رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان سمنان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است

سمنان-ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا در استان پایین ترین میزان و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است.

به‌ گزارش ایرنا، نوید دانایی روز جمعه با ابراز نگرانی از روند صعودی  مبتلایان در استان به رسانه‌ها اعلام کرد: کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، پیک پنجم را در قله نگه داشته است که باید رعایت حداکثری دستورالعمل‌ها در دستور کار قرار گیرد. 

وی ادامه داد: ویروس جهش یافته دلتا با سرایت پذیری بسیار بالا در حال جولان در کشور و استان سمنان است و تفاوت فاحش این پیک بیماری با دفعات قبل، علی‌رغم سرایت بالای ویروس، کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی و عادی انگاری است که موجب پایداری این ویروس در این موج از بیماری شده است.

وی اظهار داشت: در موج های قبلی به محض هر پیک جدید سریعاً با واکنش جامعه و تعطیلی مراکز تجمعی روبرو می‌شد و آمار تلفات کاهش پیدا می‌کرد، اما در این موج بیماری عادی انگاری و عدم تعطیلی مراکز شلوغ و تجمعی منجر به ایجاد یک پیک طولانی و خطرناک شده است.

 دانایی با اشاره به ظرفیت بخش های کرونایی این دانشگاه، افزود: به طور متوسط روزانه حدود ۱۰۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های دانشگاه بستری و بیش از نیمی از آن‌ها تست کرونای مثبت تشخیص داده می‌شوند. 

وی اضافه کرد: روزانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر به صورت سرپایی با تست مثبت کرونا در استان شناسایی می‌شوند و به قرنطینه می‌روند.

دانایی خاطرنشان کرد: تمام مراکز درمانی استان تحت تأثیر کرونا و شرایط بسیار سخت است و در حال حاضر ظرفیت بخش های اختصاصی کرونا تکمیل و بیماران در حال انتقال به بخش های دیگر هستند.

وی به سخنان مقام معظم رهبری در روزهای اخیر اشاره و تأکید کرد: سخنان ایشان همواره چراغ راه همگان بوده است و این بار هم بیانات ایشان حجت را بر همگان تمام و بدون شک انگیزه کادر درمان برای ادامه مسیر روشن و انگیزه خدمت به مردم دوچندان شده است.

دانائی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در مورد رعایت پروتکل ها در هیأت مذهبی، افزود: در راستای فرمایشات معظم رهبری، ستاد کرونا در جلسات اضطراری خود تمهیداتی را در مورد ایجاد کمیته نظارت از هیأت در دستور کار قرار داده تا با هیأت های متخلف برخوردهای لازم صورت گیرد.

دانایی با بیان اینکه به هیچ عنوان هیچ فردی در مقابل کرونا ایمن نخواهد بود، اظهار داشت : تزریق ۲ دز واکسن کرونا و یا تصور داشتن ایمنی بالای بدن در مقابل بیماری ها به هیچ عنوان قابل قبول نخواهد بود و بسیاری از افراد با وجود تزریق واکسن باز هم به کرونا مبتلا شده اند و باید همچنان رعایت پروتکل ها تا ایمنی بالای ۷۰ درصدی از طریق واکسیناسیون در جامعه ادامه داشته باشد.

وی مقایسه مقطعی کشورها با یکدیگر از لحاظ آمار تلفات را کاری اشتباه دانست و گفت: آمار تلفات کرونا در کشور های مختلف نباید به صورت همزمان سنجیده شود و زمانی که در یک کشور مانند هند با شیوع ویروس جهش یافته روبرو هستیم قطعاً به مرور باید انتظار سرایت آن به کشورهای همسایه را نیز در نظر داشته باشیم و ویروس در حال گذار از یک منطقه به منطقه ای دیگر است و به همین دلیل آمار ممکن است در یک مقطع زمانی متفاوت باشد.

وی در خصوص میزان دسترسی بیماران کرونایی به تجهیزات و دارو و سرم بیان کرد: ذخایر موارد گفته شده در استان به اندازه کافی است اما این به معنی نامحدود بودن آن نیست و قطعاً با افزایش آمار ابتلا و بستری با کمبود آن مواجه خواهیم شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های شبانه روزی تمامی همکاران و قدردانی از همکاری جامعه، تصریح کرد: امیدواریم با رعایت کامل دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، شستشوی مداوم دست ها با آب و صابون و ضد عفونی کردن آن، عدم شرکت در دورهمی و تجمعات خانوادگی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و همچنین افزایش میزان واکسیناسیون گروه های مختلف هدف، شاهد کنترل و مدیریت بیماری باشیم.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونای استان، شهرستان سمنان، گرمسار و دامغان قرمز تیره، شهرستان‌ شاهرود قرمز، شهرستان سرخه و مهدیشهر نارنجی و شهرستان‌های میامی و آرادان زرد کرونایی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha