سازمان ملل:داعش و القاعده از پاکستان وارد  افغانستان می شوند

تهران- ایرنا - دیده بان سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد تقریبا تمامی اعضای خارجی داعش (شاخه خراسان) و القاعده از طریق پاکستان وارد افغانستان می شوند و پیش از این رهبران این گروه ها در کنار رهبران طالبان در پاکستان زندگی می کردند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی "اِی ان آی" هند، در گزارش اخیر دیده بان سازمان ملل آمده است: « بخش مهمی از رهبری القاعده در مرز میان افغانستان و پاکستان و در کنار القاعده در شبه قاره هند مستقر است و  تعداد زیادی از جنگجویان القاعده و دیگر افراط گرایان خارجی منتسب به طالبان در بخش های مختلف افغانستان مستقر می باشند.»  

این گزارش با اشاره به کشته شدن تعداد زیادی از اعضای ارشد القاعده در مقطع زمانی که این گروه تروریستی دچار فرسایش شده بود، آورده است: روابط و پیوند ایدئولوژیک طالبان و القاعده  باعث نزدیکی این دو گروه شده است.

براساس این گزارش، «محمود سیکال» فرستاده ویژه پیشین سازمان ملل متحد در امور افغانستان در مصاحبه ای با خبرنگاران گفت: «با تصرف کابل توسط طالبان گروه های افراطی و تروریست منطقه به این کشور وارد شدند. تجاوز خزنده پاکستان در افغانستان به زودی آنرا به مکانی از وحشت، خشونت و تهدید بین المللی امنیت و صلح تبدیل می کند.» 

این گزارش ارتباط القاعده و شبکه حقانی را بیشتر از طریق همسویی ایدئولوژیکی، رابطی که از طریق مبارزه مشترک و ازدواج بین گروهی ترسیم کرده و با اشاره به اینکه اعضای اولیه طالبان که با القاعده در تماس هستند، از اعضای شبکه حقانی هستند، افزود: از سوی دیگر طالبان شروع به کنترل القاعده از طریق جمع آوری اطلاعات درباره جنگجویان خارجی این گروه و ثبت و محدود کردن آنها می کند.

در این گزارش به نقل از محمود سایکال، نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل نوشت: "طالبان قبل از تصرف کابل از همه گروه های افراطی و تندرو و در واقع تروریستی منطقه دعوت کرده بود تا به افغانستان بیایند. تجاوز خزنده پاکستان به زودی افغانستان را به مکانی برای وحشت آفرینی تبدیل می کند که صلح و امنیت بین المللی را نیز به خطر خواهد انداخت."

در گزارش سازمان ملل آمده است: "طالبان در این زمینه هنوز هیچ امتیازی نداده و لذا مشخص نیست از اینکه در آینده نخواهد برعکس عمل کند. بنابراین به راحتی نمی توان اطمینان داشت که از اینکه طالبان به تعهداتش برای مقابله با هرگونه تهدید بین المللی که با القاعده در افغانستان مرتبط باشد عمل می کند یا نه."

در گزارش در پایان افزود: القاعده و شبکه های ترویستی همفکر همچنان تحولات افغانستان را به عنوان یک پیروزی برای آرمان های طالبان که نمادی از افراطگرایی بین المللی است، جشن می گیرند".

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha