برون رفت از وضعیت بحرانی کرونا با عزم جدی مردم و مسوولان شدنی است

مشهد- ایرنا- رییس بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: برون رفت از وضعیت بحرانی کنونی کرونا با عزم جدی مردم و مسوولان در انجام مسوولیت اجتماعی خود در مقابله با بیماری کووید ۱۹ شدنی است.

دکتر علیرضا صداقت شامگاه پنجشنبه در برنامه‌ای که در فضای "کلاب هاوس" توسط سازمان نظام پزشکی مشهد برپا شد افزود: در حال حاضر مشهد گرفتار شرایط وحشتناکی است، بیمارستانها تکمیل، تمام ظرفیت تختها اشغال شده، دارو نیست، تیم درمانگر خسته است و افزایش مرگ و میر بر اثر کرونا به ویژه در بین جوانان مشهود است.
وی ادامه داد: این در حالی است که مردم به راههای انتقال و انتشار بیماری بی توجه شده اند به طوری که در روزهای اخیر از بین ۲۷ بیمار کرونایی بستری شده در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد که شخصا با آنها صحبت کرده ام، ۲۵ نفر آنان سابقه سفر، شرکت در عروسی و مولودی و یا حضور در تجمعات را داشته اند.
رییس بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام رضا مشهد گفت: در بحران کنونی دنبال مقصر گشتن کار بیهوده‌ای است و هر فرد باید با پیوستن به پویش" همیار سلامت" و عمل به اصول آن، مسوولیت اجتماعی خود را در مقابله با کرونا ایفا کند.
صداقت با اشاره به اصولی که یک همیار سلامت باید بدان پایبند باشد افزود: این چهار اصل عبارتند از کاهش بار بیماری از طریق در خانه ماندن و رعایت پروتکلهای بهداشتی، درمان علمی و استاندارد بیماری در صورت ابتلا به کرونا، پرهیز از سیاه نمایی در اطلاع رسانی اخبار و حفظ آرامش و همچنین افزایش نظارتهای مردمی و متذکر شدن رعایت پروتکل ها به یکدیگر.
این پزشک فوق تخصص مراقبتهای ویژه، درمان استاندارد را یکی از راههای پیشگیری از مرگ و میرهای ناشی از کرونا  عنوان کرد و افزود: برخی از مبتلایان  از طریق شنیده ها و یا تبلیغات فضای مجازی اقدام به درمان کرونا می کنند و وقتی به بیمارستان مراجعه می کنند که کار از کار گذشته است. 
صداقت افزود: طبق بررسی ها ۴۰ درصد بیمارانی که در مشهد به بیمارستان مراجعه می کنند به دلیل بد حال بودن و تاخیر در مراجعه در ۴۸ ساعت اول فوت می کنند بنابراین از یبمارستان نباید ترسید.
وی با بیان این که پرهیز از سیاه نمایی در فضای مجازی مسوولیت اجتماعی هر فرد به شمار می رود ادامه داد: اطلاع رسانی های  هشدار دهنده برای رعایت پروتکل های بهداشتی مفید است اما سیاه نمایی در اطلاع رسانی و نشان دادن صرف جنازه ها، اضطراب و تنش را در جامعه افزایش داده و جز ناآرام کردن جو فایده دیگری ندارد.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی در پنجمین موج طغیان ویروس همه‌گیر به طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.
تکمیل شدن ظرفیت بیمارستانها، کمبود دارو و سرم و افزایش بیماران کرونایی غیر بومی در مشهد از چالشهای پیش رو در استان خراسان رضوی به شمار می رود.
هم اکنون ۲۵ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، هفت شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.
در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته جان  ۵۶۸ تن دیگر از هموطنان را گرفت و طی این مدت ۴۲ هزار و ۵۴۱  بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد. 
بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون  چهار میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۱۷  نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۹۵ هزار و ۶۴۷  نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است. 
"پاندمی کرونا" در سطح جهان  ۲۰۴ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۶۴۱  نفر را بیمار کرده و جان چهار میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۱۷ نفر را در ۹۷۸ کشور گرفته است. ۱۸۴  میلیون و۷۲  هزار و ۶۸۲نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.
آمریکا در این میان با  ۳۶ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۲۱۵بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۶۳۴ هزار و ۶۶۲ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. 
پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.
ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه دوازدهم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha