صف کرونا در لواسان

تهران - ایرنا - صف‌های این روزهای بستنی فروشی‌ها و جگرکی‌های لواسان نه شیرین است و نه لذیذ! تنها عطر کرونا است که مشاممان را پر می‌کند!

به گزارش ایرنا، با اعلام تعطیلات سراسری (۲۵ الی ۳۰ مرداد) مسئولان شمیرانات برای جلوگیری از فاجعه‌ای دیگر و صیانت از جان شهروندانشان به تکاپو افتادند تا همچون تعطیلات قبل میزبان اجباریِ مهمانان خسته از کرونایِ جا مانده از شمال نشوند!

مسئولانی که علیرغم مهمانان می‌بینند کادر درمانشان از پا افتاده و ملتمس دعا هستند، و می‌دانند آن ۴۷ هزار نفری که در لواسانات و رودبار قصران (بخش‌های شمیرانات) ساکن‌ هستند ، جز چند مرکز درمانی محدود و یک بیمارستان خصوصی که تخت خالی ندارد و اگر هم داشته باشد هم‌تراز جیب بسیاری از بیمارانشان نیست، امکاناتی ندارند و شیوع کرونا در منطقه فاجعه به بار می‌آورد.

نام لواسان، اوشان فشم میگون، و شمشک دربندسر به طور حتم به گوشتان خورده است؛ نام‌هایی که از دور آوازه‌ای خوش دارند و به مناطق خوش‌نشین معروف‌اند؛ اما باید شهروندش باشی و یا مسئولی که چند صباحی میز خدمتش در آن‌جا بوده تا بدانی چه دیدند که می‌گویند: "محرومیت شمیرانات را باید فریاد زد."

محرومیتی که در روزهای بیماری بیش از پیش نمایان می‌شود؛ از کمبود امکانات درمانی و بهداشتی گرفته تا جاده‌های پرخطر و ترافیک‌های سرسام‌آور تعطیلاتش که هر کدام لرزه‌ای بر تن بیماران اورژانسی و خانواده‌اش می‌شود.

راه‌بندان‌های این ۲ بخش آن‌قدر مشهور است که شهروندانش می‌دانند آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل باید خانه‌نشین شوند و حتی خرید مایحتاجشان را به بعد موکول کنند تا چندین ساعت در مسیر چند دقیقه‌ای گرفتار ترافیک نشوند.

اگر هم قصد رفتن به تهران داشتند، دیگر ۱۱ کیلومتر را ۲۰ دقیقه محاسبه نکنند و ۲ سه ساعتی زودتر از روزهای عادی عازم شوند؛ البته این برنامه‌ریزی‌ها برای زمانی‌ است که پای هیچ بیماری در میان نباشد!

و این موارد تنها بخشی از مشکلات شهرستانی‌ است که قبل از ایجاد زیرساخت‌ها، گردشگری خوانده می‌شود و سند برنامه ششم توسعه، یکی از محورهای اصلی توسعه آن را بهرمندی از ظرفیت‌های گردشگری تعیین می‌کند.

حضور برخی از گردشگران و مسافران که برای گذران اوقات فراغت می‌خواهند به نزدیک‌ترین طبیعت سفر کنند، دستی بر آب بزنند و آب و هوایی عوض کنند، جنبه‌های دیگری هم دارد که بلای روان بومی‌های منطقه است که از قدیم به دین‌داری و شهیدپروری مشهور بودند.

معضلات اجتماعی و فرهنگی گوشه‌ای از این چالش‌ها است که پس از پیگیری‌های شورای فرهنگ عمومی شمیرانات و اعتراض اهالی، چند ماهی‌ است با تاسیس دادستانی عمومی و انقلاب لواسانات در دستور کار جدی دستگاه قضا قرار گرفت و دادستان منطقه برای هر یک از آن‌ها دستور تذکر و اخراج و یا توقیف و بازداشت صادر کرده است‌.

این‌ها مقدمه‌ای باشد برای آن‌که نگرانی برخی مسئولان دغدغه‌مندی که با اعلام تعطیلات سراسری، کارشان نه تنها تعطیل بلکه مضاعف شد، ملموس‌تر باشد.

آغاز این تکاپو برای اعمال جدی‌تر محدودیت‌ها در منطقه از ۲۴ مرداد و نامه‌ امام جمعه لواسانات خطاب به رئیس شورای تامین شمیرانات در رسانه‌ها منتشر شد.

حجت الاسلام والمسلمین "سید سعید لواسانی" در این نامه و همچنین در توئیتر و اینستاگرام شخصی خود، اهمال‌کاری و نبود مشارکت مردمی را از جمله علل ناموفق بودن طرح‌های تعطیلی کرونایی دانست و خوستار حضور جدی مسئولان و بهرمندی از ظرفیت شهروندان داوطلب شد.

وی به کنترل گردنه قوچک و ممانعت از ورود گردشگران و مسافران غیرضروری، تعطیلی رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و مراکز خرید، جمع‌آوری بساط‌گستران مسیرهای منتهی به لواسان و فشم، و همچنین جلوگیری از اتراق و برپایی چادرهای مسافرتی تاکید کرد و این چهار مورد را از جمله اقدامات اساسی برای اثربخشی تعطیلات سراسری دانست.

صف کرونا در لواسان

پس از چند ساعت با دستور "عباس نوروزی" دادستان لواسانات بنرهایی مبنی بر ممنوعیت ورود گردشگران و غیربومی‌ها در گردنه قوچک و سطح معابر نصب و خبرش در رسانه‌ها پیچید.

صف کرونا در لواسان

صبح روز دوشنبه نیز جلسه‌ای اضطراری برای هماهنگی اعمال محدودیت‌ها در تعطیلات مذکور با حضور ائمه جمعه، دادستان، بخشداران و دیگر مسئولان اداری و بسیج شمیرانات تشکیل شد که ماحصل آن کنترل گردنه قوچک، جمع‌آوری بساط‌گستران، تعطیلی اصناف غیرضروری و تفرجگاه‌ها بود.

البته ممنوعیت تردد دوچرخه‌سواران ناهنجار و توقیف سگ‌های خانگی در اماکن و معابر عمومی از جمله مواردی بود که برای برخورد جدی عوامل انتظامی از سوی مقام قضائی تاکید شد.

پای درد و دل اهالی

پسر جوانی‌ که برای کمک به کنترل گردنه قوچک در محل حضور داشت، گلایه خود را این‌چنین با خبرنگار ایرنا مطرح می‌کند: درست است این منطقه آب و هوای خوب و رستوران‌های فراوانی دارد، اما ما که ساکن هستیم چه گناهی کرده‌ایم که در پیک کرونا باید شاهد حضور این جمعیت باشیم که اگر یکی از آن‌ها ناقل باشد، فروشنده و متصدی پمب بنزین و محلی‌ها را مبتلا می‌کند و این بیماری در منطقه گشترش پیدا می‌کند.

او که خود را "ارسلان عرفانی" معرفی کرد، ادامه داد: لواسان و فشم هر کدام یک درمانگاه بیشتر ندارند و اگر ما بیمار شویم این مراکز ظرفیت جمعیت منطقه را ندارند و نمی‌توانند آزمایش بگیرند.

وی اضافه کرد: این اماکن درمانی تخت خالی ندارند و اگر بخواهیم بستری شویم باید راهی تهران شویم؛ این منطقه فرقی با شمال و مناطق اطراف تهران ندارد و باید تردد به آن را ممنوع کنند.

خانم‌ها عباسی و میرقوامی دیگر شهروندانی بودند که با آن‌ها به گفت و گو پرداختیم؛ آن‌ها نیز از صف‌های مقابل بستنی‌فروشی و جگرکی‌ شهر گفتند تا به اتراق فضای سبز حوالی زردبند رسیدند.

براساس اطلاعاتی که بصری به دست آوردند می‌گویند نسبت به تعطیلات سابق تنها یک سوم کاهش داشتیم و آن‌طور که باید محدودیتی احساس نشد.

این شهروندان دغدغه‌مند با اشاره به ایام سوگواری اباعبدالله (ع) و شهدای دشت کربلا، از ناهنجاری‌های فرهنگی اجتماعی نیز گلایه کردند و سگ‌گردانی و توهین برخی افراد به عزاداران را در کنار معابر مثال زدند.

صف کرونا در لواسان

اصناف و مهمانان حرمت تاسوعا را نگاه می‌داشتند

امام جمعه لواسانات در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهر نسبت به تعطیلات سابق خلوت‌تر بود اما راضی‌کننده نبود؛ برخی رستوران‌ها باز بودند، برخی از مردم اتراق کردند و برخی از مسئولان اجرای طرح محدودیت پای کار نبودند.

حجت الاسلام والمسلمین لواسانی خاطرنشان کرد: دادستان لواسانات پای کار بود و با بازدید میدانی مستقیم وارد کار شد، راهور و نیروی انتظامی و راهداری کمک کردند اما معتقدم مشارکت مردمی لازم بود و باید داوطلبان برای انجام کار سازماندهی می‌شدند اما فراخوان خوب نبود.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رفت همانطور که از قدیم تاسوعا و عاشورای حسینی اصناف تعطیل بودند و مهمانی مراجعه نمی‌کرد، امسال نیز حرمت نگه داشته شود اما برخی رعایت نمی‌کنند و تبعات آن بروز پیدا می‌کند؛ باید برای بصیرت جامعه دعا کنیم.

امام جمعه لواسان افزود: اگر می‌خواهیم رستوران‌ها مشارکت کنند بسیج اصناف باید فعال‌تر باشد؛ بسیاری از رستوران‌داران ما متدین هستند و فقط باید توجیه شوند؛ در بحث کرونا نیز این بیماری جدی‌ است و جای تسامح باقی نمی‌گذارد.

صف کرونا در لواسان

افزون بر ۹۵۰ خودرو از گردنه قوچک به تهران بازگردانده شد

رئیس پلیس راه لواسانات و رودبار قصران در خصوص ترددهای ۲۶ و ۲۷ مرداد ماه به خبرنگار ایرنا اعلام کرد: طی این مدت، ۲ شیفت کنترل در ساعات صبح و عصر انجام گرفت که در مجموع به بازگردانده شدن بیش از ۹۵۰ خودرو (گردشگر) منجر شد.

سرگرد "ارسلان کاظمی" با بیان اینکه در بعد از ظهر سه‌شنبه مشاهده شد برخی خودروها محور طلائیه (خ سیدعلی روته) را خلاف جهت بالا می‌آیند، اظهار داشت: خودروها را مقطعی نگه داشتیم و براساس گفته دادستان هریک از خودروها از پلاک شناسایی می‌شد و یا آدرسی را ارائه می‌داد که با مقصد آمده و قصد تفریح ندارد اجازه ورود پیدا می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از گردشگران بدون مقاومت بازمی‌گشتند، گفت: باز بودن رستوران‌ها عاملی بر کاهش تاثیر این محدودیت به شمار می‌رود اما در مجموع وضعیت نسبت به تعطیلات گذشته بهتر بود.

لازم به ذکر است، در کنار محور اصلی گردنه قوچک، دسترسی به این ۲ بخش از سمت جاده تِلو (منطقه چهار تهران) و لواسان بزرگ (سد لتیان) نیز امکان‌پذیر است که این محورها برای مدت کوتاهی توسط عوامل کلانتری و بسیج کنترل شده بود.

صف کرونا در لواسان

تنها یک رستوران در لواسان تذکر گرفت

بخشدار لواسانات نیز در مصاحبه با ایرنا بیان داشت: هدف مدیریت تردد بود و قصد منع ترددها را نداشتیم و کنترل ورودی‌های گردنه قوچک در زمان پیک ترددها انجام می‌گرفت؛ افرادی که وارد لواسان شدند یا بومی و ویلادار و یا مهمان اقوام درجه یک‌شان بودند.

"رضا طاهرخانی" با اعلام اینکه اتراق در تفرجگاه‌های طبیعی نداشتیم، افزود: در ستاد ملی مقابله با کرونا برون‌سپاری رستوران‌ها و بستنی‌فروشی‌ها مانعی ندارد مگر آن‌که تجمع و صف در مقابل آن‌ها شکل بگیرد. در لواسان تنها یک رستوران باز بود که با اولین تذکر رعایت کرد و مشکلی در این زمینه نداشتیم.

وی ابراز داشت: همه دستگاه‌ها پای کار بودند و با هماهنگی خوبی که انجام گرفت بار گردشگر منطقه کمتر از قبل بود؛ شهروندان نیز استقبال کردند و رضایت داشتند.

لواسان نیازمند تقویت نیروهای انتظامی است

مسئول روابط عمومی شهرداری لواسان نیز با توجه به حضور مستمر در سطح شهر، اظهار داشت: پلیس راهور، کلانتری، راهداری، هلال احمر، بسیج و شهرداری در صحنه بودند و به صورت تصادفی از مراجعه‌کنندگان سوال می‌شد و کسانی که با وسایل پیک‌نیک و به قصد تفریح آمده بودند، بازگردانده می‌شدند.

"امیر فتاحیان" ادامه داد: این اقدام از ساعت ۱۳ الی ۱۶ متوقف شد و بعد از آن‌هم متولیان اجرا حضور پررنگی نداشتند که سرپرست شهرداری در بازدید میدانی خود، از این مساله ناراحت بود.

وی اضافه کرد: اما در مجموع تبلیغات بصری با لوگو همه ارگان‌ها، ایده امام جمعه و امر نافذ دادستان باعث شده بود تا چندین ساعت خوب پیش برویم اما پس از آن طرح رها شد و برخی از مردم تمکین نکردند.

این فعال فرهنگی اجتماعی لواسان خاطرنشان کرد: مقابل مغازه‌هایی که تعطیل نبودند شاهد کمی تجمع بودیم و اگر در شهر ازدحام نشد تعطیلی‌هایی بود که اعمال شد. به نظر می‌رسد برای اجرای محدودیت در منطقه به نیروهای کمکی نیاز داریم تا کمبود نیرو بویژه در بخش انتظامی را جبران کنند.

وی افزود: برای مثال راهور تا پیش از ظهر که نیروی کمکی از فاتب داشت به خوبی عمل کرد اما پس از آن، لزوم حضور یگان امداد و یگان ویژه برای برقراری بهتر نظم احساس می‌شد.

فتاحیان ابراز داشت: ساکنان شهر بیش‌تر به سلامتی‌شان حساس هستند و ما از کاروان صوتی که به مناسبت تاسوعا اجرا کردیم دریافتیم سطح شهر خلوت‌تر است؛ تمام گله ما از مراجعه‌کنندگان به لواسان است.

کاهش ۳۰ درصدی حضور گردشگران

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شمیرانات نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: با عنایت به پیشنهاد امام جمعه لواسانات، تصمیم ماخوذه در ستاد تصمیم‌گیری‌ محدودیت‌های کرونایی شهرستان و حمایت مسئولان قضائی لواسانات و رودبارقصران، با همکاری راهداری، پلیس راه، نیروی انتظامی و بسیج طرح محدودیت رفت‌وآمد در ایام تعطیلات سراسری با تاثیر کاهش سفرها (حدود ۳۰ درصد به نسبت ایام تعطیلات مشابه قبلی) روبرو شدیم که به طور قطع تاثیر بسزایی در افزایش ایمنی شهروندان در برابر شیوع کرونا داشته است.

صف کرونا در لواسان

"یاسر بداغی" در خصوص طرح جمع‌آوری بساط‌گستران نیز اعلام کرد: پرسنل راهداری با همکاری نیروی انتظامی در این ایام نسبت به گشت‌زنی ممتد و جمع‌آوری دست‌فروشان اقدام کرد ولیکن جمع‌آوری کامل بساط‌گستران منطقه نیازمند تصمیم جدی‌تر مقامات قضایی و سیاسی شهرستان و همکاری همه‌جانبه نهادهای ذیربط است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha