دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه نسبت به استفاده از نفازولین هشدار داد

تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیرغذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه نسبت به عوارض جبران‌ناپذیر و خطرناک مصرف خودسرانه و بدون آگاهی داروی نفازولین با هدف مقابله با کرونا هشدار داد.

به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه دکتر سیدجواد حسینی افزود: متاسفانه به تازگی شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر اثربخشی قطرۀ نفازولین به منظور پیشگیری و درمان کرونا منتشر شده که این مجموعه دانشگاهی به هیچ وجه آن را تایید نمی‌کند.
وی ادامه داد: واقعیت آن است که قطره‌ها و اسپری‌های رفع گرفتگی بینی یا احتقان (دکونژستانت) از جمله نفازولین، فنیل‌آفرین و اکسی‌متازولین به صورت کوتاه‌مدت و حداکثر سه روز در رفع احتقان بینی ناشی از عفونت‌های تنفسی و یا آلرژی کاربرد دارند. 
مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت:قطره‌های چشمی ضد احتقان (دکونژستانت) شامل نفازولین و فنیل‌آفرین زینک در رفع احتقان و قرمزی چشم‌ در آلرژی‌های چشمی کاربرد دارد و از قطرۀ چشمی فنیل‌آفرین نیز برای تشخیص بیماری‌های چشم به عنوان گشاد کننده مردمک استفاده می‌شود و هیچ ‌یک از این داروها نقشی در درمان یا پیشگیری از کرونا ندارند و استفاده بدون تجویز پزشک آنها عوارض شدیدی به همراه خواهد داشت.
حسینی با بیان این‌که این داروها فاقد اثر ضد ویروسی هستند و هیچ شواهد علمی مبنی بر مفید بودن قطره‌ها و یا اسپری‌های ضد احتقان بینی (دکونژستانت) در پیشگیری و یا درمان بیماری کووید - ۱۹ وجود ندارد افزود: مصرف بیش از سه روز از این داروها می‌تواند منجر به افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، گشاد شدن مردمک و حساسیت به نور، تشدید احتقان و بی‌قراری شود. 
وی اضافه کرد: به علاوه استفاده از این داروها در جمعیت‌های خاص از جمله زنان باردار و شیرده، بیماران دچار مشکلات قلبی عروقی مانند پرفشاری خون، سابقه سکته قلبی (انفارکتوس میوکارد)، آنژین، گرفتگی عروق کرونر (آترواسکلروز)، مشکلات تیروئید (هایپرتیروئیدی)، بیماری‌های پروستات، افزایش فشار داخل چشم (گلوکوم) و افتادگی پلک (پتوز) باید تحت نظر پزشک باشد و در مواردی که خودسرانه استفاده شود می‌تواند برای بیماران مشکلات جدی را ایجاد کند.
مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه از خود درمانی و مصرف خودسرانه داروها به عنوان یک معضل جدی در همه‌گیری کرونا نام برد و گفت: مردم باید در مصرف داروها و درمان‌های تجویز شده برای کرونا به دنبال منابع معتبر باشند و اجازۀ انتشار مطالب فریبنده را ندهند زیرا گسترش این شایعات موجب گرفته شدن جان انسان‌ها خواهد شد.
دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه به ۳۶۳ هزار نفر جمعیت ساکن در سه شهرستان تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha