طرح تدفین اموات در آستان امامزادگان باقریه (ع) بیرجند اجرا می‌شود

بیرجند - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: طرح تدفین اموات در آستان امامزادگان باقریه (ع) بیرجند با هدف معرفی، درآمدزایی و احیای این بقعه متبرکه اجرا می‌شود.

حجت الاسلام پرویز بخشی‌پور روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: اجرای این طرح رای دیوان عالی کشور را دارد اما دیدگاه خوبی در زمینه تدفین اموات در این بقعه متبرکه وجود ندارد این در حالی است این طرح در مشهد و قم اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه تدفین اموات در امامزادگان بار معنوی دارد گفت: درآمد مربوط به تدفین اموات برای این آستان مقدس هزینه می‌شود و برخی افراد تجمع در این مکان را بهانه و مانعی برای اجرای این طرح مطرح می‌کنند اما با جدیت به دنبال اجرای آن هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی قیمت‌گذاری میلیونی هر قبر در این بقعه متبرکه را شایعه دانست و اظهار داشت: هنوز در حال آماده‌سازی قبور در این مکان هستیم و قیمتی برای آن تعیین نشده است.

وی گفت: بقعه متبرکه شهدای باقریه (ع) بیرجند قدیمی و ارتفاع فضای آن کم است که در این راستا طرح جامع آن تصویب شده و اجرای آن در شرایط فعلی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به وقف پول ادامه داد: از حدود ۲ ماه پیش، رهبر معظم انقلاب وقف پول را جایز شمردند لذا وقف پول با هر نیتی می‌تواند انجام شود.

وی با اشاره به نیت واقفان گفت: از ابتدای ماه محرم امسال تاکنون سه میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان برای اجرای نیت واقفان استان هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار داشت: تاکنون سه هزار و ۸۶۴ موقوفه نیت‌های مرتبط با محرم و عزاداری سید الشهدا (ع) در این استان به ثبت رسیده است.

وی با با بیان اینکه از بین این موقوفات ۶ هزار و ۴۲۰ نیت برای ماه محرم تعبیه شده است افزود: بیشترین نیت ماه محرم در شهرستان بیرجند با ۹۸۳ مورد و کمترین نیت در خضری با ۱۰۸ نیت، ثبت شده است.

حجت الاسلام بخشی‌پور با اشاره به اینکه طرح «بصیرت عاشورایی» در ۴۰ بقعه متبرکه استان در دهه اول ماه محرم اجرا شد، گفت: ۳۱ مبلغ در اجرای این طرح حضور داشتند که ۱۵ نفر آنان بومی بودند.

وی اجرای طرح «لبیک یا حسین» در ۱۴ بقعه متبرکه، همایش شیرخوارگان حسینی در ۱۳ بقعه، همایش احلی من‌العسل در ۱۵ بقعه، برپایی نماز ظهر تاسوعا و عاشورا در ۳۴ بقعه، همایش رهروان زینبی در ۱۰ بقعه و نمایشگاه شمیم حسینی را از جمله مهمترین برنامه‌های اوقاف خراسان جنوبی در دهه اول ماه محرم امسال ذکر کرد.

حجت الاسلام بخشی‌پور با اشاره به طرح «شمیم حسینی» افزود: در قالب های مختلف به ۴۷ هیات مذهبی از محل موقوفات با اعتباری بالغ بر ۱۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در راستای اجرای این طرح در دهه اول ماه محرم کمک شد.

وی یادآور شد: در این مدت ۹۰ هزار و ۷۵۰ پرس غذای گرم از محل نیات موقوفات مرتبط و کمک خیرین با اعتباری بیش از یک میلیارد و ۵۲۳ میلیون تومان و ۲۲ هزار و ۶۰۰ بطری آب معدنی و ۴۰ هزار و ۷۰۰ عدد ماسک در آیین‌های دهه اول ماه محرم بین عزاداران حسینی استان توزیع شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از آغاز توزیع چهار هزار و ۴۰۰ بسته غذایی از محل نیات موقوفات مرتبط و مشارکت خیرین با اعتبار بیش از یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان از فردا بین نیازمندان استان خبر داد.

وی به اجرای طرح «هر خانه یک روضه» در دهه اول ماه محرم اشاره کرد و گفت: این سازمان با کمک مبلغان، ۱۷۰ روضه خانگی در اجرای این طرح را برگزار کرد.

بخشی‌پور اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۶۳ وقف جدید به ارزش ۱۲ میلیارد و ۷۸۹ میلیون تومان در استان خراسان جنوبی به ثبت رسیده است.

وی  با اشاره به موقوفه شوکت‌آباد بیرجند گفت: خشکسالی و آفت موجب خشک شدن برخی درختان این موقوفه با عمر بیش از ۸۰ سال شده است.

وی اظهار داشت: در راستای سرمایه‌گذاری، ۳۰ هکتار محصولات مختلف در این موقوفه کشت و آبیاری ۱۰۰ هکتار از اراضی موقوفات شوکت‌آباد به صورت آبیاری تحت فشار اجرا شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha