در چند روز گذشته بهارستان میزبان کابینه پیشنهادی رییس جمهور است تا بعد از بحث و بررسی برنامه هریک از وزرای مطرح شده و دفاعیات آنها در مقابل نمایندگان در نهایت تکلیف ۱۹ وزارتخانه دولت سیزدهم با رأی نمایندگان مشخص شود. بررسی روزنامهها، تارنماها و خبرگزاریهای داخلی نشان میدهد که رسانههای داخلی به برنامههای دولت سیزدهم پرداخته اند.
رسانههای اعتدال گرا
گرهگشایی دراقتصاد محور برنامه وزرا
روزنامه ایران به بازتاب سخنان وزرای ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد و خارجه پرداخت و نوشت: دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم دیروز در بهارستان ادامه یافت. آنچه در تشریح برنامه های وزرای پیشنهادی در جلسه دیروز پر رنگ بود تأکید بر تحول در حوزههای مختلف و توجه به حوزه اقتصادی بود. آنجا که احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی برنامههای تحول آفرین خود در حوزه اقتصاد را تشریح کرد و حتی حسین امیر عبداللهیان وزیر پیشنهادی برای وزارت خارجه هم بر دیپلماسی اقتصادی و بهره برداری از ظرفیتهای اقتصادی در حوزه سیاست خارجی و بخصوص همسایگان تأکید کرد. اسماعیل خطیب گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات هم یکی از محورهای اصلی برنامه های خود را تلاش برای مانع زدایی از مسیر تولید در کشور برشمرد و عیسی زارع پور گزینه پیشنهادی ارتباطات هم ظرفیتهای اقتصادی حوزه مسئولیت خود را تشریح و تبیین کرد. در روز اول بر اساس حروف الفبا، صلاحیت حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت. در جلسه روز شنبه علاوه بر صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، بررسی صلاحیت عیسی زارعپور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در دستور کار قرار گرفت و تعدادی از نمایندگان در موافقت و مخالفت صحبت کردند که البته کار نیمهتمام ماند و ادامه بررسی برنامههای زارعپور به جلسه صبح دیروز موکول شد.
در جلسه شنبه کمیسیونهای فرهنگی و صنایع مجلس موافقت خود با برنامههای زارعپور را اعلام کرده بودند و در جلسه دیروز هم وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامههایش پرداخت. او در میانه تشریح برنامههای خود وعده داد که ظرف چهار سال آینده شبکه ملی اطلاعات را طی زمانبندی معینی که از سوی شورای عالی فضای مجازی تعیین شده جهت پیشبرد امور کشور راهاندازی کند. در ادامه نوبت به بررسی صلاحیت و برنامههای وزیر پیشنهادی اطلاعات رسید. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظر مثبت خود با ویژگیها و برنامههای اسماعیل خطیب را اعلام کرد. مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات بر عملکرد گذشته وی بخصوص در مدیرکلی اطلاعات قم خرده گرفتند و موافقان اما عملکرد وی را نقطه قوت او دانستند و تأکید کردند که این عملکرد نمود مدیریت انقلابی بوده است. خطیب هم در تشریح برنامههای خود وزارت اطلاعات را یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی و تشکیلات حاکمیتی دانست و تأکید کرد که باید در تراز انقلاب اسلامی ظهور و بروز کند و مبتنی بر بیانیه راهبردی گام دوم قدم بردارد.
لابیمنها فعال شدند
خبرگزاری خبرآنلاین به بازتاب سخنان تحلیلگران سیاسی و رسانه ای در خصوص «برخورد مجلس با کابینه رئیسی چگونه است؟»پرداخت و آورد: برخی پیش بینی کردند که کابینه پیشنهادی به سلامت از بهارستان عبور خواهد کرد و برخی دیگر معتقد بودند تعدادی از این وزرای پیشنهادی رأی اعتماد نخواهند گرفت. آنچه می خوانید مشروح گپ و گفت در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین دربار نوع مواجهه مجلس با کابینه پیشنهادی رئیس جمهور است؛ حسن لاسجردی عضو شورای سردبیری خبرآنلاین گفت: با توجه به یکدستی دولت و مجلس برخی می گفتند همراهی و همدلی مجلس باعث رای به همه وزرا می شود و بر همه نقاط ضعف چشم پوشی می کند ولی نمایندگانی هم بودند که کابینه را مورد سوال قرار دادند. برخی وزرای معرفی شده تجربه و سوابق دارند و برخی گمنام و ناشناخته هستند. برخی دارای برنامه مناسبی نیستند. لذا نگاه دوم شکل گرفت که خیلی ها معتقدند مجلس، به برخی نامزدها و وزرا رای نخواهد داد. این نگاه هم قابل توجه است و بسیاری از نمایندگان بر این باورند شاید همه نامزدهای وزارت رای نیاورند و تا ۵-۶ نفر شاید نیاز به معرفی گزینه دیگر باشد. لابیمنهای مجلس مشغول فعالیت هستند. نگاهها حتما در روزهای آینده تغییر می کند و عدد رای اعتماد وقتی مشخص شود معلوم خواهد شد نگاه های مطرح شده تا چه اندازه ای درست است. باید صبر کرد تا بررسی ها در مجلس تمام شود و شاهد رای باشیم. با این همه به نظر می رسد مجلس نگاه همراهانه ای با دولت معرفی شده خواهد داشت.
رسانههای اصلاحطلب
اولویت مهم دولت رئیسی؟
روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم محمدعلی سبحانی تحلیلگر مسایل بینالملل منتشر کرد و نوشت: جناب آقای رئیسی در جلسه معرفی اعضای کابینه پیشنهادی خود به مجلس، نکاتی را بیان کردند که به سبب حیاتی بودن موضوعات آن و شرایط خطیر کشور لازم دیدم در خصوص آن نکاتی مهم را بیان کنم. ایشان در مجلس «مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور» را اولویت نخست دولت خود خواند. این سخن اگرچه کاملا صحیح و دقیق است اما لازمهای دارد که در سخنان ایشان غایب بود و آن ضرورت احیای برجام و تجدید توافق یاد شده در مذاکراتی است که هم اکنون چندماهی است جریان دارد. رفع تحریمها و گشایش در نظام پولی و بانکی واجبترین امری است که امروز برای تسریع در خرید واکسن، جبران خسارت مشاغل متأثر از کرونا و حل مشکلات اقتصادی پیش روی دولت تازه کار آقای رئیسی است. اما این اولویت در سخنان آقایرئیسی دیده نمیشد. واقعیت این است که علاوه بر مسأله واکسن، پیشبرد توان داخلی اقتصادی و رونق کسب کار و سرمایه گذاری نیز نیازمند تقویت «امید» در جامعه است و این امید هم امروز جز با گشایش در روابط خارجی حاصل نمیشود. از طرف دیگر، وضعیت تازه در افغانستان و مشکلات منطقه بدون کنترل و مدیریت اختلافات با قدرتهای جهانی ممکن نیست. بهعنوان مثال، نمیتوان از مذاکره با عربستان سخن گفت اما برای حصول نتایج نهایی چشم بر ضرورت احیای برجام بست. اساسا نمیتوان از ایفای نقش قوی در منطقه سخن گفت ولی در تنش دائمی با کشورهای مهم جهان بود. حتی توفیق در تفاهم نامه ۲۵ ساله با چین نیز مستلزم حل آن موضوع است. از این رو معتقدم، جناب آقای رئیسی با نام بردن از موضوع کرونا (و در وهله بعدی اقتصاد و معیشت) بیش از آنکه به ریشهها و علل اصلی مشکلات توجه کرده باشند معلولها را بیان کردهاند.
آقای رئیس جمهور! لطفا بخوانید
روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم سید علی میرباقری استاد دانشگاه منتشر کرد و نوشت: بسیار باعث تاسف است که در عصر و نسل علم و تخصص باوری، باید از ضرورت پیروی از کارشناسی در اداره کشور سخن گفت. قطعاً استحضار دارید که تاریخ کار کارشناسی به معنای رجوع به صاحبان علم و مهارت در انجام امور به اندازه تاریخ حیات بشر قدمت و تاریخ دارد و در اسلام هم موضوع کار کارشناسی و رجوع به اهل خبره از ابتدا بوده است و مخصوص دوران معاصر و قرنهای اخیر نیست و در مکتب دینی و ملی ما ایرانیان، علم باوری ریشهای تاریخی و باستانی دارد، کما اینکه قرآن در سوره نحل آیه ۴۳ می فرماید: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُون» اگر نمیدانید، از اهل ذکر سوال کنید. امام خمینی(ره) نیز در ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۵۸ فرمودند: ((هر مسئلهای کارشناس، لازم دارد اگر یک مریض بگوید که من چه کار دارم به نسخه پزشک، من خودم میخواهم خودم را معالجه کنم این فرد میمیرد... )) مقام معظم رهبری نیز بارها پس از ظهور ویروس کرونا بر کار کارشناسی و ضرورت رجوع به نظر کارشناسان و لزوم استفاده از نظر آنان تاکید کردهاند و درباره بسته بودن و یا نبودن مساجد و مراکز دعا فرمودند ((بنده هیچ پیشنهادی در اینباره ارائه نمیدهم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم)) بنابراین موضوع رجوع به کار کارشناسی در اداره کشور یک اصل اساسی و بنیادی است که همه مسئولان و تصمیم گیران کشور از صدر تا ذیل آنچه را نمی باید از مطلع و کارشناس مربوطه و اهل فن بپرسند و همچنین در مسائلی که آگاهی و تخصص ندارند، دخالت نکنند.
نیاز به حضور مدیران ارشد فناوری در دولت
روزنامه شرق یادداشتی به قلم حسین اسلامی منتشر کرد و نوشت: مدیر ارشد فناوری اطلاعات، لزوما نباید به همه جنبههای این محیط پیچیده و در حال تغییر واکنش نشان دهد اما باید درک جامعی از عوامل ایجاد تغییر و تأثیر آنها بر سازمانی -که در آن مسئولیت گرفته است-، داشته باشد. در این میان وظیفه محافظت از دادهها و سامانههای فناورانه حاکمیت با توجه به حجم حملات سایبری به امری دشوار تبدیل میشود و یک شکاف امنیتی اساسی میتواند هزینه زیادی برای سازمان و مدیر ارشد فناوری اطلاعات آن داشته باشد. مدیر ارشد فناوری اطلاعات، مسئول زیرساختهای سازمان در حوزه فناوری اطلاعات نیز هست. این مدیر ارشد نیازمند داشتن اطلاعات جامع در رابطه با همه فناوریهای نوظهور نیست، اما باید از مزایای آنها برای بهبود عملکرد دولت بهخوبی مطلع باشد. او موظف است دررابطهبا یک فناوری و تأثیرات آن، به زبان ساده برای سایر مدیران تصمیم گیرنده تصویر مناسبی ارائه کند. گاهی نسبت بین CIO و CTO در سازمانها محل سؤال است. سلسلهمراتب بخش فناوری اطلاعات در یک سازمان دولتی پیشرو به این صورت باید باشد که CTO گزارشات خود را به CIO میدهد و او نیز این گزارشهایش را به بالاترین مقام سازمان تحویل میدهد. اگر بخواهیم مهارتهای لازم برای یک مدیر ارشد فناوری اطلاعات را به تفکیک بیان کنیم باید آنها را در دو گروه اصلی مهارتهای مدیریتی و مهارتهای مرتبط با فناوری تقسیم کنیم. برای موفقیت در این جایگاه، مدیر ارشد منتخب اگر تنها اطلاعات جامع و کامل در رابطه با فناوریهای نوظهور داشته باشد و راههای بهکارگیری درست آنها را در جهت موفقیت دولت و حاکمیت نداند، کافی نیست. چنین مدیر ارشدی باید علاوهبر داشتن سابقه و تخصص فنی، مدیری حرفهای و کاربلد باشد. داشتن مهارتهای ارتباطی سطح بالا در این جایگاه و نیز شناخت نیازهای عامه مردم و مخاطبان سازمان، تأثیر بسزایی در موفقیت مدیر ارشد فناوری اطلاعات خواهد داشت. ازجمله این مهارتهای ارتباطی میتوان به توانایی برقرارکردن ارتباطات قوی و اطلاع از روشهای اقناع مدیران ارشد سازمانهای دولتی اشاره کرد. مدیر ارشد فناوری اطلاعات باید با دیگر معاونین و مدیران ارشد ارتباط درستی را تعریف کرده و قادر به بیان اطلاعات فنی با زبانی ساده و تأثیرگذار باشد تا بتواند سایر مدیران سازمان را از یکسو و مدیران سایر سازمانهای مرتبط را از سوی دیگر برای عملیشدن پیشنهادهایش قانع کند.
مسئله اقتصاد ایران چیست؟
روزنامه همدلی یادداشتی به قلم محسن صنیعی مدرس دانشگاه منتشر کرد و نوشت: از روز شنبه، ۳۰مرداد، جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به دولت سیزدهم آغاز شده است. اولین گام ارزیابی دولت سیزدهم، ارزیابی چینش دولت و کارآیی وزرای پیشنهادی است، همانطور که قبل از انجام یک مسابقه، میتوان با مشاهده چینش تیم، نسبت به نتیجه مسابقه، یک ارزیابی داشت. در جلسه صبح روز شنبه، آقای رئیسی، گفتند که «وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران و شرطی کردن اقتصاد کشور است که شما نمایندگان به خوبی از این وضعیت مطلع هستید.» از نتایج این سیاست، به آمار تورم بالای ۴۴درصد اعلامی از سوی مرکز آمار و تورم بیش از ۵۵ درصد اعلامی از سوی بانک مرکزی، افت شدید ارزش پول ملی، کسری قابل توجه بودجه، کاهش قدرت خرید مردم و خانوارها و سختی معیشت مردم در کنار حجم بالای بدهی که دولت با آن مواجه است، اشاره کردند. اولین پرسش این است که اگر اقتصاد ایران با بحرانهای متعدد مواجه شده است، آن طور که آقای رئیس جمهور میفرماید عامل آن، گره زدن اقتصاد ایران به خارج است یا بالعکس، بریدن اقتصاد ایران از خارج و قرار گرفتن کشور در شرایط تحریم؟ این جمله در سخنان رئیس جمهور بسیار مهم است، زیرا که از نظر ایشان عامل بحرانهای کشور را مشخص میکند. معمولا هر پزشک بر اساس تشخیصی که میدهد، نسخه درمان را تجویز میکند یا آن که یک مهندس بر اساس تشخیصی که از صورت مسئله میدهد، راه حل مسئله را پیشنهاد میکند. کسی که عامل بحرانهای امروز را در گره زدن اقتصاد ایران به خارج میداند، طبیعی است که بریدن اقتصاد ایران از دنیا را دارای مشکل نمیداند و تصویب FATF و خروج کشور از تحریم را ضروری نمیداند. اگر کسی عامل بحران را تحریم میداند، طبیعی است که سعی میکند کشور، از تحریم خارج شود و روابط متعادل با همه کشورهای جهان برقرار شود.
بحث و جدل برای سه وزیر کلیدی دولت سیزدهم
روزنامه ابتکار به بازتاب دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم در مجلس پرداخت و نوشت: مجلس دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم کار خود را با بررسی صلاحیت و برنامههای زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد. روز گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری با حضور در مجلس از کلیات برنامه دولت سیزدهم دفاع کرد. سپس مخالفان و موافقان نظرات خود را بیان کردند. عباسزاده مشکینی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات در این باره گفت: تحصیلات وزیر پیشنهادی با این وزارتخانه مرتبط نیست. وی یک روز سابقه در این وزارتخانه ندارد. وی با بیان اینکه وزیری که سوار بر کار نباشد نمی تواند موجب تحول شود، گفت: متاسفانه وزیر پیشنهادی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصص و تجربه ندارد. غنی نظر: وزیر پیشنهادی ارتباطات یک روز میگوید با طرح صیانت موافقم و روز دیگر نه. غنی نظر دیگر نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز گفت: مشکل و مخالفت من با آقای زارع پور در حوزه شفافیت است. ایشان در یک کمیسیون میگوید با طرح صیانت موافقم و در یک کمیسیون میگوید با این طرح مخالفم! وی افزود: سابقه مدیریت ایشان هم برای یک وزارتخانه پر پول متناسب نیست. محفوظی، موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز در این جلسه گفت: وزیر پیشنهادی ارتباطات دارای تحصیلات عالی در این حوزه است. وی افزود: از آقای زارع پور انتظار داریم تمام تلاش خود را برای بومی سازی و استفاده از ظرفیت های داخلی انجام دهد.
ماموریت مهم امیرعبداللهیان در راس دستگاه دیپلماسی
خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با حسن هانیزاده کارشناس مسایل منطقه پرداخت و آورد: یکی از ماموریتهای مهم حسین امیرعبداللهیان در صورت رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وی برای تصدی مدیریت دستگاه دیپلماسی، تعامل با کشورهای اروپایی و جامعه بین الملل در رابطه با برجام و ادامه مذاکرات وین است به شکلی که در نتیجه آن تحریمها علیه ایران رفع شود. حسین امیرعبداللهیان یک دیپلمات کارکشته و آشنا به مسایل منطقه است. به علاوه او از بدنه وزارت امور خارجه است و بیش از ۲۵ سال در رده های مختلف مدیریتی در وزارت خارجه فعالیت داشته است. او با بدنه دستگاه دیپلماسی آشنایی کامل دارد؛ طبیعت کار وزارت خارجه و نیروهای آن به گونهای است که نیروی خارج از این وزارت خانه را بر نمی تابند و چون وی از بدنه وزارت خارجه است تعامل مثبت و سازنده ای با مجموعه این دستگاه مهم خواهد داشت. سیاست او در دو حوزه منطقهای و بینالمللی قابل تجزیه و تحلیل است. او رویکرد مثبتی برای بهبود روابط با کشورهای عرب منطقه دارد و در اولین گام اولویت سیاست منطقهای امیرعبداللهیان برقراری رابطه با این کشورهاست که اگر بهبود پیدا کند به نفع ثبات منطقه خواهد بود. در پایان ماه میلادی جاری نشست مهم و تاریخی با شرکت سران کشورهای ایران، عراق، سوریه، عربستان، مصر، اردن و قطر و احتمالا فرانسه در بغداد را داریم که آقای امیرعبداللهیان بعد از رای اعتماد مجلس برای زمینه سازی تشکیل این نشست تاریخی و مهم فعالیت می کند. برجام و ادامه مذاکرات وین نیز از دیگر مسایل مهم و چالش برانگیز دستگاه سیاست خارجی در آینده است. مهم است که ادامه مذاکرات وین خروجی قابل قبولی یعنی رفع تحریم های اعمال شده علیه ایران برسد؛ این از ماموریت های مهم امیرعبداللهیان در تعامل با کشورهای اروپایی و نیز جامعه بین الملل است. به علاوه ضرورت حفظ تعامل سیاسی و دیپلماتیک با کشورهای اروپایی می تواند به ارتقاء نقش مثبت و حفظ نفوذ ایران در منطقه کمک کند.
تعدادی از افراد معرفی شده برای کابینه کارآمدی لازم را ندارند
خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با محمدعلی نمازی فعال سیاسی اصلاحطلب پرداخت و آورد: رئیسجمهور عنوان کرده در طول این ۴ سال میخواهد ۵ میلیون واحد مسکن بسازد که این کار از عهده دولت خارج است و بخش خصوصی باید این کار را انجام دهد و سرمایهگذار خارج از کشور بیاید و شرکتهای خارجی در این امر سهیم باشند که باتوجه به شرایط کشور در حال حاضر امکانپذیر نیست. گفتوگوهای برجامی امروز متوقف شده است، در صورتی که شاهدیم کلید ارتباطات ما برای اینکه بتوانیم سرمایه جهانی را به سمت کشور بیاوریم، احیای برجام و حل مشکلات هستهای است که در حال حاضر چنین چشماندازی وجود ندارند. جای دیگر آقای رئیسجمهور گفتند میخواهیم درباره شفافیت و صداقت از شعار عبور کنیم و با مردم در امور کشور صادق و شفاف باشیم، بله این صداقت بسیار مهم است و به نظر من زیربنای مبعث پیامیران به ویژه پیامبر ما بحث صداقت بوده است، پیامبر ما امین و امانتدار بوده است، امانتدار بودن نتیجه صداقت است و صداقت نتیجه راستگویی است و نتیجه همه اینها توحید ناب است که باید بگوییم توحید در کشور ما آسیب دیده است. شفافیت در گرو کارکرد حزبی است، زیرا اگر کارکرد حزبی وجود داشته باشد، دولتها از دل احزاب بیرون بیایند به دلیل آنکه رقیب هستند و مراقب یکدیگرند و به همین دلیل شفافیت به وجود میآید. نکته بعدی این است که آزادی مطبوعات ضامن وجود شفافیت است زمانی شفافیت در کشور حاکم خواهد شد که پستوخانه وجود نداشته باشد و نورافکن به کارها تابیده شود. اگر مطبوعات آزاد وجود داشته باشد و سریعا اتفاقات را به گوش مردم برسانند، شفافیت به وجود خواهد آمد. هنگامی که انتخابات حزبی باشد، احزاب شروع میکنند برنامه نوشتن و برنامه ۴ سال گذشته را هم ارتقاء میدهند و ترمیمش میکنند برای ۴ سال بعد اما هنگامی که حزب وجود ندارد به طور مثال آقای رئیسی به گفته خودش حداکثر از یکسال قبل به این فکر افتاده است که کاندیدا شود و بعد بنشیند برنامه بنویسید، برنامهای که از ۶ الی ۷ ماه قبل از شروع به کار دولت نوشته شود، مشخص است که آن دقت لازم را ندارد و نمیشود اسم برنامه روی آن گذاشت.
رسانههای اصولگرا
اعلام نظر فراکسیون فرهنگیان مجلس درباره وزارت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
خبرگزاری فارس به گفت وگو با جبار کوچکینژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد: نشست فراکسیون فرهنگی مجلس ساعت ۶:۴۵ صبح امروز در محل کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس برگزار شد. در این جلسه که علاوه بر اعضای فراکسیون تعداد دیگری از نمایندگان حضور داشتند با حضور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، معاون پارلمانی رئیسجمهور و معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش بحث وزارت آقای باغگلی بر وزارت آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه ابتدا وزیر پیشنهادی مطالب و برنامههای خود را مطرح کرد و پس از آن نمایندگان ۴۰ دقیقه به صورت موافق و مخالف مطالب خود را مطرح کردند. در نهایت در رأیگیری که با کاغذ انجام شد از میان ۲۳ نفر نمایندهای که در جلسه حاضر بودند ۲۰ نفر با وزارت آقای باغگلی بر وزارت آموزش و پرورش مخالفت خود را اعلام کردند و تنها سه نفر با وزرات وی موافق بودند و بدین ترتیب فراکسیون مخالفت خود را با وزارت آقای باغگلی اعلام کرد.
پرستاران ایرانی در حال جذب به اروپا و آمریکا هستند
خبرگزاری فارس به بازتاب سخنان رضا آریانپور نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: نظام سلامت جمهوری اسلامی یکی از پرافتخارترین حوزههای کشور است و در حوزه ببنالمللی هم حرفهای زیادی برای گفتن داریم که حاصل ۴۰ سال نظام جمهوری اسلامی همین نظام سلامتی است که مبتنی بر بهداشت و درمان است. امروز در تهران و کلانشهرها بیمارستانهایی داریم که از نظر سطح و کیفیت خدمات حرفهای بین المللی دارند که میتوانند در زمینه توریست درمانی کارهای زیادی را انجام دهند. البته بیشتر بیمارستانهای خصوصی این چنینی هستند. نظام سلامت با چالشهایی روبروست که بزرگترین آن کروناست. وزیر پیشنهادی بهداشت باید فردی باشد که توانمندیها و شاخصهای لازم را داشته باشد؛ امروز کرونا چالش بهداشتی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی داشته و دارد که موجب رکودها و افتهای زیادی شده است. قدرت مدیریت و مقابله با کرونا نشاندهنده قدرت حاکمیت و سیاست کشورها محسوب میشود، لذا باید وزیری انتخاب شود که حرف برای گفتن داشته باشد. نبود برنامه مناسب برای حفظ و نگهداری پزشکان و پرستاران در سیستم بهداشتی و درمانی کشور توانسته مشکلات زیادی را برای ما ایجااد کند زیرا متأسفانه امروزه پزشکان عمومی انگیزه کار در بخش درمانی دولتی را ندارند و پرستاران مجرب هم در حال جذب به کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند.
نباید منتظر غربیها بمانیم
خبرگزاری مهر به گفت وگو با محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پرداخت و آورد: درست نیست که سیاست دولت قبل در مذاکرات را ادامه دهیم و باید رویه ما در مذاکرات تغییر کند. دولت رئیسی قطعاً منتظر رویکرد و عکس العمل طرف مقابل خواهد ماند چرا که سیاست ما در زمینه برجام کاملاً مشخص و ترسیم شده و مبتنی بر عزت و مصلحت است. آمریکا باید بدون هیچ گونه پیش شرطی به برجام بازگردد، تحریمهای ایران باید به صورت کامل از بین برود و راستیآزمایی شود تا در این شرایط روند مذاکرات ادامه یابد. آمریکا و اروپاییها باید به برجام واقعی بازگردند چرا که الان هم ادعا دارند که در برجام هستند اما به تعهدات خود عمل نمیکنند. الان فقط نامی از برجام باقی مانده است و برجام هیچ محتوایی ندارد و از داخل پوچ است. ایران باید به فکر خودش باشد و دولت هم موظف است که نقشه راهی را برای سیاست خارجی و رفع تحریمها در نظر گیرد و بر اساس آن راه خودش را ادامه دهد و حرکت کند. برجام برای ما هیچگونه ثمر و عایدی نداشته است و مردم فقط چندین سال معطل آن شدند. درست نیست که سیاست دولت قبل در مذاکرات را ادامه دهیم و باید رویه ما در مذاکرات تغییر کند. ضمن اینکه ما از اول گفتیم که کسانی که از برجام خارج شدند، باید به آن بازگردند و برجام باید به حالت واقعی خود برگردد و همه تحریمهای ایران باید لغو شود. برجام باید عادلانه و به گونهای باشد که همه طرفهای برجامی تعهدات خود را عملیاتی کنند و باید منافع طرفین در آن مورد توجه قرار گیرد و نباید منتظر غربیها بمانیم.
برنامههای خاندوزی برای احیای اقتصاد
روزنامه رسالت به گفت وگو با همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه پرداخت و نوشت: انتخاب آقای خاندوزی یکی از بهترین گزینههایی بود که رئیسجمهور برای کابینه پیشنهادی خود داده است. وی از چند جهت کاندیدای قابل قبولی است ازجمله اینکه فرد جوانی است و با توجه به وجود مشکلات و گستردگی فعالیتها در وزارت اقتصاد، میتواند از توان بالای خود بهرهبرداری کند. خاندوزی از بدنه کارشناسی بالاآمده است. وی در حدود ۸ سال مدیر مرکز پژوهشها در بخش اقتصادی بود و در سالهای متعدد درباره لایحه بودجه و برنامههای توسعه اقتصادی فعالیت کرده و تجربه خوبی به دست آورده است. دارابی بابیان اینکه خاندوزی دارای تجربه آکادمیک است، میافزاید: وی بهعنوان نایبرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم عملکرد خوبی داشته و در حوزه بازار سرمایه یکی از نمایندگان پیگیر و پشتیبان بازار است. در برنامههای ارائهشده توسط وی هم بازار سرمایه در جایگاه خوبی قرار دارد. بحث ارتقای بازار سرمایه و افزایش حضور بازار سرمایه در چرخه تأمین مالی بنگاهها، موضوع عرضههای اولیه و بهبود وضعیت کلی بازار و برنامههای وی درباره مالیات و گمرک و بانکها جامع و مناسب است و تصور میشود بتواند رأی اعتماد مجلس را به دست آورد.
نظر شما