استاندار خراسان رضوی خواستار یاری رسانه‌ها برای مهار کرونا شد

مشهد-ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: اثر محدودیتهای کرونایی نه دایمی بلکه موقت است لذا ضروری دارد رسانه‌ها، مدیریت استان را در بحث فرهنگسازی برای مهار ویروس همه‌گیر و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ یاری کنند.

به گزارش روز سه شنبه استانداری خراسان رضوی، محمدصادق معتمدیان در نشست هم‌اندیشی با مدیران رسانه‌های استان اظهار داشت: در موج پنجم کرونا، شرایط ما کاملا متفاوت است و به نسبت موج های قبلی، طوفانی کرونایی را در ایام اخیر پشت سر گذاشته ایم.  

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نقشی بی بدیل در اقناع افکار عمومی دارند، گفت: رسانه‌ها در بحث پیشگیری، تعامل و هم‌افزایی، کمک‌ها و راه‌اندازی پویش‌های مردمی باید کمک حال ما باشند.  
معتمدیان با قدردانی از تلاش‌های بی نظیر اصحاب رسانه استان طی ۱۸ ماه گذشته، گفت: با توجه به اینکه واکسیناسیون خبرنگاران انجام شده است، در بحث درمانی خبرنگاران هم پای کار هستیم و آمادگی داریم مشکلات این عزیزان را تسهیل کنیم تا دغدغه ای در این زمینه نداشته باشند.  

وی گفت: ۳۵ هزار نفر در قالب کادر درمانی استان در حال تلاش هستند و هر کدام نیازمند اخبار خوب و آرامبخش برای خدمت رسانی به بیماران هستند.  
معتمدیان با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید در آمار به مراجع رسمی استناد کنند، گفت: رعایت شیوه نامه های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک از مهم ترین عوامل جلوگیری از ابتلا به بیماری است، لذا اخیرا مصوبه‌ای در این خصوص داشتیم و قصد داریم بین ۲ تا سه میلیون ماسک بین ساکنان نواحی حاشیه شهر مشهد توزیع کنیم.  
وی ادامه داد: مراکز درمانی و زیرساخت‌هایی که در سطح کشور و استان داریم، بر اساس استانداردهای خاصی ایجاد شده است که موج پنجم شیوع کرونا همه این استانداردها را به هم ریخت به گونه ای که این مراکز پاسخگوی این حجم زیاد از مراجعات نبود.  
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین اولویت ما مساله درمان است، عنوان کرد: همه امکانات را پای کار آوردیم تا به درمان مردم بپردازیم، همچنین از دیگر ظرفیت‌های استانی و ملی در این موج استفاده کردیم.  
معتمدیان با بیان اینکه مساله تامین اکسیژن حیاتی ترین نیاز بیماران است، گفت: هم‌اکنون به صورت مرتب پیگیر تامین دستگاه‌های اکسیژن ساز برای بیمارستان‌ها، مخازن و کپسول اکسیژن هستیم. در این راستا کل ظرفیت تولید اکسیژن استان روزانه ۲۳ تن است و حال آنکه در حال حاضر مصرف روزانه مراکز درمانی ما ۴۰ تن است.  
استاندار خراسان رضوی به تامین تخت‌های بیمارستانی برای نیاز بیماران اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون جلسات متعددی با مدیران بیمارستان‌های غیردولتی داشته ایم که مطابق مصوبات این جلسات، رقم قابل توجهی تخت به ظرفیت پذیرش استان افزوده شده است.  
وی شمار افراد جامعه پزشکی استان را ۱۷ هزار نفر عنوان کرد و گفت: بخش قابل توجهی از این آمار مربوط به بخش خصوصی است لذا نیازمند همکاری بیشتر جامعه پزشکی و بخش خصوصی در عرصه مقابله با کرونا هستیم.  
معتمدیان به تلاش‌های خستگی ناپذیر کادر درمان در ۱۸ ماه گذشته اشاره و بیان کرد: پرستاران‌مان ماه‌ها است زیر فشار هستند و ما قدردان تلاش های خستگی ناپذیر این عزیزان هستیم.  
استاندار خراسان رضوی با اشاره به کاهش تراکم بیمار در بیمارستان‌ها با توجه به فعال‌سازی مراکز بستری موقت و سرپایی، گفت: هم اینک ۲۲ مرکز منتخب خدمات سرپایی در مشهد داریم که از این میزان ۱۱ مرکز ۱۶ ساعته و ۱۱ مرکز خدمات ۲۴ ساعته ارائه می‌دهند. در این راستا نیازمند ۴۴ پزشک عمومی و متخصص برای فعالیت در این مراکز هستیم.  

از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی ۲۷ شهرستان در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در شرایط نارنجی هستند و یک شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد. 

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام بقیه جمعیت این استان را زیر پوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند. 

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون چهار میلیون و ۷۱۵ هزار و ۷۷۱ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۱۰۲ هزار و ۶۴۸ نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است. همچنین سه میلیون ۹۶۱ هزار و ۲۴ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

وزارت بهداشت اعلام کرد هم‌اینک ۳۵۹ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهرستان در شرایط نارنجی و ۳۰ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

همچنین تاکنون ۱۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۲۵۷ شهروند ایرانی دوز نخست واکسن کرونا و پنج  میلیون و ۵۳۱ هزار و ۲۵۷ نفر دوز دوم آن را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در ایران به ۲۲ میلیون و هفت هزار و ۵۱۴ دوز رسیده است.

"پاندمی کرونا" در سطح جهان ۲۱۳ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۵۷۵ نفر را بیمار کرده و جان چهار میلیون و ۴۵۳ هزار و ۸۷۸  نفر را گرفته است. ۱۹۰ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۷۴۷ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۳۸ میلیون ۸۱۴ هزار ۵۹۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۶۴۶ هزار و ۶۶۷ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه یازدهم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha