۶۰ هزار معتاد در استان اردبیل شناسایی شدند

اردبیل _ ایرنا _ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: ۶۰ هزار معتاد به انواع مواد مخدر در این استان شناسایی شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، بهنام بهشتی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خلخال اظهارکرد: از این تعداد  ۶۰۰ نفر معتاد متجاهر هستند.

وی با بیان اینکه ۲۵ هزار و ۴۵۱ معتاد در چرخه درمان و بهبودی قراردارند .افزود: همچنین بیش از ۲ هزار نفر در این استان با درمان موفق به ترک اعتیاد شده‌اند و امیدواریم با حمایت خانواده‌ها و اقشار مختلف مردم تعداد بهبودیافتگان اعتیاد افزایش یابد.

وی ادامه داد: با معرفی سازمان بهزیستی و با هدف اشتغال و در راستای حمایت از بهبود یافتگان ، اداره کل فنی و حرفه‌ای استان برای بهبودیافتگان از اعتیاد کارگاه و کلاس‌های آموزشی رایگان برگزار و گواهینامه مهارت صادر می‌کند.

بهشتی با بیان اینکه  ۹۴ مرکز درمان سرپایی اعتیاد موسوم به ام ام تی در کنار ۱۱ مرکز بهبود اقامتی ترک اعتیاد (کمپ) در شهرستان‌های این استان در ترک اعتیاد و بهبود معتادان و بازگشت آنها به حیات عاری از اعتیاد فعال هستند، گفت: از این تعداد هفت مرکز کمپ ترک اعتیاد ، ۲ مرکز درمان اجتماع محور، یک مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان مردان و یک مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان زنان است.

۶۰ هزار معتاد در استان اردبیل شناسایی شدند

وی افزود: در بحث رتبه‌بندی و نوع ارائه خدمات ترک اعتیاد در کمپ‌های اقامتی ترک اعتیاد ، کمپ‌های استان اردبیل به عنوان کمپ رتبه ۲ محسوب شده و اجازه دریافت ۱۲ میلیون ریال هزینه هر دوره ترک اعتیاد معتادان را دارند.

بهشتی گفت: در حال حاضر با راه‌اندازی مرکز بازتوانی و بهبود اقامتی ترک اعتیاد (کمپ) ویژه معتادان متجاهر در اردبیل مشکل در این زمینه حل شده است و شهرستان‌های استان نیز باید در راستای اجرای مواد ۱۵ و ۱۹ قانون مبارزه با مواد مخدر و راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد معتادان متجاهر زمینه هدایت معتادان بی‌خانمان را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه ۹۴ مرکز درمان سوء‌ مصرف مواد مخدر و روان‌گردان در شهر اردبیل و سایر شهرستان‌های استان در سم‌زدایی و ترک اعتیاد سرپایی معتادان فعالیت دارند، اظهارکرد: در این مراکز علاوه بر ارائه داروهای ترک اعتیاد توسط پزشکان و مسئولان فنی مرکز خدماتی مانند مصاحبه انگیزشی ، گروه درمانی و خانواده درمانی توسط کارشناسان دوره‌دیده و پزشکان متخصص به معتادان و مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود.

وی با ابراز نگرانی از روند رو به رشد گرایش افراد به سوء مصرف مواد مخدر صنعتی و افزایش روزافزون تنوع تولید این مواد در سطح جهانی تعداد جان باختگان ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در این استان در سال گذشته را در مجموع ۶۲ نفر ذکرکرد و افزود: از این تعداد ۶۰ نفر مرد و ۲ نفر زن بودند.

بهشتی اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه از مضرات اعتیاد توسط ائمه جمعه ، طراحی و انتقال ۷۸ عنوان پیام پیشگیری ، طرح ۱۰۰ سوال و پاسخ دان به آنها با شرکت در مسابقه، برگزاری نشست خبری ، استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل فضای مجازی برای آگاه‌سازی مردم بویژه جوانان و دایر کردن میز خدمت در سکونتگاهای غیررسمی و مناطق آلوده را از جمله برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر در استان ذکرکرد.

او با بیان اینکه از اول انقلاب تاکنون ایران بیش از چهار هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است، افزود: استان اردبیل نیز در راه مبارزه با مواد مخدر ۱۴ شهید تقدیم کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اردبیل با تقدیر از تلاش دستگاه‌های مرتبط در مبارزه با مواد مخدر اظهارکرد: ۱۹ دستگاه در حوزه مبارزه با مواد مخدر نقش دارند و امیدواریم با همکاری آنها این بلای خانمانسوز از جامعه ریشه‌کن شود.

وی ارتقای فرهنگ عمومی و پیشگیری اعتیاد ، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، تحول و مهار اعتیاد، توسعه مشارکت‌های مردمی و کاهش تقاضای موادمخدر، تقویت و حمایت از طرح یاریگران زندگی ، پژوهش‌محوری در حوزه اعتیاد ، تقویت همکاری‌های بین‌بخشی و فرابخشی در عرصه مبارزه با موادمخدر، حمایت از مشارکت خیران، بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و تقویت برنامه‌های کاهش تقاضای موادمخدر را از جمله برنامه‌های کلیدی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی ذکر کرد.

او گفت: با توجه به تقاضای بخش خصوصی برای راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد دوم در خلخال ، در صورت موافقت اداره بهزیستی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل در ایجاد این کمپ همکاری لازم را با متقاضی مجری طرح خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha