۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۲۰
کد خبرنگار: 2087
کد خبر: 84450757
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه موقت شاهرود: راهبرد آمریکا در افغانستان شکست خورد

شاهرود- ایرنا- امام جمعه موقت شاهرود گفت: راهبرد بزرگ آمریکا در قرن ۲۱ سیطره فراگیر بر جهان بود که قلب آن با خروج از افغانستان از کار افتاد و شکست خورد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حمید عبداللهیان در خطبه های نماز جمعه این هفته شاهرود در مصلی پیامبر اعظم (ص)، با تشبیه خروج آمریکا از افغانستان به فرار از ایران پس از انقلاب اسلامی، تصریح کرد: دومینوی شکست آمریکا در منطقه از عراق آغاز شد و در افغانستان ادامه یافت و در دیگر کشورهای منطقه نیز بهای ترور سردار شهید سلیمانی فرار آمریکا از غرب آسیا است.

وی با اشاره به تحولات افغانستان به تشریح برخی از دلایل تسلیم شدن سریع این کشور در برابر طالبان پرداخت و گفت: نیروهای طالبان منسجم و یک دست نیستند و انگیزه های متعددی سبب شکل گیری طالبان شده است.

خطیب جمعه شاهرود اضافه کرد: عده ای که عزیزان خود را در ناآرامی های سال های گذشته افغانستان از دست دادند به انگیزه انتقام از بانیان وضع موجود به طالبان پیوستند و عده ای نیز به دلیل فقر و نیاز معیشتی عضو طالبان شدند.

عبداللهیان با بیان اینکه رییس جمهوری فراری و غرب گرای افغانستان فقط با کمتر از یک میلیون رأی به این سمت رسیده بود، افزود: مردم دیگر انگیزه ای برای ایستادگی و مقاومت نداشتند و این عوامل کمک کرد تا شکست آمریکا  تسریع شود.

وی با تاکید بر بی اعتمادی مردم افغانستان به دولت این کشور اظهار داشت: در سیاست های طالبان نیز تغییراتی رخ داده است و از کشتار دوره های قبل در این دوره خبری نیست.

امام جمعه موقت شاهرود به تحولات لبنان هم اشاره و ابراز کرد: سید حسن نصرالله در روز عاشورا درخصوص تعرض به کشتی های نفتی ایران که به لبنان فرستاده می شود، هشدار داد و این هشدار پیام هایی داشت.

عبداللهیان این موضع گیری حزب الله را سبب ایجاد موجی از شادی و امید در جامعه بحران زده لبنان دانست و گفت: مردم هم به این حقیقت پی بردند که حزب الله فقط یک گروه شبه نظامی  نیست و خواسته هایش در مسیر بهبود اوضاع و رفاه و امنیت مردم لبنان است.

وی افزود: حزب الله در هر نقطه ای که امنیت مردم تهدید شود می ایستد و این نشان می دهد دایره عملکرد حزب الله به مسائل گوناگون سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی توسعه پیدا کرده است.

امام جمعه موقت شاهرود با اشاره به کشف ۲ میلیون لیتر مواد نفتی احتکار شده در لبنان در روز گذشته، یادآور شد: مدافعان داخلی غرب و پشتیبان های بیرونی آنان مواد نفتی را احتکار کردند تا افکار عمومی لبنان را علیه نیروهای مقاومت بسیج کنند اما پیام سید حسن نصرالله این انحصار را شکست و آمریکایی ها عقب نشینی کردند.

عبداللهیان همچنین با گرامیداشت هفته دولت به استقرار دولت سیزدهم نیز اشاره کرد و گفت: شعار این دولت مبارزه با فساد و تحول گرایی است و ما نیز از دولت می خواهیم با اجرا کردن این شعارها در مسیر ولایت حرکت کند و امید مضاعفی در جامعه ایجاد کند.

وی همچنین در خصوص مسائل شهرستانی نیز خطاب به مسئولان شهری و استانی گفت: امیدواریم با طرح های ملی و به خصوص طرح های نیمه کاره شهرستان سلیقه ای برخورد نشود.

امام جمعه موقت شاهرود با بیان اینکه جابجایی مسئولان نباید عاملی برای توقف اجرای طرح ها باشد، افزود: هزینه های بیت المال نباید هدر برود به این دلیل که فرد مسئولی نظرش این است که ادامه اجرای طرحی اولویت ندارد.

وی با بیان اینکه نباید عده ای میدان خدمتگزاری را میدان تسویه حساب سیاسی خود قرار دهند، تأکید کرد: این کشور قانون دارد و مسئولان می آیند و می روند اما نباید طرح ها و خواسته های مردم معطل بماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha