۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۳۶
کد خبرنگار: 3155
کد خبر: 84459219
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پنج طرح جامع شهری در سیستان و بلوچستان در دست تدوین است

زاهدان-ایرنا- معاون شهرسازی و معماری اداره‌ کل‌ راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: طرح جامع پنج شهر خاش، سراوان، آشار، سرجنگل و زهک به منظور ساماندهی خدمات شهری از سوی این اداره کل در حال تهیه و تدوین است.

سهیلا عنانی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: طرح جامع در واقع طرح بلندمدتی است که در آن استفاده از اراضی و حوزه‌های مسکونی، صنعتی، اداری، کشاورزی و تاسیسات عمومی مناطق مختلف تعیین و قوانین و مقررات مربوط به آن‌ها و مواردی چون حفظ بنا و نماهای تاریخی شهر نیز در آن تعیین و تنظیم می‌شود.

وی افزود: از مجموع ۳۱ شهر در محدوده تحت پوشش این اداره کل ۱۹ شهر دارای طرح جامع مصوب هستند و طرح جامع پنج شهر ذکر شده نیز توسط مشاوران ذیصلاح و کارشناسان این معاونت در مرحله تهیه و بررسی است که با اقدامات انجام شده طرح جامع شهر زهک در سالجاری در جلسه شورای برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان به تصویب رسید.

 معاون شهرسازی و معماری اداره‌ کل‌ راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت طرح تفصیلی شهرها گفت: این طرح نیز براساس ضوابط و معیارهای طرح جامع شهر، چگونگی استفاده از اراضی محلات مختلف شهر و همچنین وضعیت شبکه عبور و مرور و میزان تراکم ساختمانی در آن اولویت‌بندی شده و به بهسازی و نوسازی و توسعه و رفع مشکلات شهر کمک می‌کند.

وی بیان کرد: در این راستا هم‌اینک ۱۶ شهر در محدوده این اداره کل دارای طرح تفصیلی هستند و این طرح برای پنج شهر دیگر سیستان و بلوچستان نیز در حال تهیه است.

عنانی با اشاره به تفاوت طرح جامع و تفصیلی افزود: طرح جامع بلندمدت بوده و به جهات توسعه شهر، نقش شهر، چشم‌انداز، پهنه‌بندی حریم‌شهر و پهنه‌وری کاربری آن نگاه ویژه دارد اما طرح تفصیلی بعد از طرح جامع تهیه شده و براساس آن تعیین و تطبیق کاربری‌ها، شبکه‌بندی معابر و تعیین حدوده شهر در چارچوب طرح جامع تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی یک سند اجرایی به معنای عام بوده و تنها مرجعی که می‌تواند تغییری در آن ایجاد کند کمیسیون ماده پنج است ادامه داد: همچنین افق طرح جامع نسبت به جمعیت، شرایط شهر و سایر موارد مورد بازنگری قرار می‌گیرد که بین ۱۰ تا ۱۵ سال در نظر گرفته شده که این مدت زمان برای اکثر شهرهای استان ۱۰ ساله است.

وی بیان کرد: در حوزه فعالیت این معاونت هشت شهر ادیمی، دوست محمد، بنجار، میرجاوه، علی اکبر، نوک آباد، سیب وسوران و مهرستان که افق طرح جامع آن اتمام یافته است در مرحله انعقاد قرار داد و انتخاب مشاور قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha