وزیر پیشنهادی برای چالش‌های آموزش و پرورش برنامه داشته باشد

تهران- ایرنا- نماینده مردم خدابنده در مجلس یازدهم، توزیع نامناسب بودجه، تامین نیروی انسانی کیفی، نظام یکپارچه سنجش کیفیت و صلاحیت، کیفیت فضای آموزشی و مهارت‌آموزی را از مسائلی دانست که حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید برای حل آن برنامه داشته باشد.

سید البرز حسینی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا در توضیح این چالش‌ها،  وزارت آموزش و پرورش را نهادی پایه‌ای عنوان کرد که از حیث آماده‌سازی و تعلیم نیروی انسانی با دیگر وزارتخانه‌ها تفاوت دارد.

نماینده مردم خدابنده (استان زنجان) در مجلس یازدهم، بیش از ۸۰ درصد جامعه را متاثر از وزارت آموزش و پرورش دانست و چالش اصلی این نهاد را تامین نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: برای تامین نیروی انسانی با کیفیت باید به سمت تقویت دانشگاه فرهنگیان رفت و شاخص‌های تربیت و آموزش معلمان را در مسیر کاملا فنی و کارشناسی قرار داد.

وی در ادامه مشکل دیگر را مشکل کیفی و تنوع ناکافی در روش‌های تامین نیرو در آموزش و پرورش ارزیابی کرد.

حسینی بیان کرد: آموزش و پرورش نظام جامعی برای جبران خدمات معلمان ندارد و این امر باعث شده انگیزه شغلی معلمان تقریباً از بین برود. همچنین نظام یکپارچه سنجش کیفیت و صلاحیت حرفه‌ای برای نیروها هم ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس، بحث کسری بودجه را مشکل دیگر آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: منابع مالی علاوه بر اینکه نسبت به اهداف آموزش و پرورش ناکافی هستند و همین میزان قلیل بودجه هم به شکل نامناسبی توزیع می‌شود.

حسینی، مطالبات انباشت شده کادر آموزشی و پرورشی را مساله دائمی این حوزه دانست و به مشکلاتی چون ساختار ناصحیح بودجه و عدم شفافیت در آن و نامشخص بودن نحوه محاسبه بهای تمام شده فعالیت‌های خدماتی در این حوزه اشاره کرد.

وی گفت: این موضوع موجب تفاوت دریافتی میان مدارس دولتی و مدارس غیردولتی شده که خود چالش دیگری در این حوزه است که فاصله فاحش در کیفیت آموزشی به وجود آورده که به دلیل بودجه کم یا توزیع نامناسب مجبور می‌شوند همین بودجه‌ اندک را صرف کارهای کوتاه مدت، روزمره و بی‌بازده چون پرداخت و تسویه بدهی‌ها و معوقات کنند.

حسینی ادامه داد: مشخص است که چنین نگاهی به تامین منابع مالی و هزینه‌کرد آن موجب کاهش سرمایه اجتماعی و کیفیت تعلیم و تربیت و انگیزه نیروی انسانی و در نتیجه ایجاد آموزشگاه‌های غیررسمی با روند غیرقانونی می‌شود که به‌هم ریختگی عدالت آموزشی در جامعه را در پی دارد.

این نماینده مجلس یازدهم به بحث فضاهای خصوصی مدارس به عنوان چالش دیگر اشاره کرد و گفت:‌ آموزش و پرورش متشکل از مثلثی با سه راس آموزگار، مکان آموزشی و محصل است، وقتی یک راس این حوزه مانند نبود و بی‌کیفیتی فضای آموزشی و استاندارد لازم دچار مشکل شود دیگر بخش‌ها را دچار چالش می‌کند.

حسینی خاطرنشان کرد: اکنون بیش از ۳۵ درصد مدارس ما تخریبی هستند و در برخی جاها حتی مدرسه وجود ندارد که این موضوع در بحث کیفیت آموزش تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: در جهان سندی کلی برای سنجش محتوای آموزشی وجود دارد. اگر با آزمون‌های بین‌المللی مقایسه کنیم می‌بینیم که در رتبه‌بندی جهانی تنزل کرده‌ایم و افت فاحشی در این حوزه داشته‌ایم.

عضو کمیسیون عمران مجلس، مافیای کنکور را از مصادیق بارز مشکلات آموزش و پرورش دانست که بخشی از مسائل آموزشی کشور را جهت‌دهی می‌کند.

حسینی افزود: این مسائل باعث شده نظام آموزشی ما به جای مهارت‌آموزی به سمت کنکورمحوری برود.

این نماینده مجلس، بحث هدایت تحصیلی را از مشکلات اساسی در حوزه آموزش و پرورش توصیف کرد و افزود: نظام جامع استعدادیابی در کنار نبود فرایند هدایت تحصیلی موجب شده سرمایه‌ها در این حوزه را خیلی خوب نشناسیم.

وی تصریح کرد: با نگاه به نتایج کنکور، متوجه می‌شویم افرادی که کلاس‌های خصوصی رفته‌اند بیشتر موفق‌ هستند و مدارس دولتی قبولی‌های کمتری دارند. اگر همین ۱۰ نفر اول رشته‌های مختلف آموزشی را نگاه کنید که کجاها درس خوانده‌اند به طور واضح به شما می‌گویند که وضعیت آموزش و پرورش از حیث نظام تعلیم و تربیت چگونه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha