مهار نسبی چموشی کرونا در بوشهر

بوشهر- ایرنا- تغییر رنگ کرونایی ۵۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر از قرمز خیلی پر خطر به نارنجی پرخطر در روزهای اخیر نشان دهنده کند شدن روند شیوع این ویروس چموش پس از ۲ ماه تازش افسارگسیخته مرگبار در موج پنجم همه گیری، در سایه گسترش واکسیناسیون و افزایش رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک است.

به گزارش ایرنا، شیوع گسترده ویروس کرونا با سویه دلتا در موج پنجم همه گیری باعث شد تا حدود ۲ ماه ۱۰۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت قرمز قرار گیرد و شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و بستری ها و فوتی های آن نسبت به ماه های قبل به چند برابر افزایش یابد، اما با اجرای محدودیت‌های یک هفته‌ای و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از هفته گذشته آهنگ تغییر رنگ کرونایی شهرستان‌های این استان آغاز شد به نحوی که طبق گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمان حاضر ۵۰ درصد از مجموع ۱۰ شهرستان‌ این استان از وضعیت قرمز به نارنجی کرونایی تغییر رنگ دهند.

این تغییر رنگ گام به گام با خلوت شدن نسبی اورژانس‌های بیمارستان‌های استان بوشهر هرچند بیانگر بهتر شدن شرایط پاندمی است اما به طور یقین به معنی از بین رفتن این ویروس هزار چهره نیست، زیرا تجربه ۱۸ ماه گذشته از شیوه آن در کشور و استان بوشهر نشان می‌دهد پس از هر آرامش نسبی با چهره جدید و مرگبارتری از آن روبرو می‌شویم.

به همین دلیل است که همواره کارشناسان و مسئولان بهداشتی و درمانی استان بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شرکت نکردن در تجمع‌ها و برگزار نکردن آیین‌ها و مراسم‌ و شستن مداوم دست ها تاکید دارند.

یادمان باشد این عفریت مرگبار تنها در ماه‌های تیر و مرداد امسال ۶۰۹خانواده بوشهری را عزادار کرد به همین دلیل باید هوشیار بود که هرگونه سهل انگاری و نادیده گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی امکان تکرار دوباره روزهای سیاه را به دنبال خواهد داشت.

مهار نسبی چموشی کرونا در بوشهر پس ۲ ماه تازش افسارگسیخته مرگبار

کمترین سهل انگاری عامل بازگشت روزهای سیاه خواهدشد

طبق آخرین گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تغییر رنگ کرونایی شهرستان گناوه از قرمز به نارنجی در روز گذشته شمار شهرستان‌های نارنجی استان بوشهر به پنج شهرستان افزایش یافت و براین اساس  گناوه، دیلم، عسلویه، دیر و دشتی در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفتند.

دبیرستاد مقابله با کرونا استان بوشهر گفت: هرچند استان با روند کاهشی شیوع کرونا روبرو است اما باید توجه داشته باشیم که همچنان پنج شهرستان استان شامل بوشهر، دشتستان، تنگستان، جم و کنگان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند و کمترین بی توجهی امکان بازگشت به روزهای سیاه کرونایی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر سعید کشمیری درباره  آخرین وضعیت بیمارستان‌های استان بوشهر افزود: با تغییر رنگ کرونایی برخی شهرستان‌های این استان در زمان حاضر شمار بستری‌های بیمارستان‌ها از ۹۶۰ نفر در روزهای اوج همه گیری بیماری کووید ۱۹ با کاهش ۵۰ درصدی امروز به ۵۴۶ نفر کاهش یافته و این به معنی خلوت شدن بیمارستان‌ها و ایجاد فرصتی برای نفس کشیدن کادر درمان است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد شمار تست‌های مثبت کرونا نیز در استان بوشهر از ۷۰ به ۲۵ درصد کاهش یافته و این به معنی کاهش گردش ویروس است که انتظار می‌رود این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد.

به گفته کشمیری با توجه به اهمیت نقش بیماریابی صنایع مستقر در استان بوشهر وعده تامین ۵۰ هزار کیت تشخیص کرونا برای این استان داده اند که قرار است در هفته جاری ۱۰ هزار کیت تامین شود.

وی ادامه داد: افزون بر آن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز تاکنون نسبت به تامین پنج هزار کیت تشخیص کرونا در استان بوشهر کرده است.

مهار نسبی چموشی کرونا در بوشهر پس ۲ ماه تازش افسارگسیخته مرگبار

پیک پنجم ۳۲.۲ درصد مرگ‌های ناشی از کرونا استان بوشهر را به خود اختصاص داد 

سرعت انتشار و ابتلا ویروس دلتا در پیک پنجم کرونا رکورد ابتلا و مرگ ناشی از این ویروس را در استان بوشهر شکست به نحوی که براساس آمارها ۳۲.۳ درصد مرگ‌های ناشی از کرونا در ۲ ماه تیر و مرداد سال جاری در این استان به ثبت رسید.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، اگر اول تیر ماه سال جاری را به عنوان شروع موج پنجم پاندمی کرونا در این استان در نظر بگیریم، طی ماه‌های تیر، مرداد و شهریور (تا۱۲شهریور) در مجموع ۶۰۹ مورد فوت در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان به ثبت رسیده‌است.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان ادامه داد: از بدو شیوع کرونا در استان بوشهر تاکنون در مجموع یکهزار و ۸۴۳ نفر در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست دادند که بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود یک سوم از کل موارد فوت ناشی از این بیماری در موج پنجم شیوه ویروس کرونا رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۸۲ هزار و ۱۶۶ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند یادآور شد: تعداد موارد مثبت کووید ۱۹ شناسایی شده در طی ماه‌های تیر، مرداد و شهریور ۳۲هزار و ۲۱۴ مورد بوده است که این رقم معادل ۳۶.۶ درصد کل موارد مثبتی است که از ابتدای پاندمی در این استان شناسایی شده است.

این میزان ابتلا در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور سال جاری حدود یک سوم موارد مثبت شناسایی شده از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است و نشان می‌دهد با هر جهشی سرعت انتشار و ابتلا این ویروس خطرناک و بی‌رحم بیشتر می‌شود.

به گفته خواجه‌ئیان از آنجا که همواره درصدی از موارد مثبت بیماری بدلایل مختلف به فرم شدید بیماری مبتلا شده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا می‌کنند، با افزایش موارد ابتلا در موج پنجم بیماری بر تعداد موارد نیازمند به بستری شدن در بیمارستان نیز اضافه شد به نحوی که ۱۰۰ درصد ظرفیت اورژانس‌های بیمارستان‌ها تکمیل و از ظرفیت مصلاها و حوزه‌های علمیه برای بستری‌های موقت استفاده شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: از لحاظ آمار مواردی که بعد از بستری شدن در بیمارستان نمونه گیری و نتیجه آزمایش آنها مثبت شده است، از ابتدای تیر ماه رو به افزایش گذاشت که به طور تقریبی در ۲ هفته میانی مرداد ماه (در فاصله ۱۰ تا ۲۳ مرداد ماه) این شمار به بیشترین میزان خود رسید.

وی ادامه داد: در این ۲ هفته در مجموع یکهزار و ۹۲۰ نمونه از افراد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان گرفته شد که نتیجه یکهزار و ۴۵۱ مورد معادل ۷۵.۶درصد مثبت شده است.

خواجه ئیان یادآور شد: از ابتدای پاندمی کووید ۱۹ تا کنون، همواره بیشترین تعداد موارد مثبت شناسایی شده و فوت ناشی از کرونا در ۲شهرستان بوشهر و دشتستان گزارش شده است به نحوی که به ترتیب حدود ۳۳ و ۲۲ درصد کل موارد مثبت شناسایی شده و ۲۹ و ۲۶ درصد جان باختگان ناشی از کرونا مربوط به این شهرستان‌ها هستند.

مهار نسبی چموشی کرونا در بوشهر پس ۲ ماه تازش افسارگسیخته مرگبار

تزریق ۴۹۰ هزار و ۲۴ دُز واکسن 

براساس برنامه ریزی انجام شده جمعیت هدف بالای ۱۸ سال استان بوشهر ۶۶۰ هزار نفر تعیین و تاکنون ۴۹۰ هزار و ۲۴ دُز واکسن در این استان تزریق شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تاکنون ۳۱۲هزار و ۵۷۷ نفر در این استان واکسن دریافت کرده‌اند که از این شمار ۱۷۷هزار و ۴۴۷ نفر هر دو نوبت و ۱۳۵هزار و ۱۳۰ نفر نیز فقط یک نوبت از واکسن رادریافت کرده و درزمان تعیین شده نوبت دوم واکسن خود را نیز دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۴۲.۲ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان بوشهر زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفته و تلاش می‌شود این روند همچنان با سرعت انجام شود.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای تکمیل روند واکسیناسیون و ایجاد ایمنی در این استان به ۵۰۰ هزار دُز واکسن دیگر نیاز است که انتظار می‌رود با تامین واکسن از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسیناسیون در این استان تکمیل شود.

آنچه که باید در این شرایط مورد توجه قرار گیرد، رعایت منظم پروتکل های بهداشتی و استقبال مردم از تزریق واکسن برای ایجاد ایمنی و التزام به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی است تا درگیر موج‌های بعدی این ویروس که به مراتب کُشنده تر از موج‌های قبلی خواهد بود نشویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha