ادامه بالانشینی آمار مرگ‌های کرونایی در مازندران

ساری – ایرنا – دلتاکرونا همچنان در مازندران می‌تازد و بر تعداد قربانیان این ویروس طی هر ۲۴ ساعت ده‌ها نفر اضافه می‌کند. به طوری که با افزایش ۱۱ نفری تعداد قربانیان نسبت به روز گذشته، جان‌باختگان این ویروس در شبانه‌روز اخیر به ۴۸ نفر رسید.

به گزارش ایرنا، موج پنجم کرونا که از ۳۰ خرداد آغاز شد و اکنون در پنجاه و نهمین روز آن قرار داریم، دو هفته است که در هر ۲۴ ساعت بین ۳۰ تا ۵۰ قربانی می‌گیرد. این روند در ۲۴ منتهی به ظهر روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد نیز تکرار شد و با فوت ۴۸ بیمار کرونایی دیگر، تعداد جان‌باختگان این بیماری در مازندران از یکم مرداد تا ظهر امروز به ۸۵۳ نفر رسید.

بنا بر آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، طی شبانه‌روز گذشته ۵۲۳ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های مازندران بستری و ۷۰۳ نفر نیز از این مراکز درمانی ترخیص شدند تا ادامه درمان را در خانه‌های خود انجام دهند. تعداد بستری‌شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های مازندران نیز با کاهش ۱۱ نفری نسبت به روز گذشته به ۴۲۷ نفر رسید.

در حال حاضر تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران سه هزار و ۵۶۸ نفر است که به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این آمار، تعداد بستری‌شدگان موقت زیر پوشش این دانشگاه محاسبه نشده و در صورت اضافه کردن بستری‌موقت‌های روانه تعداد مجموع خدمات‌گیرندگان از مراکز درمانی مازندران بابت ابتلا به کرونا به حدود هفت هزار نفر می‌رسد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، این استان بیشترین میزان بستری نسبت به جمعیت را در کل کشور دارد و فاصله‌ آماری‌اش نسبت به بسیاری از استان‌هایی که درباره شرایط وخیم کرونایی آن‌ها در رسانه‌ها صدای بیشتری شنیده شده ، وخیم‌تر است.

دکتر سید عباس موسوی درباره فشار بر زیرساخت‌های درمانی این استان در این روزها و به ویژه از ابتدای ماه جاری تا کنون می‌گوید: واقعیت این است که تمام ظرفیت درمانی ما اکنون زیر بار کووید است و تا کنون با توجه به دستورالعمل بستری موقت توانستیم بیماران را کنترل کنیم.

ادامه بالانشینی آمار مرگ‌های کرونایی در مازندران

مازندران در چنین شرایطی میزبان هزاران مسافر و خوش‌نشین نیز هست که پیش از اعمال محدودیت‌های تردد در ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۴ مرداد توانستند خود را به ویلاها و خانه‌های استیجاری و شخصی برسانند. همین موضوع نیز سبب نگرانی مسئولان این استان شده و این احتمال را مطرح می‌کنند که روند کاهشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران ممکن است یک هفته پس از پایان تعطیلات با توجه به حضور مسافران و همچنین رفت‌وآمد بخشی از بومیان به روستاها و ییلاقات بار دیگر افزایشی شود.

این احتمال را برخی مسئولان ملی حوزه بهداشت و درمان نیز مطرح می‌کنند. روز دوشنبه ۲۵ مرداد حسین کرمانپور سخنگوی سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: «متاسفانه به نظر می‌رسد با تجمعاتی که در روزهای آینده برگزار خواهد شد، به زودی پیک ششم کرونا به پیک پنجم کرونا متصل می‌شود؛ یعنی نه تنها به این زودی‌ها شاهد کاهش آمارهای کرونایی کشور نخواهیم بود، بلکه در روزهای آتی احتمالا کرونا مجددا پیک جدیدی را تجربه می‌کند.»

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز معتقد است که این تعطیلات اگرچه با هدف کنترل ترددها و کاهش سرعت شیوع بیماری در کشور اعمال شد، اما برای مازندران با توجه به حضور مسافران در این استان احتمالا نتیجه معکوس خواهد داشت و می‌تواند وضعیت این استان را وخیم‌تر از روزهای کنونی کند.

دکتر قاسم اویس تنها راه ثابت ماندن وضعیت کرونایی در مازندران طی روزهای آتی را حضور نیافتن مسافران در اماکن عمومی و خارج نشدن آن‌ها از ویلاها و خانه‌ها می‌داند و در عین حال نیز معتقد است که تحقق چنین امری تقریبا ممکن نیست. چرا که مسافران پس از حضور در مازندران قطعا در اماکن تفریحی نیز حضور می‌یابند و توجهی هم به پروتکل‌های بهداشتی ندارند.

در حالی که سرعت واکسیناسیون در مازندران نسبت به بسیاری از استان‌ها و میانگین کشوری بالاتر است و تا کنون حدود یک میلیون و ۳۲۰ هزار دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده، گستردگی دامنه شیوع و انتقال ویروس کرونا در مازندران طی هفته‌های اخیر به بالاترین میزان در کشور رسیده است. تا جایی که ضریب خطر یا شاخص ریسک کرونا در این استان به گفته مسئولان بهداشت و درمان مازندران حدود ۳۰ در یکصدهزار نفر است که ۲.۵ برابر وضعیت بحرانی سیستان و بلوچستان در اوج موج پنجم محسوب می‌شود .میانگین کشوری ضریب خطر یا میزان ابتلا نیز در حال حاضر ۱۲ تا ۱۴ نفر به ازای هر یکصدهزار نفر است.

موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد آغاز شد و پس از گذشت حدود ۵۵ روز به نظر می‌رسد که به قله رسیده و در حال مقاومت برای آغاز روند نزولی است. با این حال کارشناسان و پزشکان معتقدند در صورت استمرار بی‌توجهی مسافران و جامعه بومی استان به پروتکل‌های بهداشتی، پیاداری ایجاد شده در موج پنجم به زودی خواهد شکست و روند صعودی یک بار دیگر از سر گرفته می‌شود.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha