همزمان با رونمایی از گزینههای مدنظر رییسجمهوری جدید برای تشکیل دولت سیزدهم، تحلیل و اظهارنظرهای کارشناسی و سیاسی درباره هر کدام از ۱۹ مردی که از جانب رییس دولت برای تصدی ۱۹ وزارتخانه دولت سیزدهم معرفی شدهاند، کلید خورد. در این میان بررسی روزنامهها، تارنماها و خبرگزاریهای داخلی نشان میدهد که رسانههای داخلی به بررسی جنبه های مختلف کابینه دولت سیزدهم پرداخته اند.
رسانههای اصلاحطلب
اگر احمدینژاد بود، کابینه فرقی میکرد؟
روزنامه آرمان ملی در یادداشتی می نویسد: همانـــطور که مسئـــولان امر در هیــاترئیسه مجلس گفتـــهاند روز شنبه کابینه آقای رئیسی در مجلس بررسی میشود. همه شواهد و قرائن موجود حکایت از آن دارد که کابینه رئیسجمهور جدید به اتفاق آرا مورد تصویب مجلس قرار خواهد گرفت. با نگاهی به کلیت وزرای آقای رئیسی این سوال پیـــش مـــیآید که اگر بهفرض آقای احمدینژاد تاییدصلاحیت شده بود و در انتخابات پیــــروزی میشد یا اگر سرلشکر سعید محمد در انتخابات تایید صلاحیتشده و رای آورده و پیروز میشد، واقعا چه تفاوت اســــاسی و بنیادیای میان لیست کابینــــهای که آقای رئیسی معـــرفی کرده و آنکه آقای احمدینژاد یا سردار محمد معرفی می کرد، وجود داشت. آیا تفاوت معناداری وجود میداشت؟ گمان نمیکنم.
کدام وزرای پیشنهادی منتقد بیشتری دارند؟
روزنامه آرمان ملی در گزارشی نوشت: بالاخره پس از تمام انتظارها و انواع گمانهزنیها، کابینه وزرای دولت سیزدهم معرفی شد. کابینهای که حتی اگر برخی از افراد آن رای هم نیاورند، گواه خوبی برای بیشتر شناختن رویکرد و تصمیمات آینده دولت آیتا... رئیسی است. برخلاف برخی پیشبینیها و وعدهها، وزیر زن، نزدیکان به جبهه پایداری و نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری که همجناح رئیسی بودند و به نفع او کنار رفتند، در کابینه پیشنهادی حضور ندارند، اما مطابق برخی دیگر از گمانهزنیها، احمدینژادیها در این کابینه دارای حضور پررنگی هستند و در مجموع میتوان گفت کابینهای تماما اصولگرا تشکیل شده است. حال با مشخص شدن وزرای منتخب رئیسی واکنشهای مثبت و منفی بسیاری از سوی خود اصولگرایان ابراز شده است و مساله بعدی رای اعتماد مجلس به این نمایندگان است که توجه کارشناسان و عموم مردم را به خود جلب خواهد کرد.
مخالفخوانیها با کابینه
روزنامه شرق در گزارشی می نویسد: کابینه رئیسی با وجود همه انتقادها به آن از سوی چهرهها و جریانهای غیراصولگرا گویا رضایت خود اصولگرایان را هم به دنبال نداشته، از خطونشان مجلس تا جبهه پایداری؛ جریانی که حرف و حدیثهای زیادی درباره سهمخواهیشان از کابینه پیشتر به گوش میرسید. قاسم روانبخش، عضو این جبهه، با انتشار نامهای سرگشاده به رئیسی با انتخاب حجتالاسلام خطیب بهعنوان وزیر اطلاعات مخالفت کرده.
دولت سیزدهم، دولتی متفاوت؟
روزنامه شرق در یادداشتی به قلم احمد غلامی سردبیر نوشت: با اینکه در کابینه دولت سیزدهم برخی چهرههای آشنا دیده میشود، اما درنهایت دولت به دست چهرههای ناآشنایی خواهد افتاد که در عرصه عمومی چندان شناختهشده نیستند. البته برخی از همین چهرههای ناآشنا در دولتهای پیشین سمتهایی داشتهاند و با بوروکراسی دولتی آشنا هستند. این وزرای پیشنهادیِ ناشناخته چون پرونده و سابقه کاری عیانی ندارند، کمتر مورد قضاوت قرار گرفته و دولت سیزدهم میتواند بدون تنش پیش برود. این فرصت، فرصت مغتنمی است که اعضای دولت در کوتاهمدت از انتقاد (دسترسی) در امان باشند.
کابینه پیشنهادی رییسی حاکمیتی است، نه جناحی، نه فراجناحی
روزنامه اعتماد در گفت و گو با جلال میرزایی نماینده اصلاحطلب دوره دهم مجلس می آورد: شخصا برخلاف دوستانی که پیش از انتشار فهرست وزرای پیشنهادی در این رابطه اظهارنظر کرده و معتقد بودند که ابراهیم رییسی در معرفی وزرای پیشنهادی فراجناحی عمل میکند، چنین نگاه و انتظاری نداشتم که به معنای مدنظر آن گروه از دوستان شاهد تشکیل دولتی فراجناحی باشیم. اما از سوی دیگر تصور نمیکردم ابراهیم رییسی به سمت افراد دارای پیشینه و گرایش جناحی و حزبی پررنگ برود. در مجموع باید بگویم فارغ از اینکه دقیقا چه افرادی برای هر یک از وزارتخانهها معرفی شدهاند، چندان از کلیت فهرستی که منتشر شد و سمت و سوی حاکم بر این ترکیب، غافلگیر نشدم، چرا که مطابق آنچه انتظار میرفت، شاهد معرفی افراد حاکمیتی هستیم.
آیا دولت رئیسی غده بوروکراسی را جراحی می کند؟
روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم عبدالله رحیم لو می نویسد: در روزهای داغ کنونی، کابینه ابراهیم رئیسی در حالی به مجلس معرفی شده است که فهرست بلندی از مشکلات اجتماعی واقتصادی ایران را فرا گرفته است و دولت جدید برای کاهش چالشهای موجود، مجبور است تا برنامههای کاری خود را با همین شرایط سخت، رونمایی کند. امادولت جدید برای آنکه بتواند برنامههای کوتاه مدت خودش را عملیاتی کند به تحول وتجدید نظر در ساختار فرسوده و دست و پا گیر اداری و بورکراسی نیاز دارد.
تناسب و موزونی تیم اقتصادی دولت
روزنامه همشهری در یادداشتی به قلم علیرضا سلطانی روزنامهنگار و کارشناس اقتصاد سیاسی آورد:فهرست اعلامی اگرچه شاخص جوانگرایی کابینه را نسبت به دولتهای پیشین برجسته ساخته اما با درنظر گرفتن همه جوانب و شرایط، بهنظر نمیرسد افکار عمومی را اقناع ساخته و نسبت به رفع مشکلات و چالشهای اقتصادی امیدوار سازد. در این میان شاید بیش از هر چیز، ترکیب و توانمندی تیم اقتصادی معرفی شده موردتوجه و بحث است. با نگاهی کلی و اولیه، بهنظر میرسد تیم اقتصادی معرفی شده بیش از هر چیز واجد ۲ویژگی مهم یعنی نامتناسب و ناموزون است. نامتناسب به عدمتناسب ترکیب و توانمندی تیم اقتصادی با شرایط اقتصادی موجود مرتبط است. اقتصاد ایران با توجه به تجربه یکدهه تحریم و همهگیری کرونا در ۲سال اخیر، در بدترین شرایط رکودی و تورمی در دهههای اخیر قرار دارد. تداوم رشد اقتصادی منفی، تورم رکودی پایدار و سرمایهگذاری منفی، زمینه گسترش فقر، نابرابری، شکاف طبقاتی، بیکاری و پایین رفتن شدید قدرت خرید اقتصادی خانوارها شده است. تغییر دولت این انتظار را برای مردم و فعالان اقتصادی ایجاد کرد که با هماهنگشدن قوای سهگانه و نهادهای قدرت و استقرار تیم اقتصادی جدید در مصدر قدرت، زمینه برای بهبود شرایط و رونق اقتصادی در کشور فراهم شود اما بهنظر میرسد متوسط توانمندی تیم اقتصادی معرفی شده، با انتظارات عمومی فاصله زیادی دارد.
کابینه معرفی شده بیشتر شبیه «کابینه سوم احمدینژاد» است
خبرگزاری ایلنا در گفت و گو با جواد امام فعال سیاسی اصلاحطلب نوشت: این کابینه بیشتر شبیه کابینه سوم آقای احمدینژاد است؛ به هرحال آقای رئیسی شعار مستقل بودن داده بود در صورتیکه کاملا مشخص بود که دستفرمان ایشان اصولگرایی است و با این لیستی که معرفی شد عملا نشان داد که کابینه ایشان وجه اشتراک خیلی جدی با کابینه آقای احمدینژاد دارد. چه اینکه برخی از آنها وزرای آقای احمدینژاد بودند، رئیس تیم اقتصادی که اکنون رئیس سازمان برنامه و بودجه است، وزیر آقای احمدینژاد بوده، تعدادی دیگر یا وزیر بودند یا معاون وزیر یا تعدادی از اصولگرایان تندروی مجلس دهم هستند.
وزرایی باید به کابینه راه یابند که در قد و قواره دولت انقلابی باشند
خبرگزاری ایسنا در گفت و گو با محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می آورد: کمیسیون عمران در جلسه امروز صبح میزبان آقای رستم قاسمی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی جهت بررسی کارنامه ایشان، می باشد. در جلسه بعد از ظهر کمیسیون نیز آقای وحیدی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کشور جهت ارائه برنامه در کمیسیون عمران حاضر خواهند شد. همچنین در روز یکشنبه نیز گزینه پیشنهادی وزارت نیرو به کمیسیون عمران خواهد آمد تا برنامه های خود را ارائه کند. مجلس گزینه های پیشنهادی را دقیق ارزیابی خواهد کرد و اگر به جمع بندی برسیم که گزینه پیشنهادی توان انجام امورات وزارت خانه را ندارد مجلس به آن فرد رای اعتماد نخواهد داد. رویکرد و معیار ما در کمیسیون عمران این است که گزینه های پیشنهادی دارای روحیه انقلابی و جهادی باشند. با توجه به شرایط امروز کشور وزرایی باید در کابینه حضور داشته باشند که در قد و قواره دولت انقلابی باشند. بنده دو دوره از آیت الله رئیسی حمایت کرده ام و این رویکرد مجلس به معنای تقابل با دولت نیست بلکه به معنای کمک به دولت برای بهبود شرایط موجود و ریل گذاری مناسب و حفظ استقلال و همچنین حفظ جایگاه مجلس شورای اسلامی می باشد.
رسانههای اعتدالی
دلالتهای وزارت امیرعبداللهیان برای سیاست خارجی ایران
روزنامه ایران در یادداشتی به قلم سیدجلال دهقانی فیروزآبادی نظریهپرداز سیاست خارجی می نویسد: این واقعیت که «همه» سیاست خارجی در وزارت خارجه تدبیر و تعیین نمیشود به معنای آن نیست که وزارت و وزیر امور خارجه «هیچ» کاره است. حتی اگر وظیفه وزارت امور خارجه را تنها به اجرای سیاست خارجی محدود و منحصر کنیم، باز به معنای بیتأثیر بودن آن نیست. چون در عمل، بین سیاستگذاری و تصمیم سیاست خارجی و اجرای آن شکاف معناداری وجود دارد که مجریان پر میکنند. فراتر از این، وزارت و وزیر امور خارجه جنبه نمادین داشته و نماد سیاست خارجی به شمار میرود. از اینرو، کسی که به عنوان وزیر امورخارجه سکان هدایت و مدیریت دستگاه دیپلماسی را به دست میگیرد نقش تعیینکنندهای در سیاست خارجی ایفا میکند. بر این اساس، معرفی و انتخاب حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه، دلالتهای معناداری برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم دارد. مهمترین دلالتهای وزارت خارجه امیرعبداللهیان عبارتند از: تداوم استفاده از ابزار دیپلماسی در سیاست خارجی: دیپلماسی یکی از مهمترین ابزارهای سیاست خارجی و عناصر قدرت ملی است. از اینرو، سیاست خارجی مطلوب و موفق متضمن و مستلزم استفاده حداکثری از این ابزار و عنصر قدرت ملی است. انتخاب یک دیپلمات حرفهای و کارآزموده به عنوان وزیر امور خارجه حاکی از آن است که برخلاف تبلیغات مغرضانه، دولت سیزدهم از دیپلماسی استفاده حداکثری خواهد کرد. سیاست خارجی دولت سیزدهم، همانگونه که امیرعبداللهیان تصریح میکند، متوازن خواهد بود. به گونهای که با تقویت «سیاست نگاه به شرق»، در مقابل «سیاست نگاه به غرب» موازنهسازی خواهد شد. یکی از الزامات سیاست خارجی متوازن نیز آسیاگرایی است. برآیند این دو، پایان غربمحوری نامتوازن و غربزدایی در سیاست خارجی ایران است.
مردان اقتصادی دولت سیزدهم
روزنامه ایران در گزارشی نوشت: روز چهارشنبه، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب، یک هفته بعد از تحلیف، وزیران پیشنهادی دولت خود را به مجلس اعلام کرد. از میان این وزیران پیشنهادی، هفت وزیر پیشنهادی، اداره بخشهای اقتصادی را در اختیار خواهند گرفت. با توجه به آن که رئیس سازمان برنامه و بودجه - مسعود میرکاظمی- که آن هم هفته گذشته از سوی رئیسجمهوری منصوب شد و رئیس کل فعلی بانک مرکزی - اکبر کمیجانی- را هم مد نظر قرار دهیم، میتوان گفت در صورت رأی اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی بخش اقتصاد، کابینه اقتصادی دولت از اوایل شهریورماه تکمیل و سیاست اقتصادی دولت سیزدهم را پیریزی خواهند کرد. بدون شک سال ۱۴۰۰ برای دولت رئیسی، سال مطلوبی نیست. این دولت در واقع شش ماهه دوم سال را در اختیار دارد؛ شش ماهی که قانون بودجه ۱۴۰۰ راه و رسم آن را مشخص کرده است. اما آیا کابینه اقتصادی دولت میتواند راه و رسم دیگری را بریزد؟
خیرخواهانه با رئیس جمهوری
روزنامه جمهوری اسلامی در یاداشتی به قلم مدیر مسئول نوشت: در تفسیر جوانگرائی، قدری تامل نمائید و قدرت دولت را فدای جوانگرائی به هر قیمتی نکنید. جوانی که طرح تولید لامبورگینی میدهد و یا شرکتهائی برای زوجهای جوان با معافیت مالیاتی ۱۵ ساله در صورت تولید فلان تعداد فرزند را طراحی میکند، روشن است که نمیتواند یک وزارتخانه کلیدی با صدها شرکت بزرگ و هزاران کارخانه مهم را مدیریت کند. نمیگویم سراغ پیرها بروید ولی تاکید میکنم کیفیت را فدای شعار جوانگرائی نکنید. از همین آغاز کارتان در مورد اجرای دقیق قانون سختگیر باشید. شما به عنوان رئیسجمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی مسئولیت اجرای قانون اساسی را برعهده دارید. روح قانون اساسی، اجرای قانون در تمام اندامهای نظام و کشور است.
کابینه پیشنهادی رئیسی آچار به دست هستند
خبرآنلاین در گفت و گو با حسن غفوری فرد از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری می نویسد: در مجموع من فکر می کنم یک کابینه کاری و جدی خواهد بود به قول مهندسان، آچار به دست هستند افرادی چون آقای رستم قاسمی، آقای ضرغامی، آقای محرابیان، آقای سجادی در این سطوح کار کرده اند و فقط پشت میز نشین نبودند و اهل کار هستند. مثلا آقای میرکاظمی قبلا وزیر تجارت بودند، حداقل ۸، ۱۰ نفر از اینها چهره های شناخته شده سیاسی و کاری هستند و ترکیبی از چهره های شناخته شده و کاری هستند، برعکس کابینه های قبلی که بیشتر حرف و وعده و سخن و سخنرانی بود به نظر می رسد اینها کابینه کاری باشند و انشالله که موفق شوند مشکلات کشور را حل کنند. آقای رئیسی وقتی در دستگاه قضا و آستان قدس بودند فرد بسیار کاری و فعالی بودند و در مجموع حتما کابینه ایشان از کابینه یازدهم و دوازدهم موفقتر خواهند بود.
رسانههای اصولگرا
«ایران قوی»، دکترین امنیت منطقهای دولت سیزدهم
روزنامه رسالت در یادداشتی به قلم هادی حق پرست می نویسد: دکترین امنیتی دولت دوازدهم به نام «منقطه قویتر» و «امنیت شبکهای» مطرح شد. وزیرامور خارجه در اجلاس امنیتی تهران دراین باره گفت: تلاش برای منطقه قویتر به جای برتری جویی و حذف دیگر کنشگران به معنی پذیرش اصل تأمین منافع جمعی در منطقه خلیج فارس و تعمیم قاعده برد- برد به سطح این منطقه است.رئیسجمهور نیز شرح دکترین را اینگونه عنوان میکند: «باید به جای قوی ترین کشور منطقه، در پی قویتر شدن منطقه خود باشیم. نخستین نقد به دکترین نام برده شده امکان ارزیابی آن در مقابل مفهوم و چشم انداز ایران قوی توسط مقام معظم رهبری است که درسال ۱۳۹۳ میفرمایند: «ملت ایران باید خود را قوی کند، این حرف من است... اگر ملتی به خود نیاید، خود را قوی نکند، دیگران به او زور می گویند.» دولت سیزدهم باید با مدنظر قرار دادن این نکات و ملاحظات بسیار دیگر پیرامون دکترین امنیت منطقهای خود تصمیمسازی کند. دولت محترم بیش از هر چیز مبنا را برای مسئله امنیت قویتر شدن ایران درنظر بگیرد. البته که این قدرت لزوما همواره در مسائل نظامی خلاصه نمیشود. امروزه ایران امکان تأمین بازار اقتصادی کشورهای هدف و ایجاد وابستگی استراتژیک را ندارد، لذا به سادگی در بازارهای بینالمللی دور میخورد و تحریم و تهدید میشود. امروز با گره خوردن حوزههای مختلف، ارزیابی امنیت در درجه اول با قدرت سیاسی و توان نظامی محسوب نمیشود. چرا که عدم توسعه یافتگی پایدار و محرومیت از رفاه اقتصادی، روحیه ملی را تضعیف میکند و چند دستگی ملی را شدت میبخشد. چنین ضعف داخلی میتواند اقدامات خصمانه را از جانب دشمنان بالقوه یا بالفعل باعث شود.
کابینه سیزدهم سربازان میدان خدمتند نه ژنرالهای مدعی
روزنامه جوان در یادداشتی به قلم حسن رشوند نوشت: کابینه دولت سیزدهم در موعد قانونی خود همانگونه که رئیسجمهور وعده آن را داده بود چهار شنبه به مجلس شورای اسلامی برای بررسی و رأی اعتماد معرفی شد. طبیعی بود که در این معرفی، با توجه به اینکه اکثر چهرههای این فهرست ۱۹ نفره ناشناخته، جدیدالورود و در واقع میتوان گفت چهره سیاسی شناخته شدهای نبودند، برخی اظهار نظرها در جامعه مطرح شود که این اظهار نظرها از چند منظر قابل بررسی است؛ عدهای از آنجا که در ۱۳ دوره ریاست جمهوری به جز یک دوره کوتاه هشت ساله در دولتهای نهم و دهم که با چهرههای جدید مواجه شدند، در همه این ادوار، غالباً با چهرههای تکراری و عناصر سیاسی مواجه بودند، در چنین وضعیتی وقتی فهرست وزرای پیشنهادی رئیسجمهور سیزدهم را دیدند رو ترش کرده و لباس وزارت را برای آنها گشاد فرض کردند. این عده با این نگاه همان جماعتی هستند که همواره طرفدار وضع موجودند و معتقدند اداره کشور برای همیشه با این تعداد افراد شناخته شده صاحب کرسی وزارت در ادوار مختلف امکان پذیر خواهد بود. این در حالی بود که شعار آیتالله رئیسی و جریان انقلابی همراه وی پیش از انتخابات این بود او میخواهد بیاید تا وضع موجود را تغییر دهد و طبیعی است که لازمه تغییر وضع موجود در گام اول انتخاب وزرایی است که اعتقاد به این تغییر وضعیت داشته باشند و به هیچ وجه نمیتوان با چهرههای تکراری ادوارگذشته وضعی را تغییر داد مگر آنکه آن افراد امتحان خود را در دورهای خوب داده باشند.
یاران رئیسی روی موج ارزیابی
روزنامه خراسان در گزارشی می آورد: اعلام اسامی وزرای پیشنهادی در روز چهارشنبه با واکنش های مثبت و منفی زیادی از سوی فعالان سیاسی، نمایندگان مجلس و حتی کاربران شبکه های اجتماعی روبه رو شد. به گزارش خراسان در فهرست پیشنهادی رئیسجمهوری به مجلس شورای اسلامی نام افرادی چون جواد اوجی برای وزارت نفت، احمد وحیدی برای وزارت کشور، سید احسان خاندوزی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، حجت الاسلام خطیب برای وزارت اطلاعات، محمد مهدی اسماعیلی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید جواد ساداتینژاد برای وزارت جهاد کشاورزی، سید عزت ا... ضرغامی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حمید سجادی برای وزارت ورزش و جوانان، رضا فاطمی امین برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، امیر حسین رحیمی برای وزارت دادگستری، علی اکبر محرابیان برای وزارت نیرو، حسین امیرعبداللهیان برای وزارت امور خارجه، حسین باغگلی برای وزارت آموزش و پرورش، حجت عبدالملکی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهرام عیناللهی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رستم قاسمی برای وزارت راه و شهرسازی، سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محمد علی زلفی گل برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عیسی زارعپور برای ارتباطات و فناوری اطلاعات به چشم میخورد. با این که گفته می شد برخی وزرای دولت سابق در کابینه رئیسی حضور دارند اما لیست پیشنهادی بدون حضور وزرای سابق به مجلس فرستاده شد. موضوعی که باعث شد برخی چون سلیمی نمین بگویند رئیسی تحت فشارها مجبور به حذف چهره هایی چون امیرحاتمی و اسلامی شده است، اما حسن غفوری فرد، عضو شاخص جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است کابینه رئیسی ترکیبی از چهره های شناخته شده و ناشناخته است که قرار است تحول ایجاد کنند. او این کابینه پیشنهادی را به اصطلاح آچار به دست می داند و معتقد است فراجناحی بودن کابینه به معنای استفاده از وزرای دولت سابق یا اصلاح طلبان نیست. بسیاری از موافقان نیز می گویند که با توجه به جوان، باانگیزه و انقلابی بودن بسیاری از وزرای پیشنهادی میتوان به موفقیت آن ها امیدوار بود.
آیا وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری به رکود این وزارتخانه پایان میدهد؟
خبرگزاری دانشجو در گزارشی می آورد: طی روزهای گذشته حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور وقت کشور، لیست وزاری پیشنهادی خود را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است و در هفته آینده نیز این افراد معرفی شده در لیست فوق باید برنامههای کاربردی خود را جهت اخذ رأی اعتماد به اهالی خانه ملت ارائه دهند. عزت الله ضرغامی گزینه مد نظر حجت الاسلام رئیسی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده است؛ چهره آشنایی که البته به عقیده بسیاری از فعالان حوزه گردشگری گزینه مناسبی برای تصدی این وزارتخانه مهم نیست. به عقیده مخالفان انتخاب و معرفی ضرغامی به عنوان وزیر گردشگری، عدم هماهنگی و تا همخوانی تخصص و توانمندی عزت الله ضرغامی با حوزه گردشگری و نداشتن شناخت کافی و صحیح از وضعیت فعلی صنعت گردشگری، کار این وزارتخانه و مدیریت آن را دچار چالشهای جدیدی خواهد کرد.
نظر شما