هواشناسی مازندران نسبت به سیلاب نقطه‌ای در ارتفاعات هشدار داد

ساری - ایرنا - هواشناسی مازندران نسبت به جاری شدن روان‌آب و سیلاب محلی و نقطه‌ای در ساعات بعد از ظهر و اوایل امشب تا روز چهارشنبه دراستان به ویژه در ارتفاعات هشدار داد.

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی مازندران روز سه‌شنبه با صدور اطلاعیه‌ای، پیش‌بینی کرد که با شکل گیری جریانات مرطوب شمالی همراه با عبور متناوب امواج در تراز میانی جو، افزایش حجم آب رودخانه‌ها، رانش زمین و ریزش سنگ در محورهای کوهستانی، وقوع صاعقه و احتمال برق گرفتگی در طی این مدت دور از انتظار نیست.

در این اطلاعیه  به مردم و به ویژه مسافران خواسته شده است که از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و صعود به کوهستان خودداری کنند و دامداران نیز از جابجایی احشام و گله برای چرای دام به علت احتمال برخورد صاعقه در مناطق مرتفع خودداری کنند. 

طبق آمار رسمی سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می‌کنند که تقریبا همه آنان اکنون در مناطق ییلاقی و بالا دست ارتفاعات البرز مشغول چرای دام هستند. 

هواشناسی مازندران همچنین به فعالان بخش کشاورزی و صاحبان مزارع پرورش ماهی توصیه کرد که نسبت به مقاوم سازی پوشش فضاهای گلخانه‌ای و اقدام پیشگیرانه به منظور احتمال بالا آمدن حجم آب رودخانه‌ها اقدام کنند.

طبق آمار رسمی اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردآبی 240 واحد مزارع فعال پرورش ماهیان سردآبی در مناطق رودخانه ای کوهستانی استان فعال است که همواره باید نسبت به وقوع سیلاب هوشیار باشند.

براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیـش‌یابی هواشناسـی، وضعیت جوی مازندران طی امروز را صاف تا نیمه ابری و از  بعدازظهر تا اوایل شب با افزایش ابر و به ویژه در دامنه ها و ارتفاعات با رگبار باران، وقوع رعد و برق پراکنده و وزش باد همراه است و بیشینه دما نیز در مناطق ساحلی و جلگه ای بین ۳۲ تا ۳۶ و در ارتفاعات نیز بین ۲۶ تا ۳۲ درجه سانتیگراد بلای صفر است.

طبق پیش‌بینی هواشناسی مازندران، دمای هوای مازندران در روز پنجشنبه اندکی کاهش می‌یابد که این کاهش دما در مناطق ساحلی و جلگه‌ای محسوس‌تر است، به گونه‌ای که  بیشینه دما در مناطق ساحلی و جلگه ای با یک درجه کاهش بین ۳۱ تا ۳۵ و در ارتفاعات نیز دمای هوا بین ۲۶ تا ۳۲ درجه سانتگیراد بالای صفر است.

شرایط جوی مازندران در روز جمعه نیز صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی شده است.

دما هوای شهر ساری مرکز مازندران نیز طی امروز و فردا ۳۶ درجه سانتیگراد بالای صفر پیش‌بینی شده است که با ورود سامانه جدید، دمای هوای این شهر با سه درجه کاهش در روز پنجشنبه به ۳۳ درجه سانتگیراد می‌رسد.

جدول داده‌های آماری هواشناسی مازندران نیز نشان می‌دهد که ساری، دشت ناز و گلوگاه با ۳۵ و آلاشت و سیاه بیشه با ۲۷ درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین شهرهای مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha