عبور آمار مرگ‌های کرونایی مرداد مازندران از چهار ماه نخست سال

ساری – ایرنا – میانگین مرگ‌های کرونایی مازندران که از ابتدای امسال تا پایان تیر ۶ نفر در هر روز بود و ۷۶۲ مرگ کرونایی در ۱۲۴ روز را ثبت کرد، در ۲۴ روز مرداد به میانگین روزانه ۳۲ نفر رسید و تعداد فوت‌های کرونایی این استان طی ۲۴ روز مرداد با ۷۶۸ نفر از مجموع مرگ‌های کرونایی چهار ماه نخست سال عبور کرد.

به گزارش ایرنا، مازندران که از دیروز و پس از اعلام تعطیلی ۶ روزه کشور یک بار دیگر به دلیل هجوم مسافران به این استان تا پیش از اعمال محدودیت‌ها در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته، روزهای به شدت بحرانی و تلخی را می‌گذراند. وضعیت وخیم و سیاه کرونایی مازندران در مرداد با مرگ ۴۶ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته ادامه یافت تا سیاهی کرونایی پنجمین ماه سال جاری برای مازندرانی‌ها همچنان ادامه داشته باشد.

تعداد جان‌باختگان کرونا در مازندران که پس از حدود یک هفته قرار داشتن در محدوده ۵۰ نفر، روز ۲۳ مرداد به ۳۴ نفر کاهش یافته بود در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر امروز یک بار دیگر از ۴۰ نفر فراتر رفت و مرگ ۴۶ نفر در این استان ثبت شد. ۱۲ مورد از این مرگ‌ها نیز فقط در شهرستان بابل ثبت شده است.

با مرگ این ۴۶ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد مجموع قربانیان کرونا در مازندران از یکم مرداد تا ظهر امروز -۲۴ مرداد- به ۷۶۸ نفر رسید که ۶ نفر بیشتر از مجموع مرگ‌های کرونایی مازندران از یکم فروردین تا پایان تیر، یعنی چهار ماه نخست امسال است. تعداد قربانیان کرونا در مازندران طی ماه فروردین ۲۵۰ نفر، در اردیبهشت ۲۷۹ نفر، خرداد ۶۶ نفر و تیر امسال ۱۶۷ نفر بود که در مجموع رقم ۷۶۲ نفر را برای مازندران طی این مدت ثبت کرد.

با این حساب از یکم فروردین امسال تا ظهر ۲۴ مرداد در بیمارستان‌های مازندران یک‌هزار و ۵۳۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند که میانگین روزانه ۱۰.۳ مرگ در هر روز را برای مازندران نشان می‌دهد.

عبور آمار مرگ‌های کرونایی مرداد مازندران از چهار ماه نخست سال

همچنین نگاهی به آمار مرگ‌های کرونایی مازندران از ابتدای امسال تا کنون نشان می‌دهد که میانگین مرگ‌های ناشی از کووید۱۹ در مازندران نسبت به چهار ماه نخست امسال بیش از ۶ برابر افزایش یافته است. میانگین مرگ‌های کرونایی مازندران در مجموع چهار ماه نخست امسال ۶ نفر در روز بود. تفکیک ماهانه این رقم میانگین نیز نشان می‌دهد که در فروردین امسال به طور میانگین ۸ نفر، اردیبهشت ۹ نفر، خرداد ۲.۱ نفر و تیر ۵.۳ نفر طی هر شبانه‌روز جان خود را در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند. اما این رقم میانگین در ۲۴ روز مرداد به ۳۲ نفر در روز رسیده که شرایط فوق حاد و بسیار وخیم کرونایی این استان در روزها و هفته‌های اخیر را نشان می‌دهد. این در حالی است که سرعت واکسیناسیون در مازندران نسبت به بسیاری از استان‌ها و میانگین کشوری بالاتر است و تا کنون بیش از یک میلیون و ۳۱۲ هزار دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده است.

بر اساس آخرین آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، تعداد بستری‌شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه مازندران نیز همچنان در روند افزایشی قرار دارد و با دو نفر افزایش نسبت به روز گذشته به ۴۳۴ نفر رسیده است. آمار مجموع بستری‌شدگان نیز سه هزار و ۷۲۲ نفر است. اما بنا بر گفته‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعداد مجموع بستری‌شدگان موقت و دائمی مازندران بیشتر از این تعداد است و به حدود هفت هزار نفر می‌رسد. این در حالی است که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی دولتی و خصوصی مازندران حدود ۴۵۰۰ تخت است.

مازندران در چنین شرایط وخیمی از روز گذشته به محل حضور و اقامت مسافران تبدیل شده و در حال حاضر نیز ترافیک سنگینی در محورهای ورودی مازندران به دلیل مسدود شدن این مسیرها از ساعت ۱۲ امروز ایجاد شده است. مشاهدات خبرنگار ایرنا و پیگیری‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر نیروهای پلیس راهور با جدیت مقابل ورود مسافران به این استان ایستاده‌اند، اما تجمع هزاران خودرو پشت موانع ایجاد شده در ورودی‌های مازندران همچنان ادامه دارد.

عبور آمار مرگ‌های کرونایی مرداد مازندران از چهار ماه نخست سال

از سوی دیگر نیز استاندار مازندران صبح امروز در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا تأکید کرد که حتی یک خودروی غیربومی از ساعت ۱۲ امروز به بعد نباید وارد این استان شود. احمد حسین‌زادگان اظهار کرد: از دیروز که مصوبه ستاد مقابله با کرونا کشور مبنی بر تعطیلی سراسری اعلام شد، با وزارت کشور، دفتر ریاست جمهوری و دستگاه قضایی تماس داشتم و پیگیری کردم که راه‌های ورودی استان را ببندیم. اما امکان بستن زودهنگام راه‌های استان میسر نشد.

این استان با فاصله زیادی نسبت به میانگین کشوری در میزان ابتلا نخستین استان کشور است. در حالی که آمار کشوری ضریب خطر یا میزان ابتلا در حال حاضر ۱۲ تا ۱۴ نفر به ازای هر یکصدهزار نفر است این عدد برای مازندران با فاصله حدود ۲.۵ برابری بین ۲۷ تا ۳۰ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر برآورد می‌شود که در محاسبات رنگ‌بندی کرونایی مازندران را در وضعیت سیاه کرونایی قرار می‌دهد.

موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد آغاز شد و پس از گذشت حدود ۵۵ روز به نظر می‌رسد که به قله رسیده و در حال مقاومت برای آغاز روند نزولی است. با این حال کارشناسان و پزشکان معتقدند که حتی در صورت آغاز روند نزولی مجموع بستری‌شدگان، آمار مرگ‌های کرونایی مازندران تا چند روز پس از نزولی شدن مجموع بستری‌شدگان نیز بالا خواهد بود.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha