فعالان فرهنگی با برگزاری سوگواره ملت امام حسین(ع) شبکه‌سازی می‌کنند

تهران- ایرنا- مدیرکل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یکی از مهمترین هدف‌های برگزاری سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع) را شبکه‌سازی فعالان فرهنگی در حوزه رسانه‌های نوین دانست.

حجت الاسلام مرتضی حاجیانی روز دوشنبه در نشست خبری کنشگران عاشورایی نخستین سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) گفت: امسال به صورت گسترده تر در سوگواره ملت امام حسین (ع) به تربیت فعالان هنر و رسانه می پردازیم تا بتوانیم ادبیات تخصصی کنشگری در فضای مجازی را تقویت کنیم. 

وی کنشگر را یک فعال رسانه های نوین دانست که هدفش اصلاح اجتماعی است و افزود: وقتی از اساتید رسانه و هنر دعوت می کنیم تا خود را با جهان جدید تطبیق دهند در واقع می خواهیم بگوییم که چگونه می توان پیام خود را منتقل کنیم و دستاورد ما در این سوگواره این است که فعالان فضای مجازی بتوانند پیام دین و انقلاب را با قرار گرفتن در کنار اساتیدی به مخاطب معرفی کنند که این اساتید سال ها در این زمینه تدریس و تجربه داشته و هر دو می توانند این جهان جدید را به گونه ای کشف کنند که قابل انتقال به سایر کنشگران باشد. 

حاجیانی اضافه کرد: سوگواره ملت امام حسین (ع) وظیفه کشف استعدادهای کنشگران و معرفی آنها را به عهده دارد و رسالت ما در ظرفیت شناسی و تقویت آنها به جامعه رسانه ای کشور خلاصه می شود. 

مهلت ارسال آثار تا نیمه مهر
وی آخرین مهلت برای ارسال آثار را نیمه مهر مصادف با پایان ماه صفر اعلام کرد و افزود: جوایز درنظر گرفته شده شامل پنج جایزه یک میلیون تومانی و لوح سوگواره برای بخش مردمی است که به صورت قرعه کشی تعیین می شود و پنج جایزه سه میلیون تومانی و لوح سوگواره برای بخش تخصصی و حرفه ای است. 


بخش مردمی به گفته این مقام مسئول شامل انتشار محتوا در فضای مجازی و استفاده از واژه ملت-امام-حسین (به صورت هشتگ) و بخش حرفه ای که تلفیقی از سوگواره های اشراق، مهر محرم و بوی سیب است، شامل رسانه های تصویری (عکس، فیلم کوتاه، مستند و موشن)، آفرینش های ادبی (شعر، داستان کوتاه، فیلمنامه و نمایشنامه نویسی)، رسانه های صوتی و تصویری (پادکست، آکاپلا و ایده های رادیویی)، کنشگران فضای مجازی (فعالان شبکه های اجتماعی و پیام رسان) طراحی و گرافیک (پوستر،عکس نوشته و اطلاع نوشت) و خادمین رسانه های حسینی (خبر، گزارش و مصاحبه) است.


داوران بخش رسانه های مکتوب را وجیهه سامانی، سید مهدی موسوی و سید محسن امامیان تشکیل می دهند، در بخش طراحی و گرافیک مسعود نجابتی، علی حیاتی و حمیده حسینعلی زاده مسئولیت داوری را به عهده دارند و داوران بخش کنشگران عاشورایی را حجج اسلام شهاب مرادی، احسان بی آزار و راحله امینیان تشکیل می دهند.


حاجیانی با بیان این که علاقه مندان می توانند اطلاعات بیشتر را در سایت سوگواره (https://soogvareh.eshragh.ir/) ببینند، درباره برگزاری مراسم اختتامیه گفت: امیدواریم اختتامیه این سوگواره را در دی ماه برگزار کنیم ولی سال گذشته با تمام تلاش برای برگزاری اختتامیه حضوری، در نهایت مراسم به صورت ویدیویی و مجازی برگزار شد. امسال نیز تلاش می کنیم مراسم اختتامیه را به صورت حضوری برگزار کنیم ولی اگر شرایط با توجه به شیوع ویروس کرونا مناسب نباشد، مجازی برگزار می کنیم.

پیشینیه سوگواره ملت امام حسین (ع)
وی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم فعالیت در عرصه تبلیغ نوین و فضای مجازی را از اوایل دهه ۹۰ آغاز کرد و مخاطب آن حوزویان و طلبه هایی بودند که در عرصه تبلیغات فعالیت می کردند. تبلیغ نوین شامل حوزه های جدید مانند رسانه ها، فضای مجازی، اسباب بازی و سایر مواردی است که می تواند عرصه تبلیغات فرهنگی قرار گیرد.


این کارشناس مذهبی ادامه داد: سوگواره بلاغ از سال ۹۳ در فضای حوزه های علمیه برگزار شد که ویژه مبلغان و حوزویان بود و ششمین سوگواره نیز سال گذشته در فضای حوزه های علمیه برپا شد که با توجه به تاسیس معاونت فضای مجازی هنر و رسانه در حوزه این سوگواره از سال ۹۸ در سطح ملی برگزار شد و همه فعالان می توانستند در این سوگواره شرکت کنند. 


وی افزود: امسال هشتمین سوگواره اشراق را با تحولی دیگر آغاز می کنیم. چون معتقدیم اگر کارهای موازی در نهادهای فرهنگی انجام شود، می توان با هم افزایی کارهای تکراری را از بین برد تا با صرفه جویی در بیت المال بتوانیم کارهای تخصصی انجام دهیم.


حاجیانی از سوگواره های مهر محرم و بوی سیب به عنوان برنامه هایی یاد کرد که در حوزه های عکاسی و رسانه برگزار شد که سوگواره مهر محرم زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مورد حمایت مرکز رسانه های دیجیتال بود و سوگواره بوی سیب نیز به همت رادیو معارف برگزار شد.


وی افزود: بر همین اساس جلسات متعددی برای یکپارچه کردن سوگواره ها قبل از ماه محرم برگزار شد تا هر سوگواره با توجه به تخصص مربوطه فعالیت کند و در این راستا سوگواره ملت امام حسین (ع) در سه بخش آفرینش های ادبی، طراحی و گرافیک و کنشگران عاشورایی برگزار می شود. 


مدیرکل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اضافه کرد: هم افزایی به خوبی انجام شده و مجموعه بسیج رسانه به سوگواره ملت امام حسین (ع) اضافه و بخش خادمان رسانه های حسینی به دبیری شبکه جهانی ولایت افزوده شد. 

 جمع آوری ۵۰۰ هزار پست و محتوا
وی با ارائه گزارشی از سوگواره هفتم اشراق گفت: سال گذشته ۵۰۰ هزار پست از شبکه های اجتماعی جمع آوری شد که از میان پنج میلیون رکورد پست و محتوای ثبت شده انتخاب شد و گروهی ۱۰ نفره این کنش ها و لینک ها را بررسی و ارزیابی کردند. در نهایت ۱۴۰ لینک به داوران نهایی رسید و پنج نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند. 

وی در پاسخ به خبرنگار معارف ایرنا درباره وضعیت فضای مجازی گفت: ما شهر مجازی فرهنگ اسلامی را طرح ریزی کردیم. یعنی یک جامعه مدنی را تصور کردیم که افراد باید نیازهای یکدیگر را پوشش دهند و فعالیت ها باید در پاسخگویی به این نیازها باشد. 
حاجیانی از شناسایی چندین نقش با مطالعه فضای مجازی نام برد که حوزه فعالیت کنشگران را مشخص می کند که این نقش ها عبارتند از تولیدگر، توزیع گر، فناور، تعاملگر، مرجع پاسخگو، سفیر، پیشران و متفکر که به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد و نقش کاربر و نقش نیروی ویژه به صورت عمومی درنظر گرفته می شود. 


مهرناز خسروی دبیر بخش کنشگران عاشورایی سوگواره ملت امام حسین (ع) درباره موضوع های ارسالی علاقه مندان گفت: موضوع کنش در اولین سوگواری بین المللی ملت امام حسین (ع)، هرگونه عرض ارادت به ساحت سیدالشهدا (ع) و موضوع هایی مانند محرم و آمادگی در عصر انتظار، فرهنگ عاشورایی و گام دوم انقلاب اسالمی ایران، روایت عقل های عاشق (اخلاق و عقلانیت هئیت و زندگی حسینی (، محرم و مدافعان سلامت، پرتره مدافعان حرم و خانواده های زینبی، «محرم، خانواده ، کودک و نوجوان» و همزیستی با ویروس  کرونا و شیوه های نوین عزاداری پیشنهاد می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha