۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۵۴
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84459330
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سایه تردید بر ۲ راهی انتخاب بین مرگ و زندگی

۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۵۴
کد خبر: 84459330
سایه تردید بر ۲ راهی انتخاب بین مرگ و زندگی

زنجان - ایرنا - طبق اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی زنجان تاکنون بیش از ۳۷ درصد جمعیت استان دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و طی هفته‌های آینده با ورود واکسنهای بیشتر این امر شتاب خواهد گرفت اما استقبال کمتر برخی گروه‌های هدف در مناطق شهری و روستایی تحقق اهداف این حوزه را بامشکل مواجه می‌کند.

بنا بر اعلام مسوولان طی ماهها و هفته های گذشته وضعیت واکسیناسیون در استان زنجان سرعت بیشتری به خود گرفته است و این درحالی است که برخی از افراد گروههای سنی فراخوان شده برای تزریق واکسن با ناآگاهی و گاه تحت تاثیر تبلیغات نادرست و غیرعلمی دچار واکسن هراسی شده و از این امر سرباز می زنند.

بر اساس بررسی های انجام شده در برخی مناطق روستایی و شهری زنجان عدم مراجعه برای دریافت واکسن، بیشتر از مناطق دیگر نمود دارد و این امر نشان دهنده انتشار برخی اطلاعات نادرست از عوارض واکسن و خطرات آن است و این درحالی است که تمامی سازمان، نهادها و دستگاههای متولی امر تلاش می کنند مناطق دارای پوشش کم، به ویژه نقاط حاشیه ای وضعیت بهتری داشته باشند و با دریافت اطلاعاتی در خصوص خطرات عدم دریافت واکسن و ابتلا به کرونا با رغبت و آگاهی جهت تزریق واکسن مراجعه کنند.

طبق اعلام وزارت بهداشت و بر اساس آخرین رنگبندی کرونایی شهرهای کشور هم اکنون تعداد شهرهای قرمز کرونایی کاهش یافته اس و  بر این مبنا، ۲۴۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهرستان در وضعیت زرد هستند.

در زمان حاضر نیز ۲ شهرستان استان زنجان در وضعیت نارنجی کرونا و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار دارند، بطوری که  شهرستان‌های زنجان، خدابنده، ابهر، سلطانیه، ماه‌نشان و خرم‌دره  قرمز کرونایی و شهرستان‌های طارم و ایجرود در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد.

این در حالی است که برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا باید میزان قابل قبولی از واکسیناسیون انجام گیرد، تا بتوان به پایان پاندمی کرونا امیدوار بود، در این میان کشورهایی که پوشش بالایی از واکسناسیون داشتند، به سمت عدم استفاده از ماسک پیش رفتند و همین مساله نیز دوباره دردسرد ساز شد، چرا که متخصصان امر بر این باورند برای قطع زنجیره کامل این بیماری و در صورت تزریق واکسن نیز باید همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد.

از طرفی به این مهم باید توجه داشت، بعد از تزریق واکسن کرونا، احتمال ابتلا به این بیماری باز هم وجود دارد اما افراد واکسینه، کمتر بستری می شوند و در صورت ابتلا و بستری نیز جان خود را از دست نمی دهند.

مطالعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا نیز نشان می دهد که واکسیناسیون می تواند مصونیت قابل ملاحظه ای را در برابر ویروس دلتا کرونا نشان دهد و این موضوع از اهمیت روز افزون دریافت واکسن حکایت دارد.

اطلاعات غلط ذهنیت مردم را نسبت به واکسن تغییر می دهد

استاندار زنجان با اشاره به وضعیت کنونی واکسیناسیون و ورود محموله جدید واکسن کرونا به کشور و زنجان گفت: میزان واکسیناسیون در استان به ۲ برابر افزایش خواهد یافت که بر این اساس افزایش مکان های تزریق نیز نیاز ضروری است.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه در زمان حاضر ۳۰ مرکز واکسیناسیون در استان فعالیت می کنند، ادامه داد: با افزایش تعداد مکانهای مورد نظر از سوی واحدهای تولیدی و شهرک های صنعتی این مهم در استان سرعت بیشتری خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زمینه لازم برای واکسیناسیون افراد زیر ۴۰ سال در استان فراهم شده است، اظهار داشت: تلاش می شود طی هفته آینده نیز واکسیناسیون گروه سنی ۳۵ سال در استان آغاز شود که این مهم در گرو  زمینه های لازم و شتاب بخشی در امر ورود واکسن های جدید به استان است.

حقیقی با تاکید بر روند اطلاع‌رسانی مستمر در زمینه واکسیناسیون و لزوم نقش آفرینی شورای اطلاع رسانی در این زمینه خاطرنشان کرد: واقعیت‌های واکسن کرونا را باید به مردم بیان کرد، افراد نباید اطلاعات غلطی خارج از چارچوب دریافت کنند چرا که ذهنیت آنان را نسبت به واکسن تغییر می دهد.

وی با بیان اینکه تاکنون واکسن‌های ایرانی تزریق شده عوارض بسیار ناچیزی داشته‌ است، اضافه کرد: شهروندان از لحاظ واکسن‌های کرونا اطمینان خاطر داشته باشند، زیرا تاکنون عوارض خاصی مشاهده نشده است.

۳۷ درصد جمعیت استان زنجان دز اول واکسن کرونا را دریافت کردند 

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنحان تا کنون تا کنون ۳۷ درصد جمعیت استان دز اول واکسن کرونا را دریافت کردند که این روند طی هفته های آینده با ورود واکسن های بیشتر، شتاب بیشتری بخود خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه تا کنون در گروه سنی بالای ۸۰ سال به تعداد  ۱۷هزار و ۸۲۷ نفر شامل بیش از ۸۳ درصد نوبت اول و حدود ۹۰ درصد در نوبت دوم واکسن دریافت کردند اضافه کرد : حدود ۱۷ درصد از مشمولین این گروه واکسن دریافت نکرده اند که نیازمند توجه جدی به درصد باقیمانده است.

این مسوول با اشاره به اینکه در گروه سنی ۷۵ تا ۷۹، سال در استان نیز  ۸۸.۵ درصد نوبت اول و ۸۸ درصد نوبت دوم را دریافت کردند ادامه داد: ۱۱.۵ درصد از این گروه هنوز واکسن دریافت نکردند.    وی افزود: در گروه سنی ۷۰ تا ۷۴ سال استان، ۹۲.۵ درصد نوبت اول و ۸۸ درصد نوبت دوم  این مهم را دریافت کرده‌اند.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بر این اساس در گروه سنی ۶۵ تا ۶۹ سال نیز، ۹۴ درصد، سنین ۶۰ تا ۶۵،  ۹۰ درصد، سنین ۵۵ تا ۶۰، سال  ۸۲ درصد، گروه سنی ۵۰ تا ۵۵،  ۷۶ درصد، سنین ۴۵ تا ۵۰،  ۵۹ درصد، و سنین ۴۳ تا ۴۵،  ۳۹ درصد، نوبت اول واکسن را دریافت کردند.

به گفته وی، گروه‌های هدفی که تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند می‌توانند برای دریافت واکسن با مراجعه به مراکز واکسیناسیون به انتخاب خود از سه نوع واکسن سینوفارم، برکت و پاستور، تزریق کنند که در زمان حاضر طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اولویت با تزریق دز دوم است.

قزلباش با تاکید بر اینکه ظرفیت تزریق واکسن به تعداد ۳۰ هزار دز در روز نیز وجود دارد که در صورت ورود واکسن های بیشتر به استان این روند شتاب بیشتری خواهد گرفت افزود: با روال فعلی واکسیناسیون استان مشکلی در پوشش گروههای هدف در آینده ایجاد نخواهد شد و تا کنون استقبال رضایتبخش بوده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی در امر واکسیناسیون کرونایی استان درصد افراد باقیمانده است،   خاطر نشان کرد: در زمان حاضر پوشش واکسیناسیون در گروههای مختلف سنی استان به ۹۰ درصد رسیده است و برای ۱۰ درصد باقیمانده نیازمند توجه جدی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: بخشی از افراد باقیمانده به دلیل توجه به اطلاعات غلط از انجام واکسیناسیون خودداری می کنند، بخشی دیگر فوت شده که در آمار وجود دارند، بخش دیگر هم مبتلایان کرونایی را تشکیل می دهند.

پوشش واکسیناسیون در برخی روستاهای زنجان رضایتبخش نیست 

وی با بیان،  اینکه روند واکسیناسیون  استان در شهر و روستاهای استان اضافه  کرد: در زمان حاضر این روند در شهرستان زنجان به ویژه روستاهای رازبین و میرجان با مشکلاتی مواجه است بطوری که ۵۵ تا ۵۴ درصد جمعیت هدف ۲ روستای یاد شده واکسینه شده اند که نیازمند توجه جدی است.

این مسوول با اشاره به وضعیت واکسیناسیون  ابهر نیز ادامه داد: خوشبختانه پوشش ۷۰ درصدی به جزو بخش  شناط شهر،  حاصل شده  است که تلاش می شو د این روند شکل مطلوب تری به خود بگیرد.

قزلباش پوشش بسیار خوب واکسیناسیون به میزان بالای ۸۰ درصد در خدابند  را یادآور شد و افزود:  در زمان حاضر این میزاندر شهر قیدار به ۷۸ درصد رسیده که در روستای  ۲ تپه سفلی، سجاس و سهرود هم نسبت به خود شهرستان آمار و پوشش کمتری  دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و در مانی استان با بیان اینکه اکسیناسیون در خرمده نیز پوشش خوبی دارد، گفت:  بر این اساس این وضعیت به ویژه در چورزق طارم با مشکلاتی مواجه است که  اتخاذ تدابیر جدیدی تر می تواند روند بهتری را ترسیم کند.

وی  با اشاره به  اینکه واکسیناسیون کرونا در شهرستان سلطانیه به ویژه روستای ویر نیز چندان مطلوب نیست و  نیازمند توجه بیشتری است، اظهار داشت:  این مهم روستای سعید آباد، زرین آباد، قره ناس ماهنشان به توجه جدی نیاز دارد که تحققا ین مهم وضعیت بهتری را ترسیم می کند.

همچنان عدم استقبال به واکسن در برخی مناطق زنجان نمود دارد

فرماندار زنجان نیز در این خصوص با اشاره به اینکه در مناطق با پوشش کم واکسیناسیون به دلایل مختلفی، نسبت به گسترش پایگاههای ثابت و سیار مبادرت شده است، ادامه داد: پیش از این نیز نسبت به ایجاد پایگاههای واکسیناسیون ثابت در مناطق با استقبال کم، اقدام شده بود که  نسبت به ره اندازی توبوس امبولانش و پایگاه سیار نیز مبادرت شد.

رضا عسگری افزود: در این راستاو برای خدمت رسانی بهتر به مناطق هدف و با هماهنگی انجام گرفته ۱۰ تیم سیار پیاده مشتکل از هلال احمر، نیروی بهداری" ارتش و سپاه"، بصورت مراجعه خانه به خانه نیز برای پوشش بهتر واکسیناسیون وارد عمل شده ذند، هر چند نسبت به گذشته وضعیت بهتر شده اما کماکان در گروههای جدی اعلام شده عدم استقبال جدی وجود دارد.

وی اظهار داشت: ا توجه به  تشکیل ستاد واکسیناسیون شهرستانی زیر مجموعه ستاد کرونای شهرستان، بخشی ار گروههای هدف سنی اعلام شده برای تزریق مراجعه نمی کنند و به عبارتی دیگر مقاومت می کنند.

 این مسوول اسلام آباد، نجف آبادو خیام را  جزو مناطق از شهر زنجان اعلام کرد که با وجود اقدامات انجام گرفته درصدی از مردم نیز برای تزریق واکسن مراجعه نمی کنند و همین امر همچنان مشکل ساز شده است.

فرماندار زنجان با تاکید بر اینکه عدم استقبال در برخی ار  روستاهای شهرستان زنجان همانند شهر زنجان نمود دارد، ادامه داد: در این روسناها نیز گروههای هدف برای تزریق واکسن مقاومت می کنند، هر چند برای بهبود این روند بهورزان، دهیاران، شوراهای روستایی و بهداشتی همکاری خوبی داشته اند که امیدواریم این روند وضعیت بهتری  باید.

وی با اشاره به اینکه افرادی که واجد شرایط دریافت واکسن هستند باید  نسبت به واکسیناسیون علیه بیماری کرونا اقدام کنند چرا که عدم دریافت آن، برای خود و اطرافیان خطر ایجاد می‌کنو به عبارتی دیگر مردم باید از این فرصت استفاده کنند.

عسگری خاطرنشان کرد: در  زمان حاضر شرایط مراکز واکسیناسیون بسیار مناسب است و به هر اندازه واکسن به این مراکز تحویل داده شود کار واکسیناسیون بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود.

رییس مرکز بهداشت شهرستان نیز  در این ارتباط ادامه داد: برای پوشش بهتر واکسیناسیون کرونا در مناطقی از قبیل اسلام آباد، نجف آباد و خیام غربی اقداماتی دیگر مورد توجه قرار گرفته است این در حالی است که پیش از این با وجود ارسال ۲ بار پیامک و پیگیری‌ها شماری از گروه‌های سنی هدف از امر تزریق واکسن امتناع کردند.

دکتر محمود حریری افزود: بررسی ها نیز نشان می دهد اغلب بیماران مبتلا به کرونا در این مناطق ساکن هستند و بر این اساس مرکز جامع شماره ۶ واقع در اسلام آباد در این خصوص فعال شده است تا واکسیناسیون روند بهتری داشته باشد.

این مسوول ادامه داد: در منطقه نجف آباد نیز در موضوع  واکسیناسیون اتوبوس مدیریت بحران فعال شده است و برای پوشش گروه‌ها در خیام غربی نیز پایگاه واکسیناسیون کرونا در درمانگاه حسینیه اعظم زنجان زیر مجموعه واکسیناسیون مرکز تجمیع شهید بشیرموسوی در مزار پایین فعالیت خواهد کرد.

وی تاکید کرد:  شهروندان زنجانی به محض دریافت پیامک یا فراخوان برای تزریق واکسیناسیون در موعد مقرر به محل مراجعه کنند و این کار را با تعویق انجام ندهند چراکه برنامه ریزی‌ها برای گروه‌های سنی بعدی با مشکل مواجه می‌شود.

حریری افزود: تزریق واکسن به معنای پایان و رهایی از بیماری نیست و تا زمانیکه ۷۰ درصد جمعیت مشمول واکسینه نشوند، همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی باید در اولویت باشد.

رییس مرکز بهداشت شهرستان زنجان با اشاره به اینکه تا زمانیکه در سطح ملی الزام به رعایت پروتکل ها اعلام شود باید به این امر توجه کرد، خاطرنشان کرد: اجتناب از دورهمی ها و تجمعات باید در دستور کار باشد چرا که شرکت در مراسم‌ها احتمال ابتلا را افزایش می دهد و این درحالی است که واکسن ها پوشش ۱۰۰ درصدی ندارند و درصدی احتمال آسیب هم دور از ذهن نیست.

مراکز واکسیناسیون زنجان با تمامی توان مشغول خدمت رسانی هستند 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان گفت: هم اکنون تمامی مراکز آموزشی، بهداشتی و واکسیناسیون، مراکز منتخب و ۱۶ ساعته در آماده‌باش و آمادگی کامل در وضعیت قرمز هستند و با همه توان و ظرفیت روزهای تعطیل نیز خدمت رسانی می‌کنند.

دکتر مصطفی محمدی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، در موج پنجم کرونا، برای شرایط بسیار سخت برنامه‌ریزی کرده و کادر و بهداشت و درمان برای مراقبت از سلامتی مردم و نجاتبه مردم، بسیج شدند.

وی اضافه کرد: بر این اساس کلیه مراکز بهداشتی، تشخیصی، آموزشی درمانی، ستاد، معاونت‌ها، تیم مدیریتی، فنی و پشتیبانی، بازرسی و نظارتی، مراکز اورژانس، کلینیک‌های ویژه، درمانگاه‌ها، کلیه مراکز واکسیناسیون، مراکز منتخب و ۱۶ ساعته با همه توان و ظرفیت و بدون تعطیلی در حال خدمت رسانی هستند.

 این مسوول ادامه داد: در زمان حاضر ارائه خدمات گسترده به بیش از صدها هزار نفر در سطح استان، مانند انجام تست کرونا، رهگیری بیماران و خانواده‌ها و خدمات بهداشتی درمانی به خیل عظیم بیماران و مراجعین به مراکز جامع سلامت، مراکز ۱۶ ساعته، درمانگاه‌ها، کلینیک‌های ویژه و اورژانس‌ها و انجام واکسیناسیون عمومی در ۳۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون خودرویی و پیاده در سطح استان با قدرت و شدت در حال انجام است.

وی اظهار داشت: این اقدامات حجم فعالیت و خدمات خادمین فداکار سلامت را به شدت افزایش، و خسته و فرسوده کرد، که اگر  لطف و عنایات الهی مشمول حال این عزیزان نبود، تاب آوری تحسین برانگیز کنونی کادر بهداشت و درمان امکان پذیر نبود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان   با تاکید بر اینکه هم استان در صورت مشاهده علائم کرونا سریع مراجعه کنند گفت: تا حد امکان به جز با حال عمومی بد و یا شرایط اورژانسی، به صورت مستقیم به مراکز ۱۶ ساعته و درمانگاه‌های سرپایی و مطب‌ها مراجعه کنند.

به گفته این مسوول، این کار علاوه براینکه موجب تشدید ابتلای اطرافیان و گسترش بیماری نمی‌شود، امکان ارائه خدمت به بیماران بدحال را هم بیش از پیش در بیمارستانها فراهم می‌کند، و کادر درمان را هم در تنگنای شدیدتر و غیرقابل تحمل قرار نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: با توجه به عدم رعایت جدی و قابل قبول پروتکل‌ها در جامعه، امکان افزایش مراجعات راه‌اندازی بخش‌های بستری موقت، فعال‌سازی نقاهتگاه‌ها در کنار بیمارستان‌ها و در تمامی شهرستان‌ها، و تغییر کاربری بخش‌های عادی، بکارگیری متخصصین و کادر بهداشت و درمان شاغل در بخش اداری، دانشجویان و ظرفیت بخش خصوصی و ... از جمله راهبردهای دانشگاه برای مدیریت بیماران نیازمند بستری و خدمات تشخیصی، درمانی تخصصی در این شرایط بسیار سخت و نفس‌گیر بوده  است،

محمدی خاطرنشان کرد: عموم مردم با رعایت دقیق پروتکل بهداشتی می‌توانند از شکل‌گیری، اوج گیری و سرعت سیل سهمگین کرونا  پیشگیری کنند، تا خادمین سختکوش نظام سلامت بتوانند به بیماران نیازمند کرونا، بیماران اورژانسی و مزمن و صعب‌العلاج خدمات بهتر و تخصصی ارائه کنند و شهروندان نیز متحمل هزینه و داغدار عزیزان خود نشوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha