۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۲۹
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84449948
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

منطقه حفاظت شده گلیل در شیروان دچار آتش سوزی شد

۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۲۹
کد خبر: 84449948
منطقه حفاظت شده گلیل در شیروان دچار آتش سوزی شد

بجنورد-ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی در شهرستان شیروان از ساعتی پیش دچار آتش سوزی شده است که مهار آن در دست اقدام است.

محمدحسین صالحی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه علت آتش سوزی و وسعت آن هنوز معلوم نیست، گفت: ماموران اجرایی محیط زیست شهرستان شیروان به محل اعزام شدند.

وی خاطرنشان کرد: آتش سوزی در ارتفاعات قاپلان واقع در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی شهرستان شیروان شروع شده است و احتمال می رود عامل آن، انسانی باشد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: چند گروه از ماموران اداره کل و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فاروج هم در حال اعزام به منطقه هستند.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

این منطقه در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه ارس و گوناگونی پوشش گیاهی و نیز زیست خالص ترین قوچ اوریال، در ۲۷ تیرماه ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده زیست محیطی اعلام شده است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه های موسوم به کپه داغ را تشکیل می دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

شهرستان شیروان با گستره ۳۷۸۹ کیلومترمربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی «گلیل و سرانی» که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکر زیست محیطی «زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو» را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha