جوان‌گرایی از شاخصه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی است

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی گفت: جوان‌گرایی و علم‌گرایی از شاخصه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی در کابینه سیزدهم است که با شناسایی سریع مسائل اقتصادی کمک زیادی به رفع مشکلات خواهد کرد.

مجید درخشانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره معرفی سیداحسان خاندوزی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی اظهار داشت: مزایا و فواید حضور جوانان در مسئولیت‌های اصلی بدنه اجرایی کشور بر کسی پوشیده نیست و تجربه موفق هشت سال دفاع مقدس و وزرای جوان در دولت های گذشته گواهی بر این قضیه است.

وی تصریح کرد: هر دو شاخصه دولت جوان و انقلابی که از مدت‌ها قبل مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته بود در وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم مشهود است و افراد معرفی‌شده دارای تناسب و همفکری با یکدیگر هستند و این شاخصه در عملکرد آن‌ها تاثیر مثبتی دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی افزود: خاندوزی اقتصاد را نه فقط در کتاب‌ها بلکه در کارگاه عملی و پژوهشی بزرگ کشور یعنی مرکز پژوهش‌های مجلس گذرانده و ارائه راهبرد و راهکارهای متناسب را برای اقتصاد ایران دارد.

وی به بخشی از برنامه‌های گزینه تصدی وزارت اقتصاد پرداخت و ادامه داد: خاندوزی برنامه‌های خوبی را برای نظام مالیاتی، مبارزه با فساد، اصلاح نظام بانکی، گمرک، خصوصی سازی و سایر بخش‌های اقتصاد دارد.

لزوم اصلاح نظام مالیاتی

درخشانی در ادامه افزود: اصلاح نظام مالیاتی، بهبود فضای کسب و کار و شفافیت و تامین مالی کشور از اولویت های اقتصادی کشور است و وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی نیز به خوبی از این اولویت های آگاه است و در راس امور برنامه های خاندوزی قرار دارد.

وی بیان کرد: با وجود اینکه اصلاح امور مالیاتی کشور در صدر برنامه های دولت های اخیر قرار داشت، ولی طرح جامع مالیاتی کشور به خوبی اجرا نشد و باید این مهم در اقتصاد کشور از برنامه های اصلی تیم اقتصادی دولت سیزدهم باشد.

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی اجرای نظام مالیاتی الکترونیکی را از ضروریات اقتصاد کشور دانست و افزود: مالیات ستانی باید «دیتامحور» باشد و بر مبنای کد ملی تمامی فعالیت های مالیاتی اشخاص مشخص شود و لازمه آن نیز اصلاح و اجرای زیرساخت های فنی در این حوزه است که باید توسط وزیر جدید دولت سیزدهم اجرا شود.

وی بر نامساعد دانستن فضای کسب و کار در کشور، تاکید کرد و گفت: دولت باید بهبود فضای این حوزه را با فراهم کردن شرایط برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید به منظور رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در برنامه نخست خود قرار دهد.

درخشانی اظهارداشت: افزایش نقدینگی، رشد پایه پولی و پیش بینی کسری بودجه امسال از نگاه کارشناسان حوزه اقتصاد، منجر به تورم شدید غیرقابل مهار شده و اقدام فوری تیم اقتصادی دولت باید بر کنترل رشد قیمت‌ها در بازار متمرکز شود.

وی سامان دادن به نظام مالیاتی کشور را از مهمترین راه های استقلال بودجه از نفت عنوان کرد و افزود: سالهاست که بر سیاست اقتصاد مقاومتی و استقلال بودجه از نفت تاکید می شود و لازمه آن نیز شفاف سازی مالیاتی است که اجرای این شاخصه موجب بهبود فضای کسب و کار نیز می شود.

مدیر کل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی می‌تواند نظام مالیاتی و بانکی را که اکنون مانعی برای تولید هستند با برنامه ریزی و تغییر رویکرد به حامی تولید تبدیل کند و آن را به دیگر بخش‌ها نیز سرایت دهد.

شناخت اولویت های اقتصادی کشور

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: خاندوزی فردی دانشگاهی و دارای سابقه علمی و پژوهشی است و در دوران فعالیت خود در مجلس شورای اسلامی نشان داد که دنبال حواشی نیست و مستقیم روی مباحث علمی و عملی اقتصاد کار می‌کند.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی نزد اساتید اقتصاد و فعالان اقتصادی کشور، رسانه‌ها و نمایندگان مجلس دارای مقبولیت است و نیازها و اولویت‌های اقتصاد ایران را می‌شناسد و بر این حوزه اشراف کامل دارد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری روز چهارشنبه (۲۰ مرداد) فهرست وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که سید احسان خاندوزی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی امور اقتصادی و دارایی به قوه مقننه معرفی شده است.

خاندوزی متولد ۱۳۵۹ و دارای مدرک دکترا از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات است، نمایندگی مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس دهم شورای اسلامی و استادیاری دانشگاه علامه طباطبائی (از سال ۱۳۹۳) و مدیر گروه اقتصاد اسلامی این دانشگاه از دیگر سوابق این وزیر پیشنهادی است.

او در سال ۱۳۹۲ مسوولیت مدیر کلی بخش اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است. عضو شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما و دبیر آن نیز بوده است. خاندوزی در دولت گذشته عضو هسته اندیشه ورزی وزارت امور اقتصاد و دارایی بود.

از دیگر پست‌های این وزیر پیشنهادی عضویت در هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت از سال ۱۳۹۴ است.

همچنین وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در سال ۱۳۹۸ به عضویت شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی درآمد.

صلاحیت وزرای کابینه سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی از صبح شنبه ۳۰ مرداد در مجلس علنی شورای اسلامی آغاز شده است .

فهرست اسامی وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم را اینجا و تازه ترین اخبار مربوط به معرفی وزیران و بررسی صلاحیت آنان در ایرنا را اینجا می‌توانید ملاحظه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha