۲۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۳۸
کد خبر: 84439280
T T
۱۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

استمرار روزهای پرالتهاب کرونایی مازندران

۲۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۳۸
کد خبر: 84439280
استمرار روزهای پرالتهاب کرونایی مازندران

ساری – ایرنا – بیمارستان‌های مازندران همچنان با تمام ظرفیت زیر بار کرونا قرار دارند و با افزایش تعداد بیماران بدحال کرونایی فشار بر بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بیشتر از تمام روزهای کرونایی مازندران شد. تعداد مجموع مرگ‌های کرونایی این استان در مرداد نیز از ۸۰۰ نفر گذشت.

به گزارش ایرنا، آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می‌دهد که همچنان کادر درمان و مراکز درمانی سراسر این استان با تمام توان و ظرفیت در حال درمان بیماران مبتلا به کرونا هستند و هر روز نیز بر تعداد بیمارانی که به دلیل وخامت حال‌شان به بخش مراقبت‌های ویژه انتقال داده می‌شوند افزوده می‌شود.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، طی ۲۴ ساعت گذشته با اضافه شدن چهار بیمار دیگر به جمع بستری‌شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان، تعداد این بیماران به ۴۳۸ نفر رسید که بیشترین آمار ثبت شده از بستری بیماران کوویدی مازندران در آی‌سی‌یو از ابتدای شیوع این بیماری تا روز ۲۵ مرداد محسوب می‌شود.

تعداد مجموع بستری‌شدگان نیز با بستری ۶۳۳ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های مازندران و ترخیص ۶۹۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته به سه هزار و ۷۰۰ نفر رسید. البته تعداد بیمارانی که از مراکز درمانی مازندران بابت ابتلا به کرونا خدمات دریافت می‌کنند حدود دو برابر رقم اعلام شده است. چرا که طبق آمارهای رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مجموع بیماران کرونایی بستری موقت روزانه و چند روزه در مازندران حدود هفت هزار نفر است.

 در این بازه زمان ۳۷ مازندرانی دیگر نیز بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند. با این حساب تعداد قربانیان کرونا در مازندران از یکم مرداد تا ظهر امروز –دوشنبه ۲۵ مرداد- به ۸۰۵ نفر رسید که میانگین فوت ۳۲.۲ نفر در هر شبانه‌روز طی ماه جاری را برای مازندران ثبت کرده است.

 این تعداد مرگ ناشی از کرونا در ۲۵ روز اخیر که مجموع مرگ‌های کرونایی کشور ۱۰ هزار و ۴۲۰ مورد ثبت شده است، سهم ۷.۷ درصدی مرگ‌های کرونایی مازندران از مرگ‌های کرونایی کشور در ۲۵ روز مرداد را نشان می‌دهد. ضمن این که از نظر نسبت مرگ کرونایی به جمعیت در همین بازه زمانی هم مازندران از میانگین کشوری بالاتر قرار دارد. همچنین با مرگ ۳۷ بیمار طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد قربانیان کرونا از ابتدای سال جاری تا ظهر ۲۵ مرداد به یکهزار و ۵۶۷ نفر رسید.

استمرار روزهای پرالتهاب کرونایی مازندران

با وجود این که مازندران در پنجاه و هشتمین روز موج پنجم کرونا قرار دارد و روند کاهشی آمار مجموع بستری‌شدگان در این استان چند روز است آغاز شده، اما حضور صدها هزار نفر مسافر در این استان طی روزهای اخیر سبب شده که مسئولان بهداشت و درمان مازندران همچنان نگران رشد مجدد آمارهای کرونایی این استان باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقد است که این تعطیلات اگرچه با هدف کنترل ترددها و کاهش سرعت شیوع بیماری در کشور اعمال شد، اما برای مازندران با توجه به حضور مسافران در این استان احتمالا نتیجه معکوس خواهد داشت و می‌تواند وضعیت این استان را وخیم‌تر از روزهای کنونی کند.

دکتر قاسم اویس تنها راه ثابت ماندن وضعیت کرونایی در مازندران طی روزهای آتی را حضور نیافتن مسافران در اماکن عمومی و خارج نشدن آن‌ها از ویلاها و خانه‌ها می‌داند و در عین حال نیز معتقد است که تحقق چنین امری تقریبا ممکن نیست. چرا که مسافران پس از حضور در مازندران قطعا در اماکن تفریحی نیز حضور می‌یابند و توجهی هم به پروتکل‌های بهداشتی ندارند.

در حالی که سرعت واکسیناسیون در مازندران نسبت به بسیاری از استان‌ها و میانگین کشوری بالاتر است و تا کنون بیش از یک میلیون و ۳۱۲ هزار دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده، گستردگی دامنه شیوع و انتقال ویروس کرونا در مازندران طی هفته‌های به بالاترین میزان در کشور رسیده است. تا جایی که ضریب خطر یا شاخص ریسک کرونا در این استان به گفته مسئولان بهداشت و درمان مازندران حدود ۳۰ در یکصدهزار نفر است که ۲.۵ برابر وضعیت بحرانی سیستان و بلوچستان در اوج موج پنجم محسوب می‌شود .میانگین کشوری ضریب خطر یا میزان ابتلا نیز در حال حاضر ۱۲ تا ۱۴ نفر به ازای هر یکصدهزار نفر است.

موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد آغاز شد و پس از گذشت حدود ۵۵ روز به نظر می‌رسد که به قله رسیده و در حال مقاومت برای آغاز روند نزولی است. با این حال کارشناسان و پزشکان معتقدند در صورت استمرار بی‌توجهی مسافران و جامعه بومی استان به پروتکل‌های بهداشتی، پیاداری ایجاد شده در موج پنجم به زودی خواهد شکست و روند صعودی یک بار دیگر از سر گرفته می‌شود.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha