کابینه پیشنهادی دولت می‌تواند باعث جهش اقتصادی در کشور شوند

گنبدکاووس- ایرنا - استاد حوزه اقتصاد دانشگاه آزاد واحد گنبدکاووس با اشاره به رویکرد جوانگرایی آیت الله رئیسی در خصوص وزرای پیشنهادی کابینه دولت به‌ویژه در حوزه اقتصادی، تصریح کرد: هر کدام از این وزرا بعد از کسب رای اعتماد مجلس می‌توانند با ایده‌های خلاق و جدید خود باعث جهش اقتصادی در کشور شوند.

جواد صادقی پناه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جوان‌گرایی مشخصه اصلی بیشتر وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم در تمام حوزه‌ها از جمله اقتصادی شامل وزارت‌خانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی است که می‌تواند زمینه ‌ساز افزایش قدرت ریسک پذیری و استفاده از مباحث روز برای مدیریت کشور باشد.  

وی افزود: در ۲۰ سال گذشته نیروهای جوان کمتر در وزارت‌خانه‌های اقتصادی به‌کار گرفته شدند و همیشه شاهد جابه‌جایی فقط مدیران این حوزه بودیم اما وزیران پیشنهادی کابینه آیت الله رییسی از جمله سیداحسان خاندوزی به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی از نیروهای جوان و از دانشمندان فعال اقتصادی کشور است که تسلط خوبی بر فضای اقتصادی نوین دنیا دارد و توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی ایران را می‌شناسد.

صادقی پناه ادامه داد: رییس جمهور سیزدهم با معرفی افرادی شایسته و توانمند به‌عنوان مدیران اقتصادی دولت، توانایی و پتانسیل‌های نهادهای قدرت را درون دولت تجمیع کرده تا در راستای منافع ملی از آنها استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس، اضافه کرد: آیت الله رییسی با نگاه هوشمندانه مدیران نهادهای بزرگ اقتصادی مانند ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد جانبازان و مستضعفان، سازمان اوقاف و امور خیریه، قرارگاه خاتم الانبیا سپاه و آستان قدس رضوی که در دولت قبلی اجازه دخل و تصرف در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی را نداشتند را به‌عنوان مدیران دولت سیزدهم به‌کار گرفت.

وی با اشاره به اینکه توان اقتصادی این نهادها به اندازه دولت و یا شاید بیشتر است، افزود: همه مدیران اجرایی نهادهای اقتصادی مهم که زیر مجموعه دولت نبودند امروز در مسوولیت‌های مخلتف به‌عنوان معاون اول رییس جمهور، وزیر، رییس بانک مرکزی و غیره در اختیار دولت قرار گرفتند تا به قوه مجریه برای برطرف کردن تداخل و تضاد در امور اقتصادی و جلوگیری از موازی کاری در امور کمک کنند.

صادقی پناه گفت: وزیران پیشنهادی افرادی خلاق و صاحب ایده هستند و پس از کسب رای اعتماد مجلس باید اتاق فکری برای مشاوره گرفتن از ۲ گروه وزیران سابق برای استفاده از تجربیات آنان در شناخت بیشتر مشکلات و کم کردن تهدیدها و همچنین نیروهای جوان، نخبه و دانشگاهی برای ایجاد فرصت‌ها و تقویت نقاط قوت استفاده کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر می‌رسد تمام تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر توسط دشمنان علیه ملت ایران وضع شد، فقط و فقط برای ابتر کردن توانمندی نیروهای جوان و منابع انسانی بود به این معنی که انگیزه را از جوانان بگیرند و آنان را نسبت به نبود امنیت شغلی در کشوری با این همه امکانات و قابلیت‌ها دچار سرگردانی و بعضا مهاجرت از مملکت کند.

وی اظهارداشت: وزیران پیشنهادی بعد از گرفتن رای اعتماد اگر از تجربیات خود و اتاق‌های فکر به درستی بهره گیرند و شایسته سالاری را در وزارت‌خانه متبوع خود اعمال کنند، ایران در یک دوره گذار سه ساله به جهش اقتصادی چشمگیری دست خواهد یافت.

صادقی پناه گفت: امروز با میدان دادن به مدیران اقتصادی توانمند، فضایی همراه با همدلی و هم افزایی در کشور برای ایجاد خودکفایی نه به معنای تولید همه کالاها در داخل بلکه به معنای توجه به مزیت‌های نسبی و پتاسیل‌های داخلی که قابلیت تحریم ندارند، شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: امروز دنیا به بخشی از محصولات کشاورزی، معدنی، پتروشیمی، صنایع دستی، خدمات پیمانکاری، نرم افزاری، ساختمانی و پزشکی ایران نیاز دارد که مدیران اقتصادی دولت جدید باید با ارائه یک برنامه راهبردی در مسیر تقویت فضای گردشگری درمانی، استفاده بهینه از منابع معدنی، ایجاد صنایع بالا و پایین دستی فرآورده‌های نفتی با هدف ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی نفت و مهار تورم حرکت کند.

بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم از صبح شنبه ۳۰ مردادماه با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهوری در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha