مساحت شهرک‌های صنعتی کردستان به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش می‌یابد

سنندج- ایرنا- مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان از افزایش مساحت شهرک‌های صنعتی استان به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار خبرداد و گفت: برای تحقق این مهم، زمین برای ایجاد ۶ شهرک صنعتی جدید در استان تخصیص داده شده است.

به گزارش ایرنا، ۲۱ مرداد سال ۱۳۴۳ سازمان نواحی صنعتی تاسیس و پس از آن در سال ۱۳۴۷ سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران تشکیل شد؛سال ۱۳۸۴ پس از چندین مرحله تغییر نام و اصلاح اساسنامه، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به عنوان سازمان توسعه‌ای  ایجاد شد و به منظور  بیان اهمیت جایگاه صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد کشور روز ۲۱ مرداد در تقویم ملی به نام روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده است.

 براساس تعریف های انجام شده واحدهای زیر ۱۰ نفر اشتغال جزو صنایع خُرد، ۱۰ تا ۵۰ نفر جزو صنایع کوچک‌اند و واحدهای با ۵۰ تا ۱۵۰ نفر اشتغال را صنایع متوسط و بیش از ۱۵۰ نفر را هم صنایع بزرگ تشکیل می دهد.

۹۲۷ پروانه بهره‌برداری برای واحدهای صنعتی در کردستان صادر شده که از این تعداد ۱۷۸ واحد راکد و مابقی فعال و نیمه فعال است، سرمایه گذاری انجام شده برای این تعداد واحد سه هزار و ۷۹۸ میلیارد تومان است که این میزان ۷.۹ درصد سرمایه گذاری انحام شده در کشور است.

از مجموع واحدهای تولیدی بخش صنعت استان ۴۸۰ واحد کمتر از ۱۰ نفر، ۳۹۶ واحد ۱۰ تا ۵۰ نفر، ۲۹ واحد ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و ۲۲ واحد هم بالای ۱۰۰ نفر اشتغال دارند و این نشان می‌دهد بیشترین واحدهای تولیدی بخش صنعت استان کوچک و متوسط هستند.

راه برای توسعه  بخش صنعت کردستان با توجه به ظرفیت های موجود در آن مهیا است و تاکنون در حوزه ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی در این استان اقدامات مطلوبی همچون افزایش مساحت شهرک‌های صنعتی انجام شده که منجر به ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر شده است و با اجرای طرح‌های در دست اقدام این میزان به ۱۶ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

به منظور اطلاع از آخرین وضعیت شهرک ها ونواحی صنعتی کردستان و برنامه های آتی این حوزه با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان گفت و گو کردیم که شرح آن در ذیل می آید:

هزینه ۲ برابری انجام عملیات عمرانی و تامین زیرساخت‌ها در کردستان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰ مصوبه ایجاد شهرک،ناحیه و منطقه ویژه اقتصادی در کردستان صادر شده که در ۲۰ شهرک، ناحیه و منطقه ویژه زمین در حال واگذاری به متقاضیان است.

احمد خسروی با اشاره به اینکه امسال به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها نامگذاری شده است، اضافه کرد: مهمترین مانع توسعه در بخش صنایع کوچک استان کمبود زمین و کوچک بودن شهرک های صنعتی از لحاظ مساحت و در مجموع کم بودن سرانه صنعتی است.

وی افزود: موارد مذکور موجب شده بود طی چند سال گذشته جوابگوی تقاضای بسیاری از سرمایه گذاران و متقاضیان زمین صنعتی به ویژه در مرکز استان نباشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه راه‌اندازی شهرک صنعتی شماره چهار سنندج در ۲ سال اخیر موجب شد نیاز بسیاری از متقاضیان پاسخ داده شود، گفت: با آینده نگری که در بخش شهرک های صنعتی استان انجام شده مشکل کمبود زمین روبه اتمام است.

خسروی یادآور شد: با توجه به اینکه بیشتر اراضی موجود در استان از لحاظ کشاورزی حاصلخیز است بنابراین تملک آن پرهزینه تر از سایر نقاط کشور بوده و علاوه بر این به دلیل توپوگرافی منطقه اعتبار مورد نیاز برای انجام عملیات عمرانی و تامین زیرساخت‌ها ۲ برابر استان‌های مسطح است.

مساحت شهرک‌های صنعتی کردستان به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش می‌یابد

اختصاص زمین به ۶ شهرک صنعتی جدید در کردستان

وی با اشاره به اینکه پایان سال گذشته برای ایجاد ۶ شهرک جدید در استان زمین تخصیص داده شد، گفت: این تعداد شهرک شامل ۹۰۵ هکتار زمین اراضی ملی و ۲۱۰ هکتار آن هم توسط شرکت شهرک های صنعتی استان خریداری می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان افزود: با ایجاد این تعداد شهرک؛ مساحت شهرک‌های صنعتی استان از یک هزار و ۳۰۰ هکتار کنونی به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش پیدا می کند.

خسروی اضافه کرد:  شهرک صنعتی کامیاران ۲ در ۳۰ هکتار، ناحیه صنعتی دیواندره در ۷۰ هکتار، بیجار ۲ در ۸۳ هکتار و ایجاد شهرک بزرگ صنعتی کردستان در بیش از ۷۰۰ هکتار  ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه سرانه زمین صنعتی در کشور ۱۷ مترمربع است، اظهار داشت: در حال حاضر سرانه زمین صنعتی در کردستان حدود ۹ مترمربع است که با افزودن یک هزار و ۲۰۰ هکتار به مساحت شهرک های صنعتی در آن؛ سرانه زمین صنعتی این استان به میانگین کشوری می رسد.

مساحت شهرک‌های صنعتی کردستان به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش می‌یابد

بررسی ایجاد شهرک صنعتی بزرگ کردستان در هیات دولت

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه همه استعلامات لازم برای ایجاد شهرک صنعتی بزرگ استان انجام شده است، تاکید کرد: قرار شده به زودی ایجاد این شهرک در هیات دولت مطرح شود تا بعد از تصویب  اقدامات لازم در راستای تامین اعتبار لازم و آغاز عملیات اجرایی آن انجام شود.

خسروی از خرید ۲۱۰ هکتار از اراضی هم جوار شهرک‌ها و نواحی صنعتی و منطقه ویژه بانه خبرداد و گفت: تاکنون بخشی از این اراضی خریداری شده است و مابقی را هم در حال خرید آن هستیم.

وی افزود: از جمله این اراضی ۶ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی بانه، ۶ هکتار در شهرک صنعتی شماره چهار سنندج، ۱۰ هکتار شهرک صنعتی شماره یک کامیاران، ۴۵ هکتار در شهرک صنعتی شماره ۲ سقز ، ۳۰ هکتار در شهرک صنعتی دهگلان و ۵۰ هکتار هم در شهرک صنعتی کانی دینار مریوان است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه قیمت اراضی هر روز در حال تغییر است، گفت: براساس آخرین برآورد انجام شده برای خرید این اراضی نیاز به ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار داریم که سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران  وعده تامین آن را داده است.

خسروی با اعلام اینکه تاکنون یک هزار و ۴۳۵ قرارداد واگذاری زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی استان منعقد شده که به زودی به یک هزار و ۵۰۰ قرارداد افزایش می یابد، یادآور شد: براساس آخرین بررسی های انجام شده میزان اشتغال در شهرک ها و نواحی صنعتی استان هم اکنون ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر است که با اجرای طرح های در دست اقدام به ۱۶ هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: تاکنون ۸۳۰ واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی استان اجرایی شدند و در حال حاضر حدود ۲۰ درصد آنها غیرفعال است که امسال احیا و بازگشت ۴۵ واحد را در دستور کار قرار داده ایم.

شاخص شهرک سازی صنعتی در کردستان از ۱۵ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۷۲ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است و اینگونه رتبه نخست شهرک سازی در بین استان های کشور را با ۲۰۸ درصد رشد به خود اختصاص داده است.

بودجه حمایتی از صنایع کوچک در استان از ۴۴۰ میلیون ریال در چهار سال گذشته به هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در چهارم اردیبهشت سال ۱۳۷۰ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و تاکنون به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در ۲۰ شهرک و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی زمین واگذار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha