اموری مانند فعالیت‌های امدادی، رفاهی، مذهبی و خیریه ، خدماتی، مبارزه با خشونت، دفاع از حقوق بشر، توسعه، علم و تکنولوژی، هنر و حرفه ها، مطبوعات، زنان، جوانان، پناهندگان و مهاجران، سالخوردگان و محرومان  فعالیت دارند. 
ایرنا استان قزوین ،در آستانه  روز ملی تشکل ها و مشارکت های اجتماعی با مریم بیدخام مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین  در خصوص فلسفه تاسیس، وضعیت کمی و کیفی و نقش سازمان های مردم نهاد در حوزه های مختلف به گفت و گو نشست .
به گفته وی سمن‌ها پل ارتباطی بین دولت و عموم مردم هستند و به خاطر تماس رو در رو با مردم و ارتباط با مسئولان دولتی می توانند نقش موثری در تحقق اهداف و دغدغه های مردم داشته باشند.

سمن‌ها نقش مؤثری در کاهش آسیب‌ها و افزایش نشاط اجتماعی جامعه دارند

ایرنا: تعداد تشکل های مردم نهاد و عمده فعالیت این تشکل ها چیست؟

 در حال حاضر حدود ۳۰۰ تشکل  در حوزه‌های مختلف در استان  فعالیت می‌کنند. که در چند سال اخیر حمایت و توانمند سازی تشکلها و فعالان اجتماعی  با تسهیل شرایط در ۴ سال اخیر بیش از 100 سمن تأسیس و یا تمدید فعالیت شده آند.

ایرنا: فلسفه شکل گیری سازمان های مردم نهاد با چه اهدافی بوده است؟
سازمان‌های مردم نهاد با شخصیت حقوقی مستقل، غیردولتی، غیرانتفاعی و غیر سیاسی هستند که برای انجام فعالیت‌های داوطلبانه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سلامت ، خیریه ، مذهبی و بسیاری از امور عام المنفعه و بر اساس اساسنامه مدون، رعایت چارچوب قوانین مربوطه فعالیت می‌کنند.

سمن‌ها به درستی بازوان توانمند دولت در فرهنگ سازی، پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی و تقویت سرمایه اجتماعی به حساب می‌آیند و از این منظر سیاست دولت در طی این سالهای اخیر حمایت از داوطلبان و فعالان اجتماعی جهت فعالیت در چارچوب قوانین و تأسیس سمن بوده است.
یکی از فلسفه‌های شکل گیری سمن‌ها این است که در حوزه‌هایی که به هر دلیل از جانب دولت مغفول مانده و یا به دلایلی چون کمبود منابع اعتباری، برخی محدودیت‌ها نمی‌توانند در طراحی، تدوین و اجرای درست یک برنامه مداخله کنند، تشکل‌ها به عنوان سازمان‌هایی مردمی و غیر دولتی وارد عمل می‌شوند.
ایرنا: ضرورت شکل گیری این سازمان ها در جامعه چیست؟ 
ضرورت تشکیل سازمان‌های مردم نهاد، آشنا ساختن آحاد جامعه با فعالیتهای اجتماعی و ارتقا سرمایه اجتماعی است، لذا تحقق این امر مشارکت عموم اعضای آن گروه و عموم مردم در برنامه‌های کلان توسعه کشور و همچنین ایجاد روحیه مسوولیت پذیری و همگرایی مطابق با اهداف اساسنامه و ارزشهای حاکم آنها را برای ورود به فعالیت‌های جاری کشور و تصدی مناسب و مسوولیت‌های اجتماعی آماده می‌سازد
دستگاه‌های اجرایی استان همراهی و همکاری خوبی با تشکل ها داشته اند و جهت ارتباط مؤثر بین تشکلها و دستگاههای اجرایی استان یک نماینده تام الاختیار در حوزه سمن ها به دبیرخانه شورای توسعه و حمایت از سمن‌ها معرفی کرده اند، که این امر سبب تسهیل در فرایند اجرای برنامه‌های تشکلها خواهد شد.

سمن‌ها نقش مؤثری در کاهش آسیب‌ها و افزایش نشاط اجتماعی جامعه دارند

ایرنا:نقش سمن های اجتماعی در کنترل و کاهش آسیب های این حوزه  چگونه است؟
سازمان های مردم نهاد در حوزه های مختلف از توانمندی بالایی برخوردار هستند و می توان با استفاده از ظرفیت آنها برای مقابله با آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی اقدام کرد و سمن های حوزه اجتماعی سازمان هایی غیر دولتی و تخصص مدار هستند که در آن افرادی با باورها و اعتقادهای مشترک بدون هیچ منفعت طلبی شخصی، در کنار هم قرار می گیرند و یک اقدام مشترک اجتماعی اثر گذار را در یک منطقه طراحی می کنند تا گام های بزرگی را برای رفع مشکلات گروه های هدف بردارند. 
با توجه به اهمیت و ضرورت مسئله آسیب های اجتماعی و این باور که فقط دستگاه های دولتی نمی توانند به تنهایی راهگشای معضلات و کاهش آسیب های اجتماعی باشند، ضرورت همکاری و همدلی تشکل های مردمی بیش از پیش ملموس است و بنابر تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت پنج آسیب اجتماعی اولویت دار در جامعه تصمیم گرفتیم که از ظرفیت همه دستگاه‌ها برای فعالیت سمن‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی استفاده کنیم.
اگرچه قزوین از نظر ابتلا به آسیب‌های اجتماعی جزء استان‌های بحرانی محسوب نمی‌شود، اما به لحاظ اهمیت موضوع و پیشگیری از افزایش آنها، برنامه‌های مشترک و جامعی به صورت مستمر اجرایی می‌شود.
پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر نیازمند مشارکت جدی مردم و بخش‌های دولتی و غیردولتی است و یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانیم برای پیشگیری از اعتیاد انجام دهیم استفاده از توان سازمان‌های مردم نهاد است.
در حال حاضر ۱۳ سمن با موضوع اعتیاد در استان فعال است و این سمن ها در حوزه آموزش و آگاه‌سازی نوجوانان، جوانان و همه اقشار جامعه در زمینه شناخت اثرات زیان‌بار مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و همچنین آموزش و تقویت مهارت‌های زندگی، فرزند پروری، شغلی و ارتقای رفتارهای تاب آورانه  و روش‌های پیشگیری از اعتیاد فعالیت می کنند.

سمن‌ها نقش مؤثری در کاهش آسیب‌ها و افزایش نشاط اجتماعی جامعه دارند

ایرنا:  سمن های خیریه استان قزوین تاکنون چه اقداماتی انجام داده اند؟

خیریه ها و مراکز نیکوکاری بعنوان تشکل های مردمی نقش مهمی در حمایت و توانمندسازی افراد نیازمند و آسیب دیده دارند.
سیاست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی ایجاد بستر مناسب برای تعامل هرچه بیشتر تشکل‌های مردم نهاد خیریه است تا از طریق این تعاملات، شاهد خدمت رسانی بهتر به همه نیازمندان در جامعه باشیم.
 خیریه ها، مراکز نیکوکاری در کنار سایر ارگان ها و تشکل ها در موضوع مبارزه با کرونا، حمایت از خانواده های کم یا بی بضاعت و آسیب دیدگان ناشی از شیوع ویروس کرونا، تولید و توزیع رایگان ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده به مددجویان، نیازمندان و حاشیه نشینان، حمایت و کمک رسانی به آسیب دیدگان ناشی از بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله در نقاط مختلف کشور به ویژه در سال گذشته، با کمک های مردمی و خیرین توانسته اند  نقش های ارزنده ای ایفا کنند.
همچنین تاسیس خیریه های بیمارستانی در استان با مشارکت خیرین و کادر بیمارستان ،  به شناسایی و حمایت از بیماران نیازمند که برای ادامه درمان نیاز به مساعدت داشتند از جمله اقدامات موثری در حوزه سلامت بود . 
هم اکنون ۳۲ موسسه خیریه در سطح این استان قزوین فعال است که در حوزه‌های فرهنگی ، اجتماعی و مواقع بحران پیشگام تر از دولت اقدامات موثری را انجام می دهند.

سمن‌ها نقش مؤثری در کاهش آسیب‌ها و افزایش نشاط اجتماعی جامعه دارند

امسال با توجه به  محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا همایش سمن‌ها را نخواهیم داشت اما به صورت تخصصی نشست‌هایی را به مناسبت فرا رسیدن ۲۲ مرداد روز تشکل‌ها برگزار خواهیم کرد ، از جمله نشست تخصصی سمن‌های محیط زیست در منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان برگزار خواهد شد.
همچنین نشست تخصصی سمن‌های حوزه اشتغال و کارآفرینی به منظور معرفی مشاغل خرد و خانگی و حمایت از فعالان این حوزه در بازارچه دائمی بانوان برگزار خواهد شد.
همچنین نشست تخصصی با سمن‌های حوزه بهداشت و سلامت ، زنان و خانواده و، مد و لباس ایرانی اسلامی را خواهیم داشت . این برنامه‌ها مستمر بوده و در طی هفته تشکل‌ها به صورت مستمر  در حوزه‌های مختلف برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha