کرمانشاه نیازمند یک برنامه توسعه و چشم‌انداز جدید است

کرمانشاه- ایرنا- یک عضو خانه نخبگان و صاحبنظر مدیریت شهری از تهیه سند چشم انداز کلانشهر کرمانشاه با هدف تحقق «مدیریت شهری پویا با نگاه متفاوت، استفاده از ظرفیت های بومی، تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی، تحویل بستر زندگی به نسل آینده و ایجاد شهری قابل زندگی برای همه اقوام» خبر داد.

«مظفر کماندار» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تهیه یک برنامه مدون و علمی برای ارتقای چشمگیر جایگاه شهر کرمانشاه در افق ۱۴۲۴ خبر داد و گفت: با بررسی آمار و ارقام موجود در اسناد بالادستی و تطبیق با وضعیت موجود کرمانشاه، راهکارهای اجرایی و برنامه های مناسبی در حوزه های «چگونگی تامین منابع و درآمدهای پایدار، دیپلماسی شهری، نیروی انسانی توانمند وکارآمد، فرایند عدالت محور شایسته سالاری، نخبه پروری، چگونگی به کارگیری مدیران ونقش زنان وجوانان، ایجاد زیر ساخت توسعه شهر هوشمند، تعامل و مشارکت با نهادهای مردم نهاد، شفافیت مالی و تصمیم گیری، حقوق شهروندی و ارتقای تاب آوری» تهیه و تدوین کرده ایم.

کماندار که ۱۲ جلد کتاب در حوزه تخصصی مهندسی عمران تالیف کرده است، اظهار کرد: به درخواست برخی اعضای شورای شهر کرمانشاه این برنامه مدون را در اختیار پارلمان شهری کلانشهر کرمانشاه خواهم گذاشت.

این دکترای مهندسی عمران (گرایش مدیریت ساخت) به مطالعات علمی و نظریات جهانی توسعه شهری که مبنای مطالعه او برای تهیه چشم انداز شهر کرمانشاه بوده، اشاره کرد و گفت: اگر یک دیدگاه ساختارمند، علمی و کارشناسی بر شهرداری کرمانشاه حاکم شود، ارتقای شاخص های توسعه در این کلانشهر و افزایش رضایتمندی مردم قابل تحقق و شدنی است.

او در ادامه با اشاره به توسعه ارتباطات و فناوری و مفهوم دهکده جهانی گفت: در عرصه مدیریت شهری نیز مرکززدایی از قدرت دولتی به سود مدیریت شهری و گذر از الگوی سنتی حکومت شهری به حکمروایی خوب شهری دو شاخص مهم برای جهانی شدن شهرها است؛ این روند ضمن تحقق رویکرد مشارکتی با کاهش فساد دولتی و افزایش نظارت عمومی همراه بوده و رقابت پذیری شهرها را افزایش می دهد.

کماندار گفت: تمرکززدایی به معنی واگذاری مسوولیت ها و اختیارات به نهادهای محلی، گامی مهم در اصلاح نظام شهرداری محسوب شده و می تواند چالش های پیش روی مدیریت شهری را به گونه چشمگیری کاهش دهد.

به گفته او، هرچند شاخص های کمی و اقتصادی نقش مهمی در رتبه بندی شهرهای جهانی دارد اما در مطالعات گوناگون علاوه بر فعالیت اقتصادی، معیارهایی چون میزبانی همایش ها وگردهمایی های فرهنگی، مذهبی و مناسبتی، سیاسی، اجتماعی، علمی، ورزشی و اقتصادی، میزان پیوستگی اجتماعی ساکنان شهرها با خارج از سرزمین مادری به کمک اینترنت و پذیرایی از گردشگران در تعیین سطح ملی و جهانی بودن شهرها هم مهم است و در مجموع، شهرهای جهانی با سه شاخص جهانی شدن اقتصاد، جهانی شدن سیاست و جهانی شدن جامعه ارزیابی می شوند.

کرمانشاه نیازمند یک برنامه توسعه و چشم‌انداز جدید است
بلوار طاق بستان

شهر قابل زندگی در تراز جهانی

کماندار اظهار کرد: بهبود کیفیت زندگی مردم ارتباط مستقیم با مدیریت شهری و ایجاد شرایط قابل زندگی برای مردم در شهرها دارد و امروزه موضوع شهر قابل زندگی در ادبیات توسعه و پیشرفت جهانی از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است.

او افزود: بر این اساس ایجاد شهری امن با در نظر گرفتن جنبه های گوناگون امنیت و داشتن وسایل حمل و نقل متنوع و قابل دسترس، مسکن قابل بهره برداری برای همه گروه های اجتماعی، اقتصاد رقابتی، پیاده مداری، آموزش، مشارکت شهروندی و تنوع فرهنگی و در نتیجه تامین سلامت جسمی و روانی و اجتماعی شهروندان مورد توجه قرار گرفته است.

به اعتقاد این صاحبنظر مدیریت شهری، برای اینکه کرمانشاه به شهری قابل زندگی با در نظرگرفتن جنبه های گوناگون نیازهای شهروندان تبدیل شود، تغییر در نگرش نظام مدیریت شهری برنامه محور و فارغ از سیستم رانت و فساد، ضرورتی اساسی اس و به همین دلیل برای ایجاد یک نظام مدیریت کارآمد شهری، کنار هم قرار دادن مجموعه ای از تخصص های معماری و شهرسازی، حوزه های گوناگون مهندسی و مدیریت و نیز حقوق و جامعه شناسی و روانشناسی، سیاست و روابط بین الملل و رشته های دیگر الزامی است.

عضو انجمن علمی توسعه روستایی ایران و نماینده انجمن در استان کرمانشاه اضافه کرد: عدم توجه به فرهنگ و نیازهای هر جامعه مبتنی بر واقعیت، سیاست های نولیبرال و سرمایه داری لجام گسیخته با تشدید نابرابری های اقتصادی- اجتماعی، بنیان های توسعه نه فقط در شهر کرمانشاه که در کل کشور مورد تهدید قرار داده است به همین دلیل عدالتگرایی و ترویج آن با خردورزی و بهره گیری از تجارب موفق جهانی امری بدیهی است.

او تاکید کرد: طراحی و اجرای الگویی از مدیریت شهری که هم الزام های توسعه را در نظر داشته باشد و هم ضرورت های عدالتگرایی را مورد غفلت قرار ندهد، نیاز مبرم کنونی شهر کرمانشاه است.

کرمانشاه نیازمند یک برنامه توسعه و چشم‌انداز جدید است
طاق بستان

عضو خانه نخبگان بسیج کرمانشاه همچنین از بین بردن شکاف موجود در میان نظام مدیریت شهری در دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور را ضرورتی اساسی دانست و گفت: با تحکیم حکمروایی خوب شهری و ترویج شفافیت در تمام ارکان بخصوص حوزه مالی مدیران و پاسخگویی در مدیریت شهری و به ویژه اعمال قانون در همه سطوح و امور این عرصه راه برای ارتقاء کمی و کیفی مردم کرمانشاه هموار می شود.

این فعال فرهنگی-اجتماعی اضافه کرد: به کارگیری زنان، جوانان و نخبگان در عرصه مدیریت شهری، تامین اهداف مورد اشاره برای تبدیل کرمانشاه به شهری قابل زندگی را ساده تر خواهد کرد که می توان با افزایش مدیران شهری از زنان و جوانان تا ۴۰ درصد در یک دوره چهار ساله، برنامه رشد و توسعه پایدار شهر کرمانشاه را شتاب بخشید.

چشم انداز شهر کرمانشاه

این صاحبنظر مدیریت شهری بر ضرورت بازآفرینی نقش و سازوکارهای شهرداری برای دستیابی به اهداف متعالی تاکید و اظهار کرد: نتیجه این بازآفرینی و پویایی، شهرداری کنش یار، مشتری مدار، نتیجه مدار، آینده نگر، مشارکت جو، غیر متمرکز، پاسخگو، کارا، اثربخش، انعطاف پذیر، توان افزا، اعتماد آفرین و چابک خواهد بود که کرمانشاه را شهری برای همه اقوام، شهر اول منطقه غرب کشور در مولفه گردشگری، شهری در تراز ملی و جهانی برای زندگی با داشتن زیرساخت متناسب توسعه ای و هوشمند خواهد کرد و سبب بهبود و متعادل سازی سرانه های شهری، کاهش فقر فرهنگی ـ شهری و رشد اقتصادی سبب گسترش شهر و نیز جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی خواهد شد.

به اعتقاد کماندار، معیار همه فعالیت های شهرداری باید رضایتمندی مردم باشد زیرا شهر متعلق به مردم است و از این نگاه الگوی توسعه انسانی درشهر باید مبتنی بر رضایت اجتماعی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha