۲۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۵۵
کد خبرنگار: 2191
کد خبر: 84437623
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کرونا ۷۰ گروه تعزیه‌خوان سبزوار را خانه‌نشین کرد

۲۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۵۵
کد خبر: 84437623
کرونا ۷۰ گروه تعزیه‌خوان سبزوار را خانه‌نشین کرد

سبزوار- ایرنا- اعمال محدودیت‌های ویژه کرونایی و منع اجرای آیین تعزیه در محرم امسال، ۷۰ گروه تعزیه‌خوان را در سبزوار، به عنوان قطب این هنر دینی در استان خراسان رضوی، خانه‌نشین کرد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: به منظور حفظ سلامت شهروندان و مطابق مصوبه ستاد کرونا اجرای هرگونه مراسم شبیه خوانی و تعزیه در ماه محرم در این شهرستان ممنوع شده است.

رضا شجاع مقدم افزود: تیم‌های بازرسی در ایام محرم بر اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در هیات‌های عزاداری شهرستان سبزوار نظارت دارند و در صورت برگزاری تعزیه با متولیان آن برخورد قاطع و قانونی خواهند کرد.

وی تصریح کرد: همچنین مراسم روضه‌خوانی و آیین های عزاداری شهادت امام حسین(ع) در سبزوار در فضای باز و با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برگزار می‌شود.

شجاع مقدم گفت: شهرستان سبزوار یکی از مراکز اصلی هنر آیینی تعزیه خوانی کشور است که اجرای تعزیه مسلم بن عقیل و طفلان مسلم، حضرت قاسم بن الحسن (ع)، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و شهادت حضرت امام حسین (ع) و آتش زدن خیمه ها از مهمترین مجالس تعزیه این شهرستان در سالهای گذشته و قبل از شیوع ویروس کرونا بوده است.

وی با اشاره به اینکه سبزوار از قدیم الایام به عنوان یکی از کانون های اصلی تشیع شناخته می شده است، افزود: کتاب "روضه الشهدا" اثر ملاحسین واعظ سبزواری که بُن مایه اصلی اشعار تعزیه و نیز روضه خوانی مصائب کربلا است، به نوعی گواهی بر این مدعاست.

۷۰ گروه تعزیه خوان در شهرستان سبزوار ساماندهی شده اند.

شهرستان سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha