حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهارکرد: در جریان کربلا غلامی به نام اسلم بن عمرو قاری قرآن حضور داشت که در روز عاشورا به شهادت رسید و امام حسین (ع) هنگام شهادت عمرو، بر بالین او حاضر شد و سر او را به بغل گرفت و این کار حضرت نشان می دهد که تا چه اندازه به قرآن عنایت داشتند و احترام خاصی برای قاری قرآن در میان شهدا قائل بودند.
وی افزود: شخصی به نام عبدالرحمن بن سلمی نقل می کند که به یکی از فرزندان امام حسین (ع) درس قرآن می داد؛ مثلا خواندن یک سوره را آموزش می داد و سیدالشهدا (ع) برای تجلیل از مقام معلم قرآن مقدار زیادی دینار برای او فرستادند و اینگونه از او قدردانی کردند.
این خادم برگزیده قرآنی با اشاره به نقش قرآن در زندگی امام حسین (ع) اظهار داشت: در شب عاشورا که قرار بود به امام حسین (ع) حمله کنند، آن حضرت یک شب مهلت خواستند و زمانی که علت را پرسیدند، امام فرمود من نماز و تلاوت قرآن و دعا را دوست دارم. یعنی اگر یک شب از عمر انسان باقی مانده باشد، انسان تلاش می کند تا بهترین کار را انجام دهد و امام فرمود می خواهم قرآن بخوانم و قرآن اینگونه در زندگی امام جریان داشته است.
امام حسین (ع) هنگام تلاوت قرآن
رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی گفت: در منزل ثعلبیه که کاروان ها از مکه تا کربلا به هم می رسیدند، شخصی نقل می کند که امام حسین (ع) را نمی شناخت و زمانی که به کاروان آن حضرت رسید، می گوید پیرمردی را دیدم که مشغول تلاوت قرآن است در حالی که اشک از چشمانش بر گونه هایش می ریخت و اینگونه متوجه می شود که این شخص امام حسین (ع) است.
آزادی کنیز در مقابل یک گل
نویسنده تفسیر قرآن مهر درباره اخلاق قرآنی امام حسین (ع) گفت: روایاتی در این زمینه نقل شده که یکی از این روایات در مورد کنیزی است که برای امام حسین (ع) گلی آورد و آن حضرت در پاسخ به این کار، او را آزاد کردند. یعنی اهل بیت منتظر بهانه ای بودند تا کنیزان خود را آزاد کنند. شخصی از امام پرسید چرا برای یک گل، کنیزی با این قیمت زیاد را آزاد کردید و امام به آیه ۸۶ سوره نساء استناد کرده و فرمود وقتی کسی هدیه ای برای شما آورد، شما هدیه بهتری به او بدهید.
امام حسین (ع) الگویی برای تمام آزادگان
رضایی اصفهانی با اشاره به آیه ۲۱ سوره احزاب گفت: ما می توانیم امام حسین (ع) را به عنوان یک الگوی قرآنی معرفی کنیم. البته برخی امام حسین را به عنوان یک الگوی شیعی و امام شیعیان معرفی می کنند ولی می توان آن حضرت را به عنوان الگوی مسلمانان مطرح کرد که در آن صورت باید به عنوان الگوی قرآنی به آن توجه کنیم و بر همین اساس باید مبانی قرآنی و اهداف قرآنی سیدالشهدا را بیان کنیم.
وی افزود: امام حسین (ع) نهضت عاشورا را طوری مطرح کرد که بر اساس قرآن صورت گرفت. یعنی با ستم مبارزه کرد و اگر هر کسی جای امام بود و در شرایط مشابه قرار می گرفت، همان کار را می کرد. بر اساس همین دستور قرآنی فلسطینی ها، افغانستانی های اهل سنت و یمنی ها نیز می توانند از امام به عنوان یک الگو یاد کنند و به مبارزه با آمریکا بپردازند.
این استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: گاهی می توان امام حسین (ع) را به عنوان یک الگوی قرآنی برای عموم بشریت معرفی کرد به گونه ای که گاندی می گوید اگر نهضت هند را برای مبارزه با ستم بر اساس نهضت امام حسین به راه انداختم. لذا باید سیدالشهدا (ع) را یک الگوی قرآنی و فرامذهبی و نه با عینک خاص شیعی مطرح کنیم.
وی ادامه داد: آن حضرت در روز عاشورا فرمود من به عنوان یک الگو برای شما هستم. یعنی همانگونه که قرآن پیامبر را یک اسوه حسنه معرفی می کند، امام حسین نیز خطاب به همه، حتی مخالفان و کسانی که آمده بودند تا با آن حضرت بجنگند، فرمود من برای شما الگو هستم.
نظر شما