مطالعات قوم‌شناسی با اولویت منطقه چهارمحال وبختیاری برنامه‌ریزی می‌شود

شهرکرد - ایرنا - پژوهشگران شاخه‌های زبان و ادبیات فارسی، مردم‌شناسی، هنر و باستان‌شناسی و منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه شهرکرد در مجموعه پژوهشکده بختیاری‌شناسی و هسته مطالعاتی اقوام، تحقیقات قوم‌شناسی را با اولویت منطقه چهارمحال و بختیاری و دیگر اقوام حوزه زاگرس برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.

مدیر هسته مطالعات اقوام دانشگاه شهرکرد گفت: این هسته علمی پس از شکل‌گیری پژوهشکده بختیاری‌شناسی، فعالیت خود را با هدف بررسی و مطالعه دیگر اقوام و جوامع محلی ساکن در چهارمحال و بختیاری آغاز کرده است.

جهانگیر صفری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، بررسی گویش شهرکردی و واژه‌گزینی و تاثیر زبان ترکی در زبان‌ مردم منطقه را از جمله تحقیقات انجام شده در این هسته علمی بیان کرد و افزود: فعالیت‌های این هسته به زودی با همکاری دیگر گروه‌های علمی سازمان‌دهی خواهد شد.

وی درباره گسترش فعالیت‌های قوم‌شناسی و تسری آن به مناطق خارج از محدوده چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت پژوهشی در این رابطه محدود است و تلاش می‌شود مطالعات همسو با برنامه‌های پژوهشکده بختیاری شناسی در منطقه چهارمحال و بختیاری و حوزه زاگرس میانی اولویت‌بندی شود.

مدیر پژوهشکده بختیاری‌شناسی دانشگاه شهرکرد نیز گفت: توسعه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی این پژوهشکده به عنوان نخستین مرکز تخصصی بختیاری‌شناسی زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ایجاد چهار گروه پژوهشی به شکلی هدفمند از ابتدای امسال آغاز شده است و تاکنون ۴۲ عضو هیات علمی در زیرگروه‌های پژوهشی سازمان‌دهی شده‌اند.

ابراهیم ظاهری در گفت‌وگو با ایرنا این گروه‌ها را از جمله گروه‌های پژوهشی تعریف شده در مجموعه پژوهشکده بختیاری‌شناسی شهرکرد بیان و تصریح کرد: زمینه برای جذب محققان و پژوهشگران غیر دانشگاهی نیز فراهم شده است و به زودی فرآیند توسعه همکاری‌های بین بخشی و برون دانشگاهی با نهادها، دستگاه‌های دولتی و مراکز دانشگاهی با عقد تفاهم‌نامه‌های مختلف وارد مرحله عملیاتی خواهد شد.

وی در خصوص نگارش مقاله، تالیف و ترجمه کتاب و همچنین تدوین دایرة‌المعارف بختیاری یادآور شد: تهیه دانش‌نامه در این خصوص از اهداف بلندمدت پژوهشکده به شمار می‌آید که مقدمات آن در حال پیگیری است و با اقدامات انجام شده به زودی گاهنامه فرهنگی اجتماعی «دل بنگ» به صورت فصلنامه و با محوریت بختیاری‌شناسی و اقوام ایرانی آماده انتشار خواهد شد که تلاش شده است با پایه‌گذاری صحیح در بخش اعضای هیات تحریریه و دیگر موارد تخصصی، این فصلنامه از درجه و امتیاز علمی نیز برخوردار شود.

وی همچنین به هدایت بیش از ۱۰ پایان‌نامه دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه شهرکرد در حوزه‌های پژوهشی مرتبط با بختیاری‌شناسی اشاره کرد و اظهار داشت: کمبود منابع کتابخانه‌ای در استان و خروج برخی از کتاب‌های قدیمی از فهرست تجدد چاپ موسسات انتشاراتی، موجب بروز مشکلاتی در تدوین پژوهش‌های کاربردی شده است که امید می‌رود با همکاری خیرین کتاب و کمک فرهنگ‌دوستان، کتابخانه تخصصی پژوهشکده بختیاری شناسی ارتقا یابد.

مدیر پژوهشکده بختیاری‌شناسی دانشگاه شهرکرد با اشاره به شناسایی بیش از ۷۰۰ منبع کتابخانه‌ای در حوزه مطالعات بختیاری گفت: ایجاد کتابخانه تخصصی مرتبط با این حوزه با اولویت‌بندی ۳۰۰ عنوان کتاب در دستور کار پژوهشکده قرار دارد.

مدیر پژوهشکده بختیاری‌شناسی دانشگاه شهرکرد همچنین برگزاری نخستین همایش ملی بختیاری ‌شناسی با محوریت جامعه، فرهنگ و طبیعت را از دیگر اقدامات در دست اجرای این پژوهشکده دانست و افزود: این همایش ابتدای دی‌ماه امسال به میزبانی دانشگاه شهرکرد و با حمایت مرجع تخصصی همایش‌های ایران برگزار خواهد شد.

وی به تشکیل هسته مطالعات اقوام در مجموعه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد نیز اشاره و تصریح کرد: این هسته مطالعاتی همسو با فعالیت‌های پژوهشکده، تحقیقات مرتبط با دیگر اقوام حوزه زاگرس را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، پژوهشکده بختیاری شناسی دانشگاه شهرکرد به عنوان یکی هشت پژوهشکده این دانشگاه فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha