کشتی فرنگی در راه نروژ؛ چرخه‌ای که انگیزه‌ها را کنار زد

تهران - ایرنا - چرخه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی در حالی از سوی کادر فنی تیم ملی در کمتر از ۴۰ روز به آغاز پیکارهای جهانی اعلام شد که موجب انتقاد برخی کارشناسان و قهر برخی ملی‌پوشان شد.

به گزارش ایرنا، رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان قهرمانی سال ۲۰۲۱ جهان روزهای ۱۰ تا ۱۸ مهرماه در شهر اسلو کشور نروژ برگزار می‌شود.

کادر فنی تیم ملی و در راس آن «محمد بنا» سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بعد از پایان بازی‌های المپیک توکیو و چند روز استراحت، آغاز اردوی تیم ملی کشتی فرنگی را از ۲۵ مرداد ماه کلید زد و در نهایت ۳۱ مرداد ماه نحوه گزینش کشتی‌گیران و اجرای چرخه انتخابی برای حضور در مسابقات جهانی نروژ را اعلام کرد. ملاک این چرخه حضور تمامی مدعیان در رقابت‌های بین‌المللی جام تختی (تهران)، مدال‌آوران رقابت‌های قهرمانی آسیا (قزاقستان) و حضور منتخبین جام تختی و مسابقات آسیایی در رقابت‌های جام وهبی امره (ترکیه) و کشتی‌گیران شرکت کننده در المپیک توکیو است. 

در این چرخه به نظر می‌رسد که حضور مدال‌آوران المپیکی شامل «محمدرضا گرایی» در وزن ۶۷ کیلوگرم و «محمدهادی ساروی» در وزن ۹۷ کیلوگرم با توجه به موفقیتشان در توکیو جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نمی‌گذارد. با این وجود گرایی با توجه به شرایط وزن کم کردن و فاصله زمانی کمِ بعد از المپیک تا پیکارهای جهانی، نیاز بیشتری به ریکاوری و آماده‌سازی و بازیابی خودش داشته باشد.

همچنین حضور ساروی در پیکارهای انتخابی المپیک که اردیبهشت ماه در قزاقستان و خرداد ماه نیز حضور در جام پیت لازینسکی و بعد از آن المپیک توکیو، شاید قوای بدنی دارنده مدال برنز المپیک را تحلیل برده و او نیز همانند گرایی به ریکاوری طولانی‌تری نیاز داشته باشد. با این وجود عملکرد هر ۲ فرنگی‌کار یعنی گرایی و ساروی جای بحثی را باقی نمی‌گذارد.

اما آنچه که موجب انتقاد برخی کارشناسان و رسانه‌ها شده، کنارگذاشتن به یکباره برخی مدعیان در وزن‌های مختلف است که سال‌ها در اردوهای تیم ملی به امید پوشیدن دوبنده تیم ملی تمرین کردند و در نهایت با اعلام چرخه انتخابی تیم ملی، آرزوها و از همه مهمتر انگیزه‌های آنان رنگ برباخت؛ این در شرایطی است که رییس فدراسیون کشتی در این سال‌ها از کم شدن جامعه کشتی‌گیر در کشور سخن می‌گوید.

تجربه نشان داده پیکارهای جهانی بعد از المپیک به خصوص آن هم ۲ ماه بعد از این رویداد بزرگ ورزشی، به دلیل پوست‌اندازی تیم‌های مختلف دنیا از کیفیت بالایی برخوردار نیست و تیم‌ها با ترکیبی متفاوت و جوان‌تر گام به رقابت‌های جهانی می‌گذارند. ذکر این نکته ضروری است که المپیک توکیو قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار شود که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با یک سال تعویق مرداد ماه امسال برگزار شد. پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۰ نیز برگزار نشد. در ادوار گذشته و در سالی که المپیک برگزار می‌شد، پیکارهای قهرمانی جهان برگزار نمی‌شد و برگزاری المپیک و رقابت‌های جهانی در فاصله حدود ۲ ماه از یکدیگر تجربه جدیدی است و این موضوع ترکیب تیم‌های ملی شرکت کننده در نروژ را دستخوش تغییرات گسترده خواهد کرد.

به طور حتم آن کیفیتی را که در المپیک در ۶ وزن المپیکی شاهد بودیم را در جهانی نروژ دیگر نخواهیم دید. برای مثال در وزن ۱۳۰ کیلوگرم که امین میرزازاده با بدشانسی با میهان لوپز و رضا کایالپ هم‌گروه شده بود، این ۲ فرنگی‌کار ترکیه‌ای و کوبایی در نروژ حضور نخواهند داشت و این موضوع برای سایر اوزان نیز به همین صورت خواهد بود.

برهمین اساس کادر فنی و در راس آن «محمد بنا» با تصمیمی بهتر و انگیزشی می‌توانستند با برگزاری انتخابی در وزن‌های مختلف با حضور مدعیان و نفرات جوان‌تر، ضمن ایجاد انگیزه، پاسخ قانع‌کننده‌ای برای منتقدان خود داشته باشند. به قول بزرگان، چرخه انتخابی باید چرخش بچرخد تا نفر انتخاب شده بدون هیچ حرف و حدیثی راهی مسابقات شود.

آنچه که مسلم است تیم ملی کشتی فرنگی در بازی‌های المپیک با کسب یک طلا و یک برنز و راهیابی ۴ فرنگی‌کار از ۵ سهمیه کشورمان به نیمه‌نهایی عملکرد خوبی است و این امر به واسطه اعتماد به نفرات جوان است. در هر صورت تا بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس کمتر از ۳ سال باقیمانده و پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۲ به عنوان مرحله نخست انتخابی المپیک پاریس خواهد بود و از الان باید با آزمون و خطا و ایجاد رقابت در اردوهای تیم ملی به فکر المپیک باشیم. 

براساس چرخه اعلام شده از سوی کادر فنی تیم ملی کشتی، میثم دلخانی (۶۳ کیلوگرم)، محمدرضا گرایی (۶۷ کیلوگرم)، محمدرضا مختاری (۷۲ کیلوگرم)، محمدعلی گرایی (۷۷ کیلوگرم)، پژمان پشتام (۸۲ کیلوگرم)، رامین طاهری (۸۷ کیلوگرم)، محمدهادی ساروی (۹۷ کیلوگرم) و امین میرزازاده (۱۳۰ کیلوگرم) به عنوان ملی‌پوشان کشتی در پیکارهای جهانی نروژ که اوایل مهر ماه برگزار خواهد شد، انتخاب شدند. مردانی نیز در مبارزه رودرو با مدعیان این وزن صاحب دوبنده تیم ملی در وزن ۶۰ کیلوگرم شد.

سی و یکمین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا روزهای ۲۴ و ۲۵ فروردین ماه در شهر آلماتی قزاقستان برگزار و در پایان تیم ایران با ۴ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۳ برنز و کسب ۱۹۴ امتیاز با اقتدار قهرمان شد. در پایان این مسابقات تیم ایران توسط پژمان پشتام، ناصر علیزاده، مهدی بالی و علی اکبر یوسفی در اوزان ۷۷، ۸۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلا، مهدی محسن نژاد و میثم دلخانی در اوزان ۶۰ و ۶۳ کیلوگرم به مدال نقره و پویا دادمرز، حسین اسدی و امین کاویانی نژاد در اوزان ۵۵، ۶۷ و ۷۲ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

همچنین جام جهان پهلوان تختی نیز ۲۹ اردیبهشت در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شد که نتایج آنرا می‌توانید اینجا ببیند.

پیکارهای بین‌المللی جام وهبی امره ترکیه نیز روزهای ۲۸ تا ۳۰ خردادماه در شهر استانبول ترکیه برگزار شد. توسط سجاد عباس‌پور، محمدرضا مختاری و رامین طاهری در وزن‌های ۵۵، ۷۲ و ۸۷ کیلوگرم به مدال طلا، پویا دادمرز و حسین اسدی در اوزان ۵۵ و ۶۷ کیلوگرم به مدال نقره و میثم دلخانی و امین کاویانی‌نژاد در اوزان ۶۳ و ۷۲ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

بررسی نحوه انتخاب ملی‌پوشان برای حضور در پیکارهای جهانی:

در وزن ۵۵ کیلوگرم با توجه به کسب مدال طلا توسط امیررضا ده‌بزرگی در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در روسیه و طی کردن مراحل چرخه انتخابی توسط سجاد عباس‌پور، در مورد این وزن در اردوی تاریخ ۱۲ شهریورماه تصمیم گیری خواهد شد.

سجاد عباس‌پور نفر نخست جام تختی است که در جام وهبی امره و در فینال وزن ۵۵ کیلوگرم در آن مسابقات پویا دادمرز را شکست داده بود. دادمرز پیش از آن در رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز موفق به کسب مدال برنز شد. 

ده‌بزرگی دارنده مدال طلای نوجوانان جهان نیز در پیکارهای جوانان جهان در روسیه قدرتمندانه طلا گرفت و نوید ظهور یک سبک وزن در کلاس جهانی را در کشتی فرنگی ایران داد.

در وزن ۶۰ کیلوگرم نیز ۳۱ مرداد ماه سال جاری، مسابقه انتخابی بین امید آرامی، پویا ناصرپور، مهدی محسن‌نژاد و مهرداد مردانی برگزار شد که در نهایت مردانی صاحب دوبنده تیم ملی در این وزن در پیکارهای جهانی شد. هر چند در این چرخه کادر فنی می‌توانست سعید اسماعیلی دارنده مدال نقره جوانان جهان را نیز وارد کند.

مردانی دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی تجربه حضور در پیکارهای جهانی ۲۰۱۷ پاریس و ۲۰۱۸ مجارستان را دارد و نروژ سومین مدال جهانی این فرنگی‌کار خوزستانی تیم ملی است.

در وزن ۶۳ کیلوگرم میثم دلخانی بر اساس عملکرد در چرخه انتخابی، ملی‌پوش تیم ایران در جهانی نروژ شد. دلخانی دارنده مدال طلای امیدهای جهان، برنز جوانان جهان و نقره و برنز بزرگسالان آسیا که عضو تیم ملی در پیکارهای جهانی ۲۰۱۹ بود. دلیل اصلی این انتخاب کسب مدال برنز جام وهبی امره و نقره قهرمانی آسیا است. در این وزن علیرضا نجاتی نماینده المپیکی کشورمان بود که به دلیل عملکردش در توکیو از سوی کادر فنی برای جهانی کنار گذاشته شد.

محمد نوربخش نفر نخست جام تختی در جام وهبی امره نتوانست توفیقی بدست آورد. در این وزن ایمان محمدی در پیکارهای جوانان جهان مدال برنز گرفت.

در وزن ۷۲ کیلوگرم محمدرضا مختاری بر اساس عملکرد در چرخه انتخابی، ملی‌پوش این وزن شد. شاید دلیل اصلی انتخاب مختاری پیروزی او در جام وهبی امره ترکیه برابر امین کاویانی‌نژاد بود که فرنگی‌کار شیرازی تیم ملی به مدال طلا دست یافت و کاویانی‌نژاد برنز گرفت. البته جام وهبی امره با 2 کیلوگرم ارفاق وزن برگزار شد. 

البته کاویانی‌نژاد پیش از حضور در جام وهبی امره در فروردین ماه در قهرمانی آسیا مدال برنز گرفته بود. مختاری هم در جام تختی اول شده بود.

در وزن ۷۷ کیلوگرم نیز محمدعلی گرایی دارنده ۲ برنز پیکارهای جهانی با توجه به ارزیابی عملکرد در المپیک، ملی‌پوش این وزن خواهد بود. به طور حتم او یکی از امیدهای اصلی کسب مدال در المپیک بود اما به واسطه آنچه که مربیان تیم ملی از مصدومیت وی نام بردند و البته اشتباهات خود گرایی، دستش از مدال کوتاه ماند. در این وزن پژمان پشتام نیز یکی از مدعیان بود که کادر فنی او را برای حضور در وزن ۸۲ کیلوگرم در پیکارهای جهانی انتخاب کرد.

در این وزن «محمدحسین آذرم دخت» چندی پیش در پیکارهای جوانان جهان صاحب مدال برنز شد. پرهام قنبری نفر نخست جام تختی در جام وهبی امره ترکیه توفیقی نداشت. 

پژمان پشتام فرنگی‌کار اهل شهرری با توجه به عملکرد مثبت در مسابقات قهرمانی آسیا (یکی از مراحل چرخه انتخابی) و عملکرد ضعیف سایر مدعیان، ملی پوش وزن ۸۲ کیلوگرم شد. پشتام که طلای پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۲۱ آسیا و نقره سال ۲۰۲۰ آسیا را در وزن ۷۷ کیلوگرم در کارنامه دارد برای حضور در دومین تجربه جهانی از سوی کادر فنی انتخاب شد.

در وزن ۸۲ کیلوگرم محمد ناقوسی و رسول گرمسیری (نفر نخست جام تختی) در جام وهبی امره حضور داشتند که هر ۲ نماینده کشورمان توفیقی نداشتند. البته ناقوسی که برنز نوجوانان جهان را در کارنامه دارد چندی پیش و در پیکارهای جوانان جهان نیز صاحب مدال برنز جوانان جهان شد. مهدی ابراهیمی نیز در پیکارهای قهرمانی آسیا نتوانست توفیقی داشته باشد.

شاید کنار گذاشتن سعید عبدولی از اردوی تیم ملی در یک سال گذشته از اتفاقات مهم کشتی فرنگی در کشورمان باشد. با این وجود او بارها برای حضور در اردوی تیم ملی اعلام آمادگی کرده اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط سنی و شاید برخی مسایل حاشیه‌ای او دیگر جایی در تفکرات محمد بنا نداشته باشد.

در وزن ۸۷ کیلوگرم رامین طاهری بر اساس عملکرد در چرخه انتخابی، ملی‌پوش این وزن در پیکارهای جهانی شد. طاهری دارنده ۳ مدال طلای آسیا در سال ۲۰۱۹ در این وزن ملی‌پوش کشورمان در پیکارهای جهانی قزاقستان بود. او در جام تختی با شکست یوسف قادریان اول شد. 

طاهری در جام وهبی امره مدال طلا گرفت و ناصر علیزاده دیگر نماینده کشورمان دستش از مدال کوتاه ماند. علیزاده جوان در جام وهبی امره در مبارزه نخست برابر ویکتور لورینچ عنوان‌دار که در المپیک توکیو مدال نقره گرفت، روبرو شد.

علیزاده در پیکارهای قهرمانی آسیا عملکرد خوبی داشت و به مدال طلا دست یافت اما در پیکارهای گزینشی جهانی کسب سهمیه المپیک که اردیبهشت ماه در بلغارستان برگزار شده بود از کسب سهمیه المپیک بازماند. در این وزن حسین نوری دارنده مدال برنز جهان نیز که در مسابقات کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا شکست تلخی را برابر حریف چینی داشت بعد از آنکه متوجه شد دیگر جایی در تیم ملی ندارد و سرمربی تیم ملی برنامه‌ای برای مسابقات انتخابی ندارد، به صورت قهر اردوی تیم ملی را ترک کرد.

در وزن ۹۷ کیلوگرم محمدهادی ساروی با توجه کسب مدال برنز المپیک از سوی کادر فنی برای حضور در نروژ انتخاب شده است. در این وزن مهدی فلاح نفر نخست جام تختی نیز همانند نوری وقتی متوجه شد که انتخابی در این وزن وجود ندارد اردوی تیم ملی را ترک کرد. 

مهدی بالی یکی دیگر از مدعیان اصلی این وزن در پیکارهای قهرمانی آسیا مدال طلا گرفت و در جام پیت لازینسکی لهستان که خرداد ماه در شهر ورشو برگزار شد، مبارزه‌های خوبی را به اجرا گذاشت اما در فینال مغلوب همشهری خود یعنی ساروی شد.

در وزن ۱۳۰ کیلوگرم نیز امین میرزازاده با توجه به اعلام کادر فنی تیم ملی و ارزیابی عملکرد در المپیک، ملی‌پوش این وزن در پیکارهای جهانی شد. در این وزن علی‌اکبر یوسفی که در فینال جام پیت لازینسکی مغلوب میرزازاده شده بود، در پیکارهای قهرمانی آسیا مدال طلا گرفته بود. البته امیرمحمد بیات فرنگی‌کار جوان اهل شهرری نیز در پیکارهای جوانان جهان صاحب مدال برنز شد.

کشتی فرنگی در راه نروژ؛ چرخه‌ای که انگیزه‌ها را کنار زد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha