۳ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۵۷
کد خبرنگار: 1045
کد خبر: 84448338
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ورود یکهزارو ۵۹ معلم تازه نفس به مدارس مازندران در سال تحصیلی جدید

ساری - ایرنا - معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش مازندران گفت :همزمان در سال تحصیلی جدید ،یکهزار و ۵۹ معلم تازه نفس فعالیت معلمی خود را در مدارس استان شروع می کنند.

علی سهرابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد، ۵۵۰ نفر با فارغ التحصیلی از دانشگاه فرهنگیان و بقیه از طریق ماده ۲۸ و با موفقیت در آزمون ورودی، جذب دستگاه

تعلیم و تربیت مازندران شدند.

وی کمبود معلم را مهمترین مشکل فراروی آموزش و پرورش مازندران عنوان کرد و افزود: بخشی از این کمبود در سال تحصیلی جدید از طریق فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و بخشی دیگر نیز از طریق ماده ۲۸ و با برگزاری آزمون رفع خواهد شد اما با ادامه روند فعلی، در چند سال آینده، دستگاه تعلیم وتربیت استان در بحث تامین نیروی انسانی با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

وی بیشترین میزان کمبود معلم در مدارس مازندران را مربوط به مقطع ابتدایی عنوان کرد و گفت: تا سال ۱۴۰۵، بیش از ۱۹ هزار فرهنگی شاغل در استان برابر با حدود نیمی از نیروهای موجود، بازنشسته می‌شوند و برای این مشکل باید فکر اساسی شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش مازندران افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته، طی امسال حدود ۸۶ هزار ساعت حق التدریس به مدارس استان اختصاص می‌یابد تا مشکلات پیرامون کمبود معلم برطرف شود.

سهرابی شمار نیروهای شاغل در آموزش و پرورش مازندران را در مجموع حدود ۴۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد بیش از ۲۵ هزار نفرشان معلم هستند و کار تدریش به دانش آموزان را بر عهده دارند.

کمبود معلم یکی از دغدغه های چندسال اخیر آموزش و پرورش مازندران بوده و همچنان نیز هست. شیب تند بازنشستگی معلمان، کاهش سهمیه استان برای جذب معلم و از همه مهم تر توزیع نامتوازن معلمان در استان باعث شده در برخی مناطق استان با مازاد معلم و در برخی مناطق با کمبود مواجه شویم. 

آموزش و پرورش مازندران سال تحصیلی ۹۸-۹۹ را در حالی با کمبود ۱۱ هزار ساعت نیرو برای کلاس های درس پشت سر گذاشت که این کمبودها منجر به استمرار کار ۹۰۰ معلم بازنشسته برای سال تحصیلی جاری شد. ابتدای سال تحصیلی مسئولان آموزش و پرورش مازندران حتی با اعلام جذب حدود ۴۰۰ نیروی حق التدریس از دانشگاه فرهنگیان و منابع دیگر اذعان داشتند که حدود پنج هزار ساعت نیروی حق تدریسی کمبود دارند که باعث شد معلمان پرورشی و معاونین مدارس را نیز برای تدریس به کلاس های درس بکشاند.

استان مازندران چهار هزار و ۶۰۰ مدرسه دارد که بیش از ۵۰۰ هزار دانش آموز  در این مدارس مشغول تحصیل هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha