۲۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۳
کد خبر: 84441659
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

قم درتاسوعای حسینی غرق ماتم و عزاست

۲۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۳
کد خبر: 84441659
قم درتاسوعای حسینی غرق ماتم و عزاست

قم - ایرنا - همزمان با تاسوعای سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) شهر مقدس قم غرق در ماتم و اندوه است و شیفتگان و ارادتمندان اهل بیت در غم مظلومیت و غربت خاندان پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) سوگواری می‌کنند.

مردم متدین قم از نخستین ساعت‌های صبح امروز و با توجه به‌شیوع ویروس کرونا،  با رعایت همه جانبه توصیه‌های بهداشتی، با حضور در اماکن و محوطه‌های روباز و غیرمسقف درحال عزاداری هستند.

حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسجد جمکران، امامزادگان و بقاع متبرکه قم یکپارچه سیاهپوش شده و دلباختگان بانوی کرامت با حضور دراین اماکن مقدس ضمن رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ، عرض ادب نموده و این مصیبت جانسوزرا تسلیت می‌گویند و عزاداری می‌کنند.

در صحن امام رضا (ع) حرم حضرت معصومه(س) آیین‌های عزاداری با رعایت کامل مقررات بهداشتی به‌طرز باشکوه و با حال و هوای معنوی وصف ناپذیری درحال اجرا می‌باشد.

گروهی از خادمان سلامت نیز ماسک و وسایل مورد نیاز بهداشتی را  بین عزاداران و مردم توزیع می‌نمایند.

ذکر دلنشین یا حسین(ع)‌ و یا ابوالفضل العباس(ع) درفضای شهر طنین انداز شده و پرچم‌ها و بیرق‌های سیاه و نمادهای عزا در نقاط مختلف به‌ویژه سر درِ‌مغازه‌ها و منازل به‌چشم می‌خورد.

با توجه به‌ممنوعیت برپایی ایستگاه‌های صلواتی، برخی از مردم برخلاف سُنت همه ساله به‌جای مواد غذایی و خوراکی، اقدام به‌توزیع اقلام و بسته‌های فرهنگی می‌کنند.

امروز مصادف با تاسوعا، به‌حضرت ابوالفضل عباس(ع)، علمدار دشت کربلا اختصاص دارد.

حضرت عباس ابن علی با کنیه «ابوالفضل» و «ابوفاضل» و لقب‌های قمربنی هاشم، سقا، صاحب لواء الحسین، علمدار، ابوالقِربه، عبدصالح و باب‌الحوایج، فرزند امیرالمومنین امام علی(ع) و ام‌البنین در ۴ شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه منوره متولد شد.

آن حضرت در مکتب امام علی(ع) و برادرانش امام حسن و امام حسین(ع) تربیت یافت و در واقعه عاشورا به‌عنوان فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین(ع) و سقای خیمه‌های اطفال و اهل ‌بیت امام حضور داشت.

حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) در واقعه کربلا همراه امام حسین(ع) و یاران باوفایش بود و در روز عاشورا به علت بستن آب بر روی امام و یاران ایشان از سوی دشمن؛ تصمیم گرفته شد تا برای آوردن آب به فرات برود، مشک‌ها را برداشت و چون به کنار فرات رسید یاران ابن زیاد به وی حمله کردند و ایشان را مظلومانه به شهادت رساندند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha