بازگشایی  مدارس حضوری، ترکیبی و با رویکرد سلامت دانش‌آموزان است

تهران - ایرنا - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی شعار مهر امسال را بازگشایی روان، تدریجی، ترکیبی و با کیفیت با رویکرد حفظ سلامت دانش آموزان عنوان کرد و گفت: بازگشایی حضوری مدارس به تدریج  از آبان با رعایت برخی الزامات آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سیدجواد حسینی  ‌روز دوشنبه در نشست مجازی با مدیران مدارس استثنایی شهر تهران در تشریح دلایل بازگشایی حضوری مدارس به صورت تدریجی و الزامات این بازگشایی، با بیان اینکه مهر و شروع مدارس یک پروسه است اظهار داشت: پروژه مهر در واقع پروژه نیست بلکه پروسه‌ای است از آغاز مهر تا مهر سال آینده که نیازمند برنامه‌ریزی بسیار دقیق در تمامی ابعاد تعلیم و تربیت است.

وی بازگشایی مدارس را مستلزم رعایت چند  اصل از سوی مدیران دانست و گفت: اولین اصل در بازگشایی مدارس تقدم ذاتی تامین سلامت دانش آموزان است برای این منظور سرانه های بهداشتی از سوی وزارت به مدارس تخصیص یافته است و واکسیناسیون معلمان نیز در حال انجام است.  پروتکل های بهداشتی و شیوه نامه های ستاد ملی مقابله با کرونا باید به صورت کامل در مدارس رعایت شود.

حسنی توجه همزمان به حفظ سلامت در کنار حق آموزش را از دیگر الزامات دانست و یادآورشد: رویکرد تداوم آموزش با پوشش حداکثری و حفظ سلامت باید سرلوحه کار تمامی مدیران باشد.  عدالت در تامین فرصت های آموزشی برابر برای همه  دانش آموزان از دیگر استلزامات بازگشایی مدارس است و برخورداری همه دانش آموزان از امکانات دیجیتالی، ثبت نام و توزیع به موقع کتب درسی، سنجش کامل سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از جمله نکاتی است که باید مد نظر مدیران قرار گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اقناع سازی جامعه و خانواده را از دیگر الزامات بازگشایی مدارس دانست و افزود: امسال سخت ترین و پیچیده‌ترین مهر را خواهیم داشت و برای اقناع والدین برگزاری جلسات با انجمن اولیا  و مربیان ضروری است.  روند گسترش آموزش های حضوری تدریجی خواهد بود و در این میان به مدیران مدارس و شورای مدارس تفویض اختیار شده است. باید از تجارب و دستاوردهای  آموزش های چند ماه گذشته نهایت بهره را برد  و از آنها  استفاده کامل کرد.

بازگشایی مدارس با رعایت سه اصل
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه بازگشایی باشکوه مدارس را مستلزم رعایت سه اصل مهم دانست و گفت: در آغاز مهر هیچ کلاسی نباید بدون معلم، مدیر و معاون باشد، تمام مدارس باید  برنامه عملیاتی و  اطلس یادگیری داشته باشند و همه دانش آموزان به موقع ثبت نام شده و  کتب درسی را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: مدیران مدارس عوامل اصلی جبهه تعلیم و تربیت هستند و پروژه مهر و بازگشایی مدارس مهمترین عامل برای سنجش عملکرد مدیران است.

حسینی با بیان اینکه مهر امسال از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است اظهار داشت: کرونا ۱۸ ماه تمامی ابعاد جامعه به ویژه نظام تعلیم و تربیت را تخت تاثیر قرار داده است و نظام تعلیم و تربیت در زیست بوم جدید با رویکرد پوشش حداکثری انواع شیوه های آموزشی را برای دانش آموزان پیاده سازی کرد.

وی افزود: محور اصلی آموزش‌ها در مهر پیش رو آموزش‌های حضوری تدریجی است و لذا این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی همه دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت است. موضوع آموزش‌های حضوری به کیفیت آموزش و ‌جریان یاددهی یادگیری برمی‌گردد و هیچ آموزشی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود و کیفیت آموزش حضوری تامین کند.

حسینی تصریح کرد: آموزش‌های مجازی منجر به افت کیفیت در جریان یاددهی و یادگیری شده است و این مسأله موجب می‌شود بحث حضوری شدن  به عنوان موضوعی جدی پیگیری شود، البته لطمه به عدالت بویژه عدالت آموزشی از دیگر دلایل شروع مجدد آموزش های حضوری است و یکی از ارکان اصلی عدالت، عدالت آموزشی است و کوچ نظام تعلیم و تربیت به فضای مجازی موجب لطمه خوردن به گسترش عدالت بویژه عدالت آموزشی در مناطق کم برخوردار شده است.

بازگشایی مدارس دلیلی برای کاهش آسیب‌های فضای مجازی
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی گفت: فضای مجازی و در خانه ماندن دانش‌آموزان آسیب های زیادی به سلامت روانی و  اجتماعی دانش آموزان وارد کرده است و برای کاهش این آسیب ها بازگشایی مدارس ضرورت دارد.

حسینی با اشاره به وضعیت مدارس در کشور های جهان افزود: پیش از شروع  واکسیناسیون و در بین ۳۷ کشور با نرخ مرگ و میر بالا فقط ۶ کشور به طور موقت مدارس را تعطیل کردند و به طور طبیعی با گسترش واکسیناسون اکثر کشور ها به سمت بازگشایی مدارس  حرکت کرده اند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی معلمان را جهادگران آموزشی نامید و گفت: معلمان با همراهی خانواده ها  در ایام کرونا و با بهره گیری از انواع روش های آموزشی شاهکاری در نظام تعلیم و تربیت  رقم زدند.  در کوچ مجدد به سمت آموزش های حضوری ممکن است با مقاومت اولیا و دانش آموزان به دلیل اضطراب از سلامت مواجه شویم که نیازمند اقناع والدین و دانش آموزان است.

حسینی با بیان اینکه  وضعیت آینده کرونا مبهم است  و معلوم نیست چه وضعیتی در آینده داشته باشد. ‌اظهار داشت: تمام پژوهش ها نشان می‌دهد بازگشایی مدارس در افزایش  پاندومی کوید ۱۹ تاثیری نداشته است و لذا استراتژی اصلی وزارت آموزش و پرورش نیز بازگشایی تدریجی مدارس است.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha