به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری یونیسف، در حالی که میلیون ها دانش آموز در سراسر منطقه اروپا به کلاس های درس بازگشته اند، دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت برای اروپا و دفتر منطقه ای اروپا و آسیای میانه یونیسف خواستار باز ماندن همه مدارس و ایمن تر شدن شرایط با اتخاذ تدابیری برای به حداقل رساندن انتقال ویروس شدند.
این تدابیر شامل ارائه واکسن کرونا به معلمان و دیگر کارکنان مدارس به عنوان بخشی از گروه های جمعیت هدف در برنامه های واکسیناسیون ملی و اطمینان از واکسینه شدن جمعیت های آسیب پذیر است.
بعلاوه، کودکان ۱۲ سال و بالاتر که مبتلا به بیماری های زمینه ای هستند که خطر ابتلای آنها به کووید – ۱۹ را افزایش می دهد، باید واکسن دریافت کنند. همچنین لازم است محیط مدرسه از طریق کار گذاشتن سیستم تهویه بهتر برای کلاس های درس بهبود یابد و امکان تشکیل کلاس های کوچکتر، رعایت فاصله اجتماعی و آزمایش مکرر کودکان و کارکنان مدارس فراهم شود.
«هانس هنری کلاگ» مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت برای اروپا گفت: همه گیری، فاجعه بارترین خلل در آموزش را در تاریخ باعث شده و حیاتی است آموزش کلاس محور به طور بی وقفه در سراسر منطقه اروپا ادامه یابد.
وی این مساله را برای آموزش کودکان، سلامت روانی و مهارت های اجتماعی شان حائز اهمیت دانست و شاد نگهداشتن کودکان و عضویت سازنده شان در اجتماع را از وظایف مدارس برشمرد.
در این میان، گونه دلتای کرونا به نگرانی و پیچیدگی برای فصل بازگشایی مدارس در سال جاری افزوده است.
شیوع بالای کرونا در جوامع، امکان انتقال در مدارس را افزایش می دهد، بنابراین همه باید نسبت به کاهش انتقال ویروس متعهد شوند.
شواهد نشان می دهد که واکسینه شدن کامل در برابر کووید – ۱۹، خطر ابتلای شدید به بیماری و مرگ ناشی از آن را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
کلاگ گفت: واکسیناسیون، بهترین لاین دفاعی دربرابر ویروس است و برای پایان دادن به همه گیری، باید به روند واکسیناسیون عادلانه در همه کشورها سرعت دهیم که این مساله شامل حمایت از تولید واکسن و به اشتراک گذاشتن دُزهای واکسن می شود.
وی افزود: همچنین باید اقدامات اجتماعی و سلامتی موثر همچون آزمایش، ردیابی و قرنطینه را ادامه دهیم.
«میلینا ماریک» معلم ریاضی دبیرستانی در بلگراد صربستان است که در برابر کووید – ۱۹ کاملا واکسینه شده است، گفت: برای تقریبا دو سال، واژگان کووید – ۱۹ و مدارس آنلاین، معرف زندگی ما بوده است.
وی افزود: وقتی همه گیری آغاز شد، سیستم مدارس در صربستان به سرعت سازگاری یافت. اما دانش آموزان از معاشرت، کار مشارکتی، به اشتراک گذاری ایده ها در زمان واقعی و ارتباط بدون فناوری محروم شدند.
وی ادامه داد: می دانم که تنها راه برای برون رفت از این شرایط، رعایت تدابیر لازم برای جلوگیری از چرخه انتقال ویروس و واکسینه کردن همه مربیان است.
«فیلیپ کوری» معاون مدیر منطقه ای اروپا و آسیای میانه یونیسف نیز گفت: همه گیری تمام نمی شود.
وی افزود: همه ما نقشی برای ایفا کردن به منظور تضمین باز ماندن مدارس در سراسر این منطقه داریم. کودکان و جوانان نباید یک سال دیگر خطر اخلال در یادگیری را پذیرا باشند.
وی گفت: واکسیناسیون و تدابیر محافظتی تواما به جلوگیری از بازگشت به تاریک ترین روزهای همه گیری کمک می کند، زمانی که مردم مجبور به تحمل قرنطینه بودند و کودکان اخلال در یادگیری را تجربه می کردند.
کوری تاکید کرد: کودکان، قربانیان خاموش همه گیری بوده اند. مدرسه جایی فراتر از یک ساختمان است. آنجا مکانی برای یادگیری، ایمنی و بازی در قلب جوامع ماست. وقتی مدارس بسته می شود، کودکان یادگیری و بودن با دوستان شان را از دست می دهند و ممکن است در خانه در معرض خشونت قرار گیرند.
وی افزود: همه گیری، شرایط غیرقابل قبول موجود را بدتر کرده است و ما باید مطمئن شویم که مدارس باز می شوند و در شرایط امن باز می مانند.
به منظور کمک به باز شدن و ایمن ماندن مدارس، سازمان جهانی بهداشت، یونیسف و یونسکو مجموعه ای از توصیه های لازم را برای مدارس در شرایط کرونایی ارائه داده اند که بدین شرح است: مدارس جزو آخرین مکان هایی است که تعطیل می شود و اولین مکان هایی است که بازگشایی می شود، راهبرد آزمایش تعیین شود، از اقدامات موثر در کاهش خطر اطمینان حاصل شود، از سلامت روانی و اجتماعی کودکان محافظت شود، از آسیب پذیرترین و حاشیه نشین ترین کودکان محافظت شود، محیط مدرسه بهبود یابد و کودکان و نوجوانان در تصمیم گیری مشارکت داده شوند.
در همین حال، از آنجاکه اکثر مدارس در سراسر انگلیس آغاز به کار کرده اند و دانش آموزان در اسکاتلند از دو هفته پیش به کلاس ها بازگشته اند، دیگر انتظار نمی رود بسیاری از معلمان و دانش آموزان فاصله اجتماعی را رعایت کنند یا ماسک بزنند.
سیستم های نظارتی کیفیت هوا نیز برای کمک به مقابله با کووید – ۱۹ در اختیار مدارس قرار می گیرد.
خبرنگار روزنامه گاردین با تعدادی معلم درمورد آغاز به کار مدارس و احساس شان در مورد بازگشت به مدارس گفت و گو کرد.
«کریس» معلم ۵۵ ساله زبان انگلیسی در مدرسه ای در آکسفورشایر ضمن استقبال از کارگذاری سیستم های نظارتی دی اکسید کربن در مدارس، این طرح را بسیار خوب ارزیابی کرد، اما در عین حال گفت که مطمئن نیستم این سیستم ها برای هر کلاسی در هر مدرسه ای کافی باشد.
کلاس های انگلیسی کریس هر کدام بین ۲۸ تا ۳۰ دانش آموز دارد و به عبارتی کاملا پر است و این بدان معناست که رعایت فاصله اجتماعی در این کلاس ها، غیرممکن است.
«ریچل» ۵۴ ساله که در مدرسه ای در کلانشهر ویرال انگلیس تدریس می کند، ضمن نگرانی از بازگشت به مدرسه گفت: با فکر کردن به این مساله، احساس خستگی می کنم.
وی از زمان آموزش از راه دور، دریافت که والدین دانش آموزان بیشتر با او تماس می گیرند.
وی گفت: این تماس ها در هر ساعتی از شبانه روز انجام می شود و اکنون که در کلاس درس هستیم، نیز ادامه دارد. البته برقراری این تماس ها از برخی جهات عالی است، اما شاید لازم باشد محدودیت هایی در این رابطه در نظر گرفته شود.
ریچل نگران سازگاری مجدد دانش آموزان و تاثیر کووید – ۱۹ بر سلامت روانی آنها است.
برای «مایک» که در مدرسه ای در لینکلشایر تدریس می کند، فقدان دستورالعمل و راهنمایی از سویی دولت، عدم اطمینان را به وجود می آورد.
وی که بیش از ۲۰ سال به کار تدریس مشغول است، گفت که باز کردن درها برای تهویه هوا همواره جوابگو نیست.
وی افزود: با وجودی که دو بار واکسن زده ام، باز نگران ابتلا به کووید – ۱۹ هستم. یکی از همکارانم که هم سن و سال من است، با وجود دریافت دو دُز واکسن، به شدت بیمار شد.
«جک» نیز که در مدرسه ای در لندن انگلیسی تدریس می کند، به دلیل ابتلا به کرونا دو هفته از ترم تابستانی باز ماند. وی گفت: دو بار واکسن زدم، اما بیمار شدم و از بابت بازگشت به مدرسه، کمی نگران هستم.
وی قبول دارد که مدارس باید به حالت عادی بازگردد، اما نگران است که اقدامات زیادی برای کاهش خطرات کووید در نظر گرفته نشده است. وی ۳۲ دانش آموز در کلاس درس دارد و رعایت فاصله اجتماعی در چنین شرایطی، غیرممکن است.
در اسکاتلند کودکان از دو هفته پیش به مدارس بازگشته اند. یک معلم اسکاتلندی گفت که اوضاع به سختی پیش می رود، با توجه به اینکه ۲۰۰ دانش آموزان مدرسه محل تدریس وی به دلیل ابتلا به کووید و قرار گرفتن در قرنطینه، از مدرسه غایب شده اند.
این معلم که ۱۵ سال سابقه تدریس دارد و خواست نامش فاش نشود، گفت که دانش آموزان ماسک نمی زنند و فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند.
وی گفت: خوشحالم که به مدرسه بازگشته ام و دوباره تدریس می کنم زیرا کودکان ما به تماس چهره به چهره نیاز دارند، اما کارهای اضافی بسیاری پیش روی ما قرار دارد و برخی معلمان به دلیل دریافت نکردن دو دُز واکسن، نگران هستند.
وی افزود: با این همه هیچ کس شکایتی ندارد. همه ما می خواهیم به شرایط عادی تحصیلی برگردیم و مطمئن شویم که کودکان از آموزش کامل برخوردار می شوند.
در آمریکا نیز دانش آموزان به مدارس بازگشته اند و با وجود افزایش موارد بستری شدن بیماران کرونایی در بخش های مختلف این کشور، کارشناسان بهداشت و درمان خواستار اجباری شدن زدن ماسک در مدارس برای جلوگیری از شیوع این ویروس شده اند.
«آندره کمپبل» جراح بیمارستان عمومی زاکربرگ سانفرانسیسکو گفت: پیام ساده ای که دارم، این است، اجازه دهید بچه ها ماسک بزنند.
وی افزود: ماسک آسیبی نمی زند. ماسک ایمن است و کودکان آن را استفاده می کنند. اگر این کار را برای کوتاه مدت انجام دهیم، به محافظت از کودکان کمک می کند.
طبق تازه ترین آمار آکادمی اطفال آمریکا، در هفته منتهی به ۲۶ اوت (۴ شهریور)، ایالات متحده شاهد ۲۰۴ هزار مورد جدید ابتلا به کووید – ۱۹ در میان کودکان بود.
طی ماه گذشته، موارد ابتلا به کووید در میان کودکان پنج برابر شده و اکنون ۲۲.۴ درصد از موارد ابتلا هفتگی را تشکیل می دهد.
واکسن های فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون در جلوگیری از ابتلا به بیماری سخت یا مرگ و میر بسیار موثر است. اما انتقال در میان جمعیت واکسینه نشده به نظر می رسد در میزان بسیار بالاتری روی می دهد، نظر به اینکه گونه دلتا در آمریکا پخش شده است.
اکثر کودکان در آمریکا واکسن نزده اند، زیرا تنها کودکان ۱۲ سال و بالاتر می توانند واکسن کووید – ۱۹ دریافت کنند.
با این وجود، برخی ایالت ها حکم زدن ماسک در مدارس را ممنوع کرده اند و برخی فرمانداران این مساله را به عهده والدین گذاشته اند تا در مورد ماسک زدن یا نزدن کودکانشان تصمیم بگیرند.
در این میان، «آنتونی فائوچی» رئیس موسسه آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا واکسن زدن دانش آموزان را ایده ای خوب دانست و گفت که از طرح واکسینه کردن برای کودکان واجد شرایط به منظور شرکت در مدارس حمایت می کند.
در حال حاضر، تنها کودکان بالای ۱۲ سال در آمریکا واجد شرایط دریافت واکسن کووید – ۱۹ هستند.
فائوچی ابراز امیدواری کرد که سازمان غذا و داروی آمریکا و کمیته مشورتی در مورد اقدامات ایمن سازی این کشور، ایمنی و نسبت فایده – خطر قوی برای کودکان را تعیین و ارزیابی کنند.
وی به سی ان ان گفت: اعتقاد دارم که واکسن زدن به کودکان برای حضورشان در مدرسه، ایده خوبی است. ما این کار را برای چندین دهه برای فلج اطفال، سرخک، اوریون، سرخجه و هپاتیت انجام داده ایم، از اینرو چیز تازه ای نیست.
نظر شما