دام مازاد بر پروانه مرتعداری در گلستان وجود ندارد

گرگان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مطابق آمارگیری انجام شده در قالب مدیریت چرای دام در سال گذشته این استان دام مازاد بر پروانه مرتعداری صادر شده، ندارد.

عبدالرحیم لطفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت: در گلستان پنج هزار و ۲۰۰ فقره پروانه مرتعداری تا پایان سال ۹۹ با پوشش ۵۰۸ هزار و ۷۶۴ واحد دامی برای استفاده از مراتع در شهرستان های مراوه تپه، گنبدکاووس، کلاله، گرگان، علی آباد و کردکوی صادر شده است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، تعداد دام هر پروانه صادره در استان ۱۰۱ واحد و در سطح ۱۷۲ هکتار است در حالی که استاندارد هر پروانه صادره ۲۳۰ واحد و در سطح ۵۰۰ هکتار در کشور است.

وی از تعیین فرصت برای تمدید پروانه مرتعداری توسط سازمان تا هشتم آذر ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: آن دسته از مرتعداران استان که پروانه های خود را در سال گذشته تمدید نکرده اند می توانند نسبت به تمدید آن تا تاریخ یادشده اقدام کنند.

به گفته لطفی هر ساله پروژه مدیریت چرای دام در قالب اعتبارات تخصیصی از محل طرح ملی مدیریت پایدار مرتع اجرا می شود که تعادل دام و مرتع، حفظ و احیای پوشش گیاهی مرتع، جلوگیری از تخریب مرتع ، کنترل ورود و خروج دام به مرتع از اهداف اصلی آن است.

 دام مازاد بر پروانه مرتعداری در گلستان وجود ندارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در خصوص تاثیر منفی خشکسالی بر پوشش گیاهی مراتع استان گفت: امسال علوفه قابل برداشت در مراتع استان به لحاظ وجود این پدیده نسبت به تولید در شرایط طبیعی ۳۵ درصد کاهش دارد.

وی مقدار علوفه قابل برداشت سالانه در ۸۶۲ هزار هکتار از مراتع استان را در شرایط طبیعی از لحاظ بارشی ۲۲۰ هزار تن اعلام کرد.

استان گلستان حدود ۷۶۱ هزار هکتار مرتع قشلاق و ۱۰۱ هزار هکتار مرتع ییلاق دارد که سالانه از این ظرفیت، بیشتر برای دامپروری از سوی عشایرکوچنده اکراد خراسان به صورت  زمستان گذرانی و عشایر بومی استان استفاده می شود.

بر اساس آمار موجود، چهار هزار و ۱۲۲ خانوار عشایری شامل هزار و ۸۸۸ خانوار بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار کوچنده از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و سمنان با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع استان گلستان برای دامپروری مستقر می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha