توسعه صنعت چاپ در برنامه هفتم توسعه دیده شود 

تهران- ایرنا- رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران خواستار ورود توسعه صنعت چاپ و بسته‌بندی در  اسناد بالادستی به‌ویژه برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به عنوان یکی از مطالبات جدی فعالان این صنعت شد.  

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «محمد بیطرفان» در وبینار ششمین روز از هفتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران افزود:‌ این مهم با توجه به اثرگذاری و ارزش‌آفرینی این صنعت، بسیار با اهمیت است تا توانمندی‌ها و پتانسیل‌های این صنعت در راستای منافع ملی دیده شود. 
به گفته وی، این موضوع تاکنون از سوی متولیان امر و مسوولان مورد غفلت واقع شده است. 

بیطرفان خاطرنشان‌کرد: امروز کارآمدی صنعت چاپ و بسته‌بندی در عرصه‌های مختلف ثابت شده و به‌ویژه در شرایط کنونی پاندمی کرونا حتی در مقوله بهداشت و درمان با ارائه انواع و اقسام محصولات چاپی دارویی، بهداشتی و غذایی اهمیتی بیش از پیش یافته است. 

بنیانگذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران تاکید کرد: اگر خواستار آن هستیم تا مشکلات صنعت چاپ به صورت ریشه‌ای و بنیادی حل شود، باید بتوانیم توسعه این صنعت را در برنامه هفتم توسعه وارد کنیم. 

چاپ از جمله صنایع پیشران کشور است که به عنوان «فروشنده خاموش» مطرح بوده و صنعتی استراتژیک و راهبردی محسوب می‌شود. حتی اگر به دنبال توسعه صادرات غیرنفتی هستیم، بدون صنعت چاپ امکان‌پذیر نیست. 

وی ادامه‌داد: موضوع انتقال تولی‌گری صنعت چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت صنعت، معدن و تجارت، از جمله موارد مهمی است که انتظار می‌رود در برنامه هفتم توسعه به آن پرداخته شود. 
 
زعفران ایرانی با چاپ و بسته بندی اسپانیایی 
در این وبینار، علی مغانی رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با اشاره به مطرح بودن موضوع انتزاع بخش صنعت چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: با وزارت ارشاد دعوا نداریم، اما باید گفت امروز فقط پنج درصد ظرفیت چاپخانه‌ها مربوط به چاپ و نشر است و بقیه 95 درصد مربوط به فعالیت‌های صنعتی و تجاری است. 

وی اظهار داشت: امروز چاپ و بسته‌بندی مهمترین عرصه برای رونق دادن به صادرات غیرنفتی است، به‌طور مثال زعفران ایرانی در کشور اسپانیا بسته‌بندی می‌شود و محصولات سردرختی در کشورمان اصلا بسته‌بندی ندارند که ضعف بزرگی برای کشور است. 


مغانی تاکید کرد: امروز صنعت چاپ و بسته‌بندی باید برای کمک به سایر صنایع و توسعه آنها به یاری‌شان بشتابد و امیدواریم با مطرح شدن این مهم در برنامه هفتم توسعه، به جایگاه واقعی خود برسد. 


همچنین عباس سرابیان عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران استان خراسان رضوی اظهار داشت: در سال‌های گذشته، تولی‌گری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر صنعت چاپ نتوانسته توسعه این صنعت را به دنبال داشته باشد و به نظر می‌رسد نخستین گام در مسیر توسعه، منفک شدن از وزارت ارشاد باشد. 
وی تاکید کرد: باید سازمانی جدای از وزرتخانه‌های ارشاد و صنعت ایجاد شود تا با انجام برنامه ریزی بتواند به تحقق این مهم از نظر حقوقی و قانونی بپردازد. 
به اعتقاد کارشناسان، وارد شدن صنعت چاپ به برنامه توسعه هفتم کشور می‌تواند قدرت چانه‌زنی و پیگیری را در بین صنعتگران و فعالان این صنعت افزایش دهد.

 
به گزارش ایرنا، در این نشست مجازی فعالان صنعت چاپ همچنین خواستار دیده شدن این صنعت در اسناد بالادستی به ویژه برنامه هفتم توسعه اقتصادی- اجتماعی کشور، ایجاد مناطق آزاد چاپ با هدف توسعه اقتصادی و افزایش صادرات، توجه به نوسازی ماشین آلات و تجهیزات صنعت چاپ، توجه به ضعف فناوری و برخوردار نبودن آن از دانش روز جهان و همچنین بازگشت مجدد روز ملی صنعت چاپ در یازدهم شهریور ماه به تقویم ملی شدند. 
فعالان صنعت چاپ همچنین خواستار توجه دولت به آموزش، پژوهش و به‌روزآوری در این صنعت، قائل شدن هویت مستقل برای آن (نه با عناوینی همچون چاپ و بسته‌بندی، چاپ و نشر، چاپ و تبلیغات و غیره) و عنایت ویژه به فعالان این عرصه در شهرستان‌ها به دلیل آسیب‌های ناشی از کرونا در دو سال گذشته شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha