کاهش ترخیصی‌ها و افزایش بستری‌شدگان کرونایی در مازندران

ساری – ایرنا – تعداد مجموع بستری‌شدگان روزانه کرونایی مازندران پس از سه روز که در مسیر کاهشی قرار گرفته بود در ۲۴ ساعت گذشته یک بار دیگر افزایشی شد. تعداد ترخیص‌شدگان در هر ۲۴ ساعت نیز طی شبانه‌روز گذشته کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می‌دهد که در شبانه‌روز گذشته تعداد مجموع بیمارانی که در بیمارستان‌های مازندران بستری شدند نسبت به روز قبل ۱۱ نفر افزایش یافت و به ۵۴۴ نفر رسید. آمار ترخیص شدگان نیز با کاهش ۱۲۸ نفری نسبت به روز قبل مواجه بود که رقم ۵۷۵ ترخیصی در یک ۲۴ ساعت را نشان می‌دهد.

با این تعداد بستری و ترخیص طی شبانه‌روز گذشته، مجموع تخت‌های اشغال شده توسط بیماران مبتلا به کرونا در مازندران به سه هزار و ۴۳۱ تخت رسید تا روند کاهشی مجموع بستری‌شدگان کرونایی این استان همچنان ادامه داشته باشد. ۴۲۸ نفر از این بیماران نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

در این بازه زمانی ۳۶ بیمار مبتلا به کرونا نیز در بیمارستان‌های استان جان باختند که تعداد قربانیان کرونا در مازندران از یکم تا ظهر ۲۷ مرداد را به ۸۸۹ نفر و از ابتدای امساتا امروز را به یک هزار و ۶۵۱ نفر رساند.

به اعتقاد برخی کارشناسان یکی از دلایل کاهش تعداد بستری‌شدگان روزانه کرونایی در مازندران طی روزهای اخیر، تقارن این روزها با تعطیلات و حضور بسیاری از مردم در روستاها و ییلاقات است که احتمالا پیامدهای منفی آن را باید در هفته آتی مشاهده کرد. از سوی دیگر حضور پرتعداد مسافران در مازندران نیز سبب شده که احتمال از سرگیری روند افزایشی آمارهای کرونایی در هفته آینده وجود داشته باشد.

کاهش ترخیصی‌ها و افزایش بستری‌شدگان کرونایی در مازندران

البته حضور مسافران در همین چند روز نیز فشار بر زیرساخت‌ها و کادر درمانی مازندران را افزایش داده است. میزان مراجعات غیربومیان به مراکز بهداشتی به ویژه در مناطق گردشگرپذیر از روز سه‌شنبه که دومین روز تعطیلات سراسری بود افزایش یافته و بر حجم کار کادر درمان این استان افزوده است.

به گفته دکتر عبدالله سلیمانپور سرپرست شبکه بهداشت و درمان کلاردشت، در این روزها مراجعات کرونایی به بیمارستان حضرت قائم(عج) این شهرستان دوبرابر شده و حدود نیمی از مراجعات مرتبط با علائم کرونا مربوط به مسافران و افراد غیربومی است که برای گذراندن تعطیلات به کلاردشت آمده‌اند. نتیجه آزمایش بیش از ۳۰ درصد آن‌ها نیز مثبت است.

این روند در سایر شهرهای گردشگرپذیر نیز در موج‌های قبلی کرونا مشاهده شد و اکنون نیز در حال رخ دادن است. این در حالی است که از لحظه اعلام رسمی تعطیلات ۶ روزه سراسری، یکی از مطالبات جدی مردم و مسئولان مازندران ممنوعیت ورود مسافران به مازندران از همان روز شنبه بود. اما اعمال محدودیت‌ها از ساعت ۱۲ روز یکشنبه انجام شد و در این مدت ۲۴ ساعته صدها هزار نفر از مسافران خود را به مازندران رساندند. در روزهای اخیر نیز تعداد زیادی از مسافران با روش‌های مختلف یا از راه‌های کوهستانی و میان‌بر خود را به ویلاهای خود در شهرها و روستاهای مازندران رساندند و بسیاری از آن‌ها نیز به ماندن در ویلاهای خود بسنده نمی‌کنند.

به همین دلیل نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقد است که این تعطیلات اگرچه با هدف کنترل ترددها و کاهش سرعت شیوع بیماری در کشور اعمال شد، اما برای مازندران با توجه به حضور مسافران در این استان احتمالا نتیجه معکوس خواهد داشت و می‌تواند وضعیت این استان را وخیم‌تر از روزهای کنونی کند.

دکتر قاسم اویس تنها راه ثابت ماندن وضعیت کرونایی در مازندران طی روزهای آتی را حضور نیافتن مسافران در اماکن عمومی و خارج نشدن آن‌ها از ویلاها و خانه‌ها می‌داند و در عین حال نیز معتقد است که تحقق چنین امری تقریبا ممکن نیست. چرا که مسافران پس از حضور در مازندران قطعا در اماکن تفریحی نیز حضور می‌یابند و توجهی هم به پروتکل‌های بهداشتی ندارند.

کاهش ترخیصی‌ها و افزایش بستری‌شدگان کرونایی در مازندران

دبیر شورای اطلاع‌رسانی مازندران نیز با انتقاد از این بی‌توجهی و حضور مسافران در مازندران گفت: افرادی که در این شرایط مسافرت می‌کنند هیچ تعهدی نسبت به مسائل بهداشتی ندارند. چرا که اگر رعایت می‌کردند اصلا تصمیم به مسافرت نمی‌گرفتند. به همین دلیل می‌گوییم این گروه برای مازندران و هر استان دیگری خطرناک هستند.

عباس زارع افزود: یکی از مسائلی که متاسفانه در مازندران با آن مواجه هستیم مظلومیت مازندران و نگاه بالا به پایین مدیران پایتخت‌نشین به این استان است و این که مازندران را حیات خلوت تهران می‌دانند. وقتی می‌گویند تعطیل، کل کشور تعطیل و تهران خلوت می‌شود، ولی مازندران شلوغ و پر از حضور مسافران است.

موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد آغاز شد و پس از گذشت حدود ۵۵ روز به نظر می‌رسد که به قله رسیده و در حال مقاومت برای آغاز روند نزولی است. با این حال کارشناسان و پزشکان معتقدند در صورت استمرار بی‌توجهی مسافران و جامعه بومی استان به پروتکل‌های بهداشتی، پیاداری ایجاد شده در موج پنجم به زودی خواهد شکست و روند صعودی یک بار دیگر از سر گرفته می‌شود.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha