۴ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۰۳
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84449507
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ظرفیت های ناحیه منفصل نایسر سنندج مستند می‌شود

۴ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۰۳
کد خبر: 84449507
ظرفیت های ناحیه منفصل نایسر سنندج مستند می‌شود

سنندج-ایرنا- در راستای برنامه های طرح ساماندهی و توانمند سازی سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه ای،ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج، در قالب مستندی تحت عنوان«نایسر در نوبت اکران» به تصویر در می‌آید.

به گزارش ایرنا، در راستای برنامه‌های طرح ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای حوزه هنری استان کردستان برنامه‌های مختلفی را به منظور حمایت از فعالیت‌های فرهنگی وهنری در محلات نایسر و ننله آغاز کرده است.

در کنار برنامه های مختلف آموزشی و پژوهشی ساخت مستندهایی از نایسر و ننله نیز در دستور کار قرارگرفت که براین اساس طرح مستند "نایسر در نوبت اکران" به منظور به تصویر درآوردن پتانسیل ها و توانمندی های ناحیه منفصل شهری نایسر با تحقیق وپژوهش زانیار لطفی و جمیله معظمی تصویب شد.

 طراح، نویسنده و کارگردان این پروژه مستند روز پنجشنبه در گفت گوی خبری مجازی اظهار داشت:  نایسر تا سال ۱۳۷۵ به عنوان روستایی در نزدیکی شهر سنندج با جمعیتی حدود یک هزار  نفر در بخش کشاورزی و باغبانی بود و فعالیت روستایی داشت که به یکباره از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۳ به دلایل مختلف با رشد جمعیت مواجه شد.

زانیار لطفی افزود:  علی‌رغم پیش‌بینی‌های لازم توسعه‌ای نایسر از قالب روستایی خارج و در سال ۱۳۸۸ از سوی شهرداری سنندج به عنوان ناحیه منفصل شهری معرفی می شود.

وی اضافه کرد: این ناحیه با جمعیتی در حدود ۷۵ هزار نفر هم اکنون به عنوان یکی از بزرگترین نواحی منفصل شهری کشور سکونتگاه جمع کثیری از خانوارهای سنندجی است.

طراح، نویسنده و کارگردان مستند« نایسر در نوبت اکران» اظهار داشت: لزوم توجه به این ناحیه بزرگ شهری و به تصویر در آوردن پتانسیل های غنی انسانی و اقتصادی آن سبب شد تا در یک تحقیق و پژوهش چند ماهه به نتایج قابل توجهی از استعدادها و توانمندی ها در آن دست پیدا کنیم.

وی افزود: با بررسی های انجام شده  مشخص شد بیشتر گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از این ناحیه با رویکردی انتقادی و به تصویر در آوردن فضایی مملواز نابسامانی و مشکلات در آن بوده است که این موضوع ضمن ایجاد نارضایتی ساکنان، تصویری ناهمگون با واقعیت های این ناحیه را به مخاطبین بیرونی به نمایش می‌گذاشت.

لطفی ادامه داد: در کنار مشکلات و کمبودهای بسیار زیادی از لحاظ امکانات رفاهی و زیر ساخت های فرهنگی که در این ناحیه وجود دارد در این تحقیق به نمونه‌های بسیار قابل توحهی از حضور افراد توانمند و استعدادهای درخشان و همچنین تلاش صنعتگران و تولید کنندگان بسیار چیره‌ دستی دست پیدا کردیم که در کنار کاستی های موجود به آنان توجهی نشده بود.

این کارگردان توانمند سنندجی افزود: انجام مراحل تحقیق و پژوهش و نهایی شدن طرح و ساختار و تصویب پروژه در حوزه هنری  و مرحله تولید و تصویربرداری مستند "نایسر در نوبت اکران" با رویکردی اجتماعی و تمرکز بر حاشیه نشینی و معرفی توانمندی های این ناحیه در کنار توجه دادن مسوولان به لزوم کار مضاعف در جهت رفع مشکلات و نواقص موجود با نگاهی زیبا شناسانه آغاز شده است.

وی که تصویربرداری این پروژه را نیز خود برعهده دارد، در زمینه شیوه انجام کار گفت:  به منظور تسریع در انجام کار و با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های انجام گرفته پروسه تدوین این فیلم بصورت همزمان با تولید انجام می شود و طبق برنامه ریزی تا پایان شهریور وارد مراحل فنی پس از تولید شده و آماده نمایش می‌شود.

هم اکنون حوزه هنری استان کردستان در راستای طرح ساماندهی و  توانمند سازی نواحی منفصل شهری نایسر و ننله، در کنار این مستند ساخت مستند "ننله" و ۲ کتاب پژوهشی در خصوص نایسر و ننله در کنار برگزاری کلاس های آموزشی تئاتر و سرود در این محلات را آغاز کرده است و با تفاهمی که با سازمان مسکن و شهرسازی داشته،تجهیز و آغاز به کار یک سالن سینمایی در نایسر را در دستور کار قرار داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha