خدمت‌رسانی مراکز درمانی مازندران به بیش از هفت هزار بیمار کرونایی

ساری – ایرنا – تعداد بیماران کرونایی که از مراکز درمانی و بیمارستان‌های مازندران به صورت دائمی و موقت خدمات بستری درمانی دریافت می‌کنند تقریبا حدود دو برابر آماری است که هر روز به عنوان مجموع بستری‌شدگان کرونایی این استان اعلام می‌شود، آماری که به گفته مسئولان به بیش از هفت هزار نفر رسیده است.

به گزارش ایرنا، مازندران روزهای سیاه و دشوار کرونایی را با سرریز ظرفیت‌های بیمارستانی می‌گذراند. آمارهای روزانه مجموع بستری‌شدگان شبانه روزی کرونایی در این استان به حدود چهار هزار نفر رسیده است. بر اساس آخرین آماری که روز شنبه ۲۳ مرداد اعلام شد، سه‌هزار و ۸۸۶ نفر در بیمارستان‌های مازندران بابت ابتلا به کرونا بستری هستند که ۴۳۲ نفر از این تعداد به دلیل وخامت حال‌شان در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

هر چند که مازندران با همین تعداد حدود چهار هزار نفر بیمار بستری‌شده نیز بالاترین آمارهای کرونایی را دارد، اما اگر آمار بیماران بستری‌موقت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران محاسبه شود، اعداد و ارقام کرونایی این استان بسیار نگران‌کننده‌تر از آمارهای هر روز منتشر شده خواهد بود. در حالی که تعداد مجموع تخت‌های بیمارستانی‌های مازندران در بخش دولتی و خصوصی حدود چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه است، اکنون نزدیک به یک و نیم برابر این تعداد تخت ، بیماران کرونایی از مراکز درمانی استان به صورت دائم و موقت خدمات درمانی بستری می‌گیرند. به این آمار باید بیماران غیرکرونایی را نیز افزود که ناچار به حضور در بیمارستان‌ها هستند. در چنین شرایطی نیز حضور مسافران در این استان از بعد از ظهر روز شنبه به دلیل تعطیلی سراسری کشور برای مدت ۶ روز، بر نگرانی مردم و مسئولان مازندران افزوده است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، این استان بیشترین میزان بستری نسبت به جمعیت را در کل کشور دارد و فاصله‌ آماری‌اش نسبت به بسیاری از استان‌هایی که درباره شرایط وخیم کرونایی آن‌ها در رسانه‌ها صدای بیشتری شنیده شده ، وخیم‌تر است.

دکتر سید عباس موسوی درباره فشار بر زیرساخت‌های درمانی این استان در این روزها و به ویژه از ابتدای ماه جاری تا کنون می‌گوید: واقعیت این است که تمام ظرفیت درمانی ما اکنون زیر بار کووید است و تا کنون با توجه به دستورالعمل بستری موقت توانستیم بیماران را کنترل کنیم.

خدمت‌رسانی مراکز درمانی مازندران به بیش از هفت هزار بیمار کرونایی

وی می‌افزاید : ما در حال حاضر در این استان بالغ بر هفت هزار بیمار بستری موقت و دائم داریم که از مجموع کل تخت‌های استان بیشتر است ، اما با تلاش کادر درمان و کمک‌ها و همدلی‌ها این وضعیت تا کنون به هر شکل ممکن پوشش داده شد.

این مسئول با اشاره به تعطیلی ۶ روزه کشور و حضور مجدد مسافران در مازندران تصریح می‌کند: یکی از مشکلاتی که در مازندران داریم این است که پس از اعلام تعطیلی و تصمیم‌گیری برای منع تردد، با یک فاصله زمانی منع تردد را اعلام می‌کنند. این روند متاسفانه باعث می‌شود افرادی تا پیش از ساعت اعمال محدودیت‌ها از تهران خارج شوند و به مازندران بیایند و دقیقا در زمانی که موج کرونا در حال رسیدن به ثبات و پایدار شدن است، به دلیل حضور مسافران با مشکل مواجه می‌شویم.

در حال حاضر طبق آخرین آمارهای رسمی علاوه بر مجوع بستری‌شدگان دائمی در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دو هزار و ۷۶۳ بیمار کرونایی بستری موقت نیز از این مراکز به صورت روزانه خدمات درمانی دریافت می‌کنند. به این تعداد باید بیمارانی را که در دسته مراجعان سرپایی قرار دارند نیز افزود که تعدادشان در ۲۴ ساعت اخیر بیش از ۶ هزار و ۱۰۰ نفر اعلام شده است. در چنین شرایطی با این که فشار بر زیرساخت‌های درمانی و کادر درمان استان به بالاترین حد ممکن رسیده، حضور پرتعداد مسافران در این استان سبب شده که مسئولان این استان از حالا نگران یک تا دو هفته آینده مازندران باشند.

تعطیلات ۶ روزه استان‌های تهران و البرز که از ۲۹ تیر تا سوم مرداد اعمال شده بود نیز این چالش را به طور جدی برای مازندران ایجاد کرد و با وجود اعلام منع تردد برای ورود به مازندران، هزاران خودرو وارد این استان شدند و روزهای کرونایی شلوغی را در این استان رقم زدند. نتیجه حضور مسافران در مازندران طی تعطیلات ۶ روزه پایان تیر و ابتدای مرداد، ادامه روند صعودی موج پنجم کرونا در مازندران بود.

در حالی که طی روزهای ابتدایی مرداد احتمال می‌رفت مازندران به قله موج پنجم نزدیک شده باشد، اما حضور پرتعداد مسافران سرعت شیوع ویروس را به شکل چشمگیری افزایش داد و سبب شد که پس از دو هفته تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران تا حدود دو برابر نسبت به نخستین روز تعطیلات کرونایی افزایش یافت. ضمن این که تعداد مرگ‌های کرونایی هم در همین بازه زمانی بیش از سه برابر شد و رکورد مرگ ۵۰ نفر در یک ۲۴ ساعت را طی سه شبانه‌روز پیاپی برای مازندران ثبت کرد. در چنین شرایطی که زیرساخت‌های درمانی مازندران بیش از دو برابر ظرفیت موجود در حال ارائه خدمات درمانی هستند، هر گونه افزایش فشار بر زیرساخت‌های درمانی این استان می‌تواند به فروپاشی ساختار درمانی مازندران منجر شود.

خدمت‌رسانی مراکز درمانی مازندران به بیش از هفت هزار بیمار کرونایی

گستردگی دامنه شیوع و انتقال این ویروس در مازندران به بالاترین میزان در کشور رسیده و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران حدود ۳۰ در یکصدهزار نفر است که ۲.۵ برابر وضعیت بحرانی سیستان و بلوچستان در اوج موج پنجم محسوب می‌شود.

مازندران با فاصله زیادی نسبت به میانگین کشوری در میزان ابتلا نخستین استان کشور است. در حالی که آمار کشوری ضریب خطر یا میزان ابتلا در حال حاضر ۱۲ تا ۱۴ نفر به ازای هر یکصدهزار نفر است این عدد برای مازندران با فاصله حدود ۲.۵ برابری بین ۲۷ تا ۳۰ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر برآورد می‌شود که در محاسبات رنگ‌بندی کرونایی مازندران را در وضعیت سیاه کرونایی قرار می‌دهد.

موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد آغاز شد و پس از گذشت حدود ۵۵ روز به نظر می‌رسد که به قله رسیده و در حال مقاومت برای آغاز روند نزولی است. با این حال کارشناسان و پزشکان معتقدند که حتی در صورت آغاز روند نزولی مجموع بستری‌شدگان، آمار مرگ‌های کرونایی مازندران تا چند روز پس از نزولی شدن مجموع بستری‌شدگان نیز بالا خواهد بود.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha