کارآمدی، مدیریت جهادی و فراجناحی، ویژگی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

گرگان- ایرنا - نمایندگان استان گلستان بر این باورند که برآیند وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به سبب دارا بودن برخی ویژگی ها نظیر جوانی، تجربه، فساد ستیزی و فراجناحی بودن همراه با روحیه انقلابی و جهادی می تواند به خلق کارآمدترین کابینه قوه مجریه در تاریخ انقلاب اسلامی منجر شود.

به گزارش ایرنا، پس از اعلام نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب آیت الله  سیدابراهیم رییسی به عنوان رییس جمهوری بارقه امیدی حل مشکلات و رفع تنگناهای جامعه شکل گرفته است.

با تعیین رییس جمهوری، سازوکار نوینی از سوی آیت الله رییسی برای انتخاب و چینش وزرا اجرایی شد به نحوی که با فراهم کردن سامانه در بستر مجازی از همه دلسوزان نظام برای تعیین مدیران ارشد وزارتخانه های استمداد و یاری گرفته شد تا ایرانیان بتوانند مدیران دلسوز  متعهد و متخصص و توانمند را جهت تصدی مسیولیت های عالیه به تیم مشاوره ای ریاست جمهور معرفی کنند تا نخبگان اجتماعی سیاسی  اقتصادی از هر قوم و مذهب و منطقه ای بر اساس شایستگی در راس  وزارتخانه های دولت قرار بگیرند.

راهبردی که آیت الله رییسی در این امر مهم حوزه سیاسی جمهوری اسلامی اتخاذ در تاریخ انقلاب اسلامی بی سابقه بوده است که به تاکید کارشناسان این متد مدیریت باید در همه سطوح جامعه الگو بشود.

  صاحبنظران امر بر این اعتقادند با توجه به چالش ها و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و شیوع بیماری کرونا، آیت الله سیدابراهیم رییسی توانسته است  افرادی  توانمند، باتجربه، سختکوش و فارغ از وابستگی های جناحی و سیاسی را برای جلب رای‌ اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی کند که همراهی قوه مقننه برای تایید وزرای پیشنهادی و بکار گماردن آنان در مسوولیت کلان کشور نیز در کارنامه انقلاب اسلامی ثبت و ضبط خواهد شد. 

به طور قطع با راهبردهای اتخاذ شده با توجه به شرایط کنونی کشور به لحاظ داخلی و خارجی، وزاری پیشنهادی می توانند در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و تحقق چشم انداز های ترسیم شده در گام دوم انقلاب کمک بسزایی به قوه مجریه و پیشرفت و توسعه ایران اسلامی کنند.

بیوگرافی کاری، تجربه  و سابقه وزاری پیشنهای بیانگر آن است کابینه پیش رو می تواند در حل مشکلات اقتصادی ، معیشتی  و سایر دغدغه هموطنان ثمر بخش بوده و با همدلی و همراهی موجود در این تیم پیشنهادی یقینا روزهای روشنی پیش رو کشور قرار دارد. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز شنبه ۳۰ مرداد روند بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی را در صحن علنی مجلس آغاز کرده اند. برآیند سخنان و اظهارات نمایندگان در صحن مجلس بیانگر آن است که قاطبه نمایندگان بهارستان نظر مثبتی بر وزاری پیشنهادی دارند هر چند  تعدادی از نمایندگان در مخالفت با چند وزیر پیشنهادی نطق هایی داشتند اما  در همین سخنان نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژگی هایی همچون جوای تعهد و تخصص وزار اعتراف کردند.

نگاه کلی حاکم بر مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر چنان است که یقینا  اکثر وزای پیشنهادی کابینه با رای بالای نمایندگان در مصدر وزارت خواهند نشست و تحولات و گره گشایی شگرفی از مشکلات و تنگناهای ملت نمایان خواهد شد.

اصلاح ساختار هدفمندی یارانه‌ها، برنامه‌ریزی بر پایه بودجه درآمد نفتی، جلوگیری از هدر رفت انرژی، جذب نخبگان، ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و مدیریت کشور به صورت علمی از جمله اقداماتی است که با روی کارآمدن تیم جدید کابینه عملیاتی شده و اصلاح ساختار اداری و اقتصادی  کشور محقق می شود.

کارآمدی، مدیریت جهادی، فراجناحی ویژگی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

کارآمدی و فساد سیتزی ویژگی وزرای پیشنهادی 

در این همین ارتباط نماینده مردم شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشتر وزیران پیشنهادی حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی، توانمند هستند، تاکید کرد که نمایندگان مجلس برای تشکیل دولت سیزدهم به وزیران کارآمد برای ساخت ایرانی قوی رای خواهند داد.

امان‌قلیچ شادمهر معتقد است که آیت الله رییسی در معرفی کابینه خود، چهار رویکرد کارآمدی، فساد ستیزی، داشتن روحیه انقلابی و جهادی را لحاظ کرده که اقدامی قابل تقدیر است.

به تاکید وی وزرای پیشنهادی با  این ویژگی ها گره گشای مشکلات کشور خواهند بود.

 این کارشناسان یادآور شدند برای نخستین بار در تاریخ دو قوه مقننه و مجریه همه وزرای پیشنهادی در همه کمیسیون‌ها حضور یافتند در حالی که در دوره های قبلی متد کارآمدی مدیریت اینگونه نبود و فقط برخی از آنها در کمیسیون ها حضور می یافتند، راهبردی که باید برای دوره های بعد مبنا و الگو قرار گیرد.

نماینده مردم چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی، تجربه و تخصص، دلسوزی، سلامت و پاکدستی، بی‌حاشیه یا کم حاشیه بودن بویژه در مسائل مالی و خانوادگی را از ویژگی‌های اغلب وزیران پیشنهادی آیت الله رییسی برای کابینه سیزدهم برشمرد.

رضا آریانپور به خبرنگار ایرنا  اظهارداشت که این ویژگی‌ها به موفقیت دولت برای رفع مشکلات جامعه کمک زیادی خواهد کرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد : در مجموع به نظر می‌رسد اغلب وزیران پیشنهادی با توجه به ویژگی‌هایی گفته شده، با وجود برخی مخالفت‌ها از مجلس رای اعتماد خواهند گرفت.

برآیند بررسی عملکرد وزرای پیشنهادی آیت الله رییسی و این همراهی و همدلی و توجه نمایندگان با راهبرد امیدآفرینی در جامعه به تاکید کارشناسان امور سیاسی، دولت سیزدهم را در پیشبرد امور برای رفع  معضلات فراروی کشور کمک وافری خواهد کرد.

 این کارشناسان معتقدند تشکیل دولت وفاق، مورد نظر رهبری، نیازمند کابینه هماهنگ، همدل و برخاسته از میان مردم است. ایجاد دولت وفاق جزو توصیه‌هایی است که همواره مقام معظم رهبری در دولت های مختلف با تاکید بر ضرورت همگرایی، همراهی و سازگار کردن مردم با یکدیگر مورد توجه و تاکید قرار داده اند.

نماینده مردم شهرستان‌های رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی گفت : نظر نمایندگان مجلس بر اساس نشست‌های برگزار شده در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف نسبت به اکثریت وزیران پیشنهادی رییس جمهوری آیت الله رییسی مثبت است.

 کابینه سیزدهم قدرت حل مشکلات جامعه را دارد

غلامعلی کوهساری افزود: در هفته  گذشته وزیران پیشنهادی رییس جمهوری هر روز در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی حضور یافته و گزارشی از برنامه‌ها و راهکارهای خود برای کمک به حل مشکلات کشور در حوزه‌های مرتبط به نمایندگان ارائه دادندو در یکی دو روز اخیر هم مطالب مفیدی در صحن مطرح کرده اند.وی اضافه کرد: تاکنون بیشتر وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم برنامه‌های خوب و قوی برای حوزه کاری خود ارائه کردند.

نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت : وزرای پیشنهادی رییس جمهوری برای تصدی وزارتخانه های مختلف از افرادی توانمند، ثمر بخش و تحول‌آفرین تشکیل شده است.

شایسته سالاری و تخصص ملاک چینش وزرا

عبدالجلال ایری اظهارداشت: بررسی رزومه و سابقه وزرای پیشنهادی و همچنین برنامه های ارایه شده آنان بیانگر آن است که رییس جمهوری در چینش وزرا اصل شایسته سالاری و تخصص را ملاک قرار داده است.

 نماینده مردم شهرستان های گمیشان ، بندرگز ، کردکوی و بندرترکمن در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم استفاده از جوانان متخصص را در دستور کار قرار داده و امیدواریم این مسیر ادامه یابد زیرا در هر جایی که ظرفیت نیروهای جوان و رویش‌های جدید انقلاب روی کار آمدند بسیاری از مشکلات کشور حل شده است.

ایری با بیان اینکه نگاه مجلس کمک به وزیران پیشنهادی دولت است، افزود: دولتی که قرار است تشکیل شود یک دولت انقلابی است و مجلس انقلابی نهایت تعامل را با آن خواهد داشت تا بتواند در چارچوب یک سری برنامه های مدون کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مسائل کشور را حل و اوضاع را سامان دهد.

 وی اظهارداشت: مردم به این نکته آگاهی دارند که مشکلات حاکم بر کشور یک شبه به وجود نیامده تا یک شبه حل شود با این وجود از رییس دولت سیزدهم انتظار می‌رود در دوران فعالیت چهار ساله خود عملکردی مثبت برای بهبود شرایط اقتصادی و معیشت مردم و اشتغال جوانان داشته باشد.

ایری تاکید کرد :‌رای نهایی به وزرای پیشنهادی پس از قرائت گزارش کمیسیون ها در صحن مجلس و سخنان رییس جمهوری در مورد کابینه پیشنهادی مشخص می شود و نتیجه رای به وزرا ، هر چه باشد به یقین به نفع و منفعت کشور است و  ملاک نمایندگان در رای به وزرا،  توانمندی و شایستگی آنها در حل دغدغه های پیش روی کشور است.

کارآمدی، مدیریت جهادی، فراجناحی ویژگی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

انتظار جامعه  از دولت و کابینه آیت الله رییسی حل مسائل و معضلات فرارو و طراحی برنامه پنج ساله هفتم توسعه و ریل‌گذاری برای پیشرفت و توسعه همه جانبه  کشور است و این وزرا نیز هرچه زودتر فعالیتشان را آغاز کنند چرا که جامعه منتظر راهبردهای حل مسائل کشور از سوی آنان هستند. 

نکته مهم این که رهبر معظم انقلاب ویژگی‌های رییس‌جمهور مطلوب را مومن، انقلابی، با کفایت، مردمی، سرشار از امید، معتقد به جوانان و توانمندی‌های داخلی و عدالت‌خواه و ضدفساد معرفی کردند که با این توصیف به فضل الهی مردم در انتخابات ۲۸ خردادماه با تیزهوشی این نیاز را تشخیص دادند و با رای به آیت الله رییسی به عنوان فردی که این ویژگی‌ها را دارد وظیفه بزرگ خود را به خوبی انجام دادند و مجلس شورای اسلامی نیز با رای اعتماد به این وزرای پیشنهادی دولت را در پیشبرد امور مختلف کشور حمایت همه جانبه خواهد کرد تا بر دغدغه های مردم بکاهند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی ۲۰ مردادماه و حدود یک هفته پس از مراسم تحلیف رسمی فهرست وزیران پیشنهادی را در نامه رسمی به محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، مجلس هم طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی پس از بررسی سوابق و توانمندی وزیران پیشنهادی در کمیسیون های تخصصی ، جلسه رای اعتماد را برگزار می کند.

در ترکیب وزاری معرفی شده از سوی رییس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی، جوانترین وزیر ۴۰ سال و مسن‌ترین آنها ۶۳ سال و میانگین سن کابینه سیزدهم۵۲ سال است که نشان از جوانتر شدن کابینه این دوره نسبت به دولت‌ قبلی دارد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی روز چهارشنبه ۲۰ مرداد ماه فهرست اسامی وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم را در نامه رسمی به رییس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در جلسه علنی روز ۳۰ مردادماه در مجلس آغاز شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha