۱۱ درصد آب بخش کشاورزی خراسان رضوی از قنات تامین می‌شود

مشهد- ایرنا- مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۱۱ درصد نیاز آبی بخش کشاورزی استان از طریق قنات‌های موجود در این استان تامین می‌شود.

جعفر جوادی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سهم قنات‌های استان در تامین آب بخش کشاورزی حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب است که سالانه از این منابع برداشت می‌شود.

وی بر اهمیت قناتها برای بخش کشاورزی تاکید و بیان کرد: قنات یکی از قدیمی‌ترین فناوری‌ها در زمینه استحصال آب است که ریشه در تاریخ ایران دارد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون خراسان رضوی دارای ۶ هزار و ۸۸۲ رشته قنات مجموعا به طول ۱۳ کیلومتر است که ۵۷ درصد آن در سالهای گذشته مرمت، احیا و بازسازی شده‌ است.

وی گفت: این استان دارنده ۱۷ درصد قناتهای کشور است و امسال نیز با افزایش سه برابری اعتبارات مرمت و احیای قنوات، اعتباری معادل حدود ۴۹۰ میلیارد ریال در این بخش دارد.

قنات یا کاریز، راه‌آب یا کانالی است که به شکلی شیبدار در زیر زمین حفر می شود تا آب در آن برای رسیدن به سطح زمین جریان یابد. این جوی یا کانال در عمق زمین برای ارتباط دادن رشته‌ چاه‌هایی است که از مادرچاه سرچشمه می‌گیرند. مادرچاه‌ها معمولا یک چشمه زیرزمینی هستند.

کانال قنات ممکن است تا رسیدن به سطح زمین چندین کیلومتر طول داشته باشد و به محل خروجی آب دهانه کاریز یا سر قنات می‌گویند. قنات اولین بار به دست ایرانیان ایجاد شده است.

از مجموع یک میلیون هکتار زمین کشاورزی (زراعی و باغی) استان خراسان رضوی ۷۲.۶ درصد زیر کشت آبی و ۲۷.۳ درصد زیر کشت دیم قرار دارد.

در فعالیت های زراعی این نسبتها شامل ۶۴.۴ درصد کشت آبی و ۳۵.۶ درصد کشت دیم است و در فعالیت‌های باغی ۸۷ درصد زیر کشت آبی و ۱۳ درصد به صورت دیم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha