۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۴۱
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84452602
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای اقدامات آبخیزداری باعث کاهش ۲۰درصدی تخریب سیلاب‌ها شد

شهرکرد- ایرنا- مسوول دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اتمام قرادادهای مطالعاتی ارزیابی اثربخشی عملیات آبخیزداری در سه حوضه آبخیز استان گفت: در این ارزیابی مشخص شد، با اجرای اقدامات آبخیزداری، روند تخریب سیلاب‌ها تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

مصطفی مرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ارزیابی اثرات اقدامات آبخیزداری در قالب سه قرارداد مطالعاتی در سه حوضه آبخیز " قلنگان" شهرکرد " دوراهان" بروجن و "دیمه" کوهرنگ در سطحی معادل ۲۲ هزار هکتار، برای ارزیابی عوامل روان‌آب، میزان رسوب و فرسایش خاک قبل و بعد از اجرای عملیات آبخیزداری بررسی شد.

وی با اشاره به اینکه  ارزیابی اثر بخشی عملیات آبخیزداری به صورت کمی ضروری است، افزود: براساس نتایج حاصل از قراردادهای مطالعاتی، اثرات مثبت اجرای اقدامات آبخیزداری بر فاکتورهای دبی سیلابی، فرسایش و رسوب حوضه‌های آبخیز مورد مطالعه به صورت کمی بررسی شد.

به گفته وی، میزان روان‌آب‌های مخرب و سیل‌آسا و قدرت تخریبی آنها بعد از اجرای اقدامات آبخیزداری کاهش یافته است و در این حوضه‌ها میزان رسوب ویژه، نیم تن در هکتار در سال به واسطه اجرای عملیات آبخیزداری کاهش یافته است.

مرادی اظهار داشت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری فرسایش ویژه، ۲ تن در هکتار در سال کاهش داشته است.

مسوول دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: تاکنون ۲ هزار و ۹۰۰ سازه آبخیزداری شامل گابیون بندی، عملیات خشکه چین و هلالی آبگیر و عملیات بیولوژیک در استان انجام شده که این اجرای این طرح‌های آبخیزداری در افزایش نفوذ سالانه آب در مناطق کوهستانی و پر شیب بیش از۵۳۰ مترمکعب در سال و در دشت‌ها و اراضی کم‌شیب نیز یک‌هزار مترمکعب در هکتار افزایش خواهد داشت.

به گفته وی، اجرای این طرح‌ها در افزایش فرصت‌های شغلی و معیشت آبخیزنشینان، حفظ و افزایش تنوع ژنتیکی گیاهی و جانوری و ایجاد تعادل در اکوسیستم، افزایش آب قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها و تقویت آبخوان‌ها و تقویت سفرهای زیرزمینی و کاهش رسوب و فرسایش خاک تاثیر گذار است.

به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار مساحت دارد که نزدیک به ۷۰۰ هزار هکتار مطالعه طرح آبخیزداری انجام شده که از این میزان ۳۵۰ هزار هکتار زیر انجام عملیات آبخیزداری قرار گرفته است که سطحی معادل ۲۵ درصد  مساحت استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha