۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۰۲
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 84436457
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاهی به عَلَم‌گَردانی در چهارمحال و بختیاری

۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۰۲
کد خبر: 84436457
نگاهی به عَلَم‌گَردانی در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- دهه اول محرم که اوج آیین‌های عزاداری سید و سالار شهیدان است در چهارمحال و بختیاری آیین‌های مختلفی از جمله علم گردانی در دهه‌های گذشته اجرا می‌شده است که تاکنون نیز ادامه دارد هر چند در ۲سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نمی‌شود.

یکی از این آیین‌ها، علم‌گردانی است که به یاد علمدار کربلا حضرت ابوالفضل عباس(ع) از سوی جوانان در دهه اول محرم پیش پای دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی انجام می‌شده است. 

کارشناس باستان‌شناسی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: عَلَم‌گَردانی از سنت‌های ماه محرم در این استان به‌ویژه در دهه اول به‌شمار می‌رود.

اردشیر آخوندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در گذشته مردم چهارمحال و بختیاری به فرزندانی که در دهه نخست ماه محرم متولد می‌شدند لقب وقفی می‌دادند و هر سال در این دهه لباس مشکی بر تن آنان می‌پوشاندند.

وی افزود:‌ فرزندان متولد شده در این ماه، همه ساله در دهه نخست ماه محرم چوبی بلند را با پارچه‌های مشکل تزیین و با عنوان عَلَم آماده می‌کردند تا در روز عاشورا جلو هیات‌های عزاداری حرکت کنند.

آخوندی تصریح کرد: سایر خانواده‌ها که فرزند آنان به جز دهه نخست ماه محرم و در طول روزهای دیگر ماه‌های محرم و صفر متولد می‌شد، برای ساحت و تزیین عَلَم علاوه بر پارچه مشکی از پارچه‌های رنگی هم استفاده می‌کردند و تمامی این عَلَم‌ها برای روز عاشورا مقابل دسته‌های عزاداری حرکت می‌کرد و در واقع عَلَم‌گَردانی می‌شد.

وی یادآور شد: اهمیت عَلَم‌گَردانی برای مردم چهارمحال و بختیاری به‌خصوص در روستاهای این استان تا آنجا اهمیت داشت که در روز عاشورا باید عَلَم‌ها همراه با هیات‌ها و دسته‌های عزاداری، سینه‌زنی، زنجیرزنی و روضه‌خوانی به امامزاده روستا می‌رفت و اگر در آن روستا امام‌زاده نبود به امامزاده‌های روستاهای مجاور می‌کردند.

این کارشناس باستان‌شناسی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: حضور در آرامستان‌ها، گلزارهای شهداء و امامزاده‌ها، پخت انواع آش‌ها، خوراک‌ها و غذاهای نذری، راه‌اندازی هیات‌ها و دسته‌های عزاداری، سینه‌زنی، زنجیرزنی و روضه‌خوانی و همچنین تعزیه‌خوانی از دیگر سنت‌های مردم استان در ماه‌های محرم و صفر به‌ویژه در دهه نخست ماه محرم به‌شمارمی‌رود.

وی گفت: حرکت هیات‌ها و دسته‌های عزاداری، سینه‌زنی، زنجیرزنی و روضه‌خوانی در شب‌ها از خصوصیات عزاداری مردم چهارمحال و بختیاری در سوگ سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) است.

آخوندی تعزیه‌خوانی را جزو جدایی‌ناپذیر مراسم عزاداری امام حسین (ع) در چهارمحال و بختیاری به‌خصوص در دهه نخست ماه محرم اعلام و تاکید کرد: در دهه نخست این ماه ۱۱ روز تعزیه‌خوانی در نقاط مختلف این استان انجام می‌شد.

وی افزود: تعزیه‌خوانی ظهر عاشورا در چهارمحال و بختیاری مربوط به "تعزیه مختار" بود که در توصیف انتقام و خون‌خواهی امام حسین (ع) و یاران باوفایش برگزار می‌شد.

به گزارش ایرنا، با توجه به شرایط خاص تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز (خیلی پُرخطر) از نظر رنگ‌بندی شیوع ویروس کرونا، باید نسبت به رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از اجتماع به‌ویژه در فضاهای سربسته اقدام شود.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا ۲۲ مردادماه سال‌جاری ۱۷۲ هزار و ۴۳۵ مورد نمونه‌گیری تشخیص کرونا در چهارمحال و بختیاری انجام که بر اساس آن ۶۱ هزار و ۸۷۰  نفر در استان مبتلا به این ویروس شناسایی شده است.

هم‌اکنون تمامی تخت‌های بیمارستانی چهارمحال و بختیاری تکمیل بوده و بیمارستان صحرایی برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی در مرکز استان برپا شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha