۷ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۵۳
کد خبرنگار: 1367
کد خبر: 84453321
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار: سطح آب‌های زیرزمینی آران و بیدگل سالانه ۵۳ سانتیمتر افت دارد

کاشان - ایرنا - فرماندار آران و بیدگل با اشاره به افزایش سرعت افت آب‌‎های زیرزمینی در این شهرستان گفت: سالانه افزون بر ۵۳ سانتیمتر مربع آب‌های زیرزمینی این خطه افت می‌کند.

به گزارش ایرنا، اسماعیل بایبوردی روز یکشنبه در نشست شورای حفاظت منابع آب آران و بیدگل افزود: کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری که سبب افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی شده، سایه سنگین خشکسالی و زنگ خطر آن را به صدا درآورده است که مدیریت دانش‌بنیان مصرف آب به‌ویژه در ۲ بخش شرب و کشاورزی را می‌طلبد.

وی یکی از ابزارهای مناسب و موثر در مدیریت و برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی به واسطه چاه‌ها را نصب کنتورهای هوشمند آب برشمرد و ادامه داد: به منظور احیا و تعادل بخشی منابع آب و صیانت از سفره‌های آب زیرزمینی و کنترل برداشت آب از چاه‌ها، به‌کارگیری کنتورهای هوشمند آب بر پایه قانون و مقررات ضروری است.

فرماندار آران و بیدگل با بیان اینکه ۵۰ درصد چاه‌های آب مجاز آران و بیدگل در بخش‌های کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات مجهز به کنتورهای حجمی هوشمند آب شدند، اظهار داشت: مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌ها و تدوین «سند نظام تدبیر تامین و توزیع آب شهرستان آران و بیدگل» را  برای مدیریت هوشمند مصرف آب یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که در این راستا تسریع تدوین بانک داده و اطلاعات آب آران و بیدگل ضرورت دارد.

وی مجموع چاه‌های آب زیرزمینی آران و بیدگل را ۵۱۴ حلقه اعلام و اضافه کرد: مجموع چاه‌های آب کشاورزی ۲۵۷ حلقه، آب صنعت و خدمات ۱۷۱ حلقه،  آب شرب و بهداشت ۷۲ حلقه و سایر موارد مصرفی در این شهرستان ۱۴ حلقه است.

بایبوردی با بیان اینکه در چهار سال گذشته ۳۴ حلقه چاه غیرمجازآب در آران و بیدگل مسدود و پلمب شده است، گفت: سرانه مصرف آب شرب برای هر نفر در این شهرستان در فصل تابستان ۲۹۰ لیتر در شبانه‌ روز است که این میزان، با استانداردهای جهانی فاصله معنادار و نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه مقدار آب شرب در فصل تابستان و اوج مصرف در آران و بیدگل ۴۰ هزار مترمکعب در روز برآورد شده است افزود: برداشت سالیانه از منابع آب زیرزمینی آران و بیدگل در بخش کشاورزی ۵۱ میلیون مترمکعب، در بخش شرب و بهداشت ۱۱ میلیون مترمکعب و در بخش صنعت و خدمات ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب است.

آران و بیدگل با جمعیت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر در فاصله ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است؛ این شهرستان با مساحت ۶۱۰ هزار هکتار نزدیک به ۲۷۸ هزار هکتار عرصه‌ بیابانی و ۱۰۲ هزار هکتار کانون بحران فرسایش بادی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha