برآورد وجود ۲هزار ماینر غیرمجاز فعال در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا-  قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: با توجه به برآورد مصرف ۱۰ مگا واتی برق ماینرها، برآورد می شود ۲هزار ماینر غیرمجاز فعال در استان وجود داشته باشد که تا کنون ۸۰۰ دستگاه آن کشف شده است.

علی رضا علیخانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشف این تعداد ماینر تا ۳۰ درصد به کم کردن خاموشی های برق در استان کمک کرده و در بین شهرستان های استان بیشترین کشفیات ماینر مربوط به شیروان است.  

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی با بیان این که گروه‌های بازرسی ویژه برای شناسایی رمزارزها و برق‌های غیرمجاز در این شرکت فعال شده است گفت: از مردم درخواست می شود تا به این امر کمک کنند.   

وی افزود: ویلاهای حومه شهر، دامداری ها، سوله های غیرفعال و مرغداری ها و مراکز و تاسیسات کشاورزی از مکان هایی هستند که برای نصب دستگاه های ماینر از آن ها استفاده می شود.

پول مجازی (بیت کوین) پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص استخراج این پول مجازی (ماینر) ساخته شده که واردات و استفاده از آنها در ایران غیرمجاز است.

استخراج ارزهای دیجیتال به‌ویژه نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به تولید ۷۲ مگاوات ساعت برق است؛ با توجه به قیمت نازل برق در ایران، بسیاری از استخراج‌کنندگان اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند این در حالیست که ارز دیجیتال تولید شده با این برق رایگان به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود.

از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان خراسان شمالی ۳۵۳ هزار و ۶۹۸ خانوار مشترک شرکت توزیع برق هستند که ۸۴ درصد مشترک بخش خانگی و مابقی نیز در بخش خدمات، صنعت، کشاورزی و سایر مصارف هستند و طبق آمار رسمی حدود  ۹۹.۹ از خانوارهای شهری و روستایی این استان از نعمت روشنایی برق برخوردارند.

میانگین مصرف مشترکان خانگی برق ۲۰۰ مگاوات است.

با احتساب برق مصرفی مشترکان بزرگ صنعتی از جمله پتروشیمی، سیمان، ریخته گری و آلومینا، مصرف برق استان به ۳۸۰ تا ۴۰۰ مگاوات می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha