مقدار تسهیلات ارزان پرداختی به تعاونی‌های گلستان افزایش می‌یابد

گرگان- ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ منعقده با صندوق کارآفرینی امید کشور و وزارتخانه مربوطه میزان تسهیلات ارزان قیمت پرداختی به تعاونی‌های این استان به میزان ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، سعید مازندرانی روز سه‌شنبه در شانزدهمین جشنواره تعاونی های برتر استانی و ملی گلستان در سالن اجتماعات استانداری استان اظهارداشت: از ابتدای سال جاری تاکنون این تسهیلات به ۱۱ تعاونی و در مجموع به میزان ۸۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.
 وی با اشاره به تعاونی‌های صادرات محور و تعاونی‌های خرد در صنایع دستی و فرش بیان داشت: این تعاونی‌ها محصولات خود را به تجار برای صادرات می‌دهند که در یک سال گذشته میزان کل صادرات آنها ۱۶ میلیون و ۲۲۸ هزار دلار از استان بوده است.
وی اضافه کرد: تعاونی های استان در حوزه صادرات در مجموعه هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت دریافت کردند که این میزان تسهیلات کرونایی به هزار و ۱۱ واحد تعاونی و فرد خسارت دیده از کرونا پرداخت شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: در هفته تعاون سال جاری ۱۳ تعاونی با سرمایه‌گذاری ۸۸۰ میلیارد ریال و اشتغال ۶۰ نفر در شهرستان‌های گنبدکاووس، رامیان، کردکوی و چندین شهرستان دیگر افتتاح و به بهره برداری رسیده است.
به گفته مازندرانی به طور متوسط سالانه ۴۰ هزار نفر ساعت آموزش از طرق مختلف برای تعاونگران استان با هدف توسعه دانش تعاونی برگزار می‌شود.
وی تصریح کرد: در جشنواره ملی تعاونی سال جاری، تعاونی مرتعداران از گلستان شایسته تقدیر و تجلیل و ۱۷ تعاونی در استان به عنوان برتر استانی تجلیل شدند.
وی با اشاره به مشکلات تعاونی‌های استان تصریح کرد: بیشترین مشکلات در حوزه‌های تامین اجتماعی، مالیات، صنعت و معدن، گمرک و صادرات است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: افراد عضو تعاونی‌های استان در دریافت تسهیلات مشکل دارند و پیشنهاد می‌شود خط اعتباری ویژه‌ای در بانک توسعه تعاون برای تضامین ایجاد شود.
مازندرانی ادامه داد: در حوزه صادرات برخی دستورالعمل‌ها با نیاز اعضای تعاونی‌ها به خصوص مرزنشینان که اجازه ۸۰ تا ۱۰۰ دلار تبادل دارند، برای برخی مجوزها نیاز به رفت و آمد به مرکز استان و یا تمدید و صدور کارت باید هزینه گزافی پرداخت کنند که از تعاون آنها خارج است.
وی بیان داشت: تعاونی مرزنشینان استان ۱۸۰ هزار عضو دارد.
وی یادآور شد: تغییر قوانین مشکلاتی برای اعضای تعاونی‌ها ایجاد کرده که مهمترین آن در بحث بیمه تامین اجتماعی است که همکاری لازم در خصوص بیمه رایگان اعضای تعاونی‌ها انجام نمی‌شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: محدود شدن سهمیه یارانه‌ای باعث شده تا اعضای تعاوتی‌ها کم شود بطوری که در تعاونی‌های فرش با ۱۸ هزار عضو، امروز به کمتر از ۶ هزار نفر رسیده است.
مازندرانی اظهارداشت: قوانین مالیاتی هم با توجه به درآمد پایین مشکلاتی برای شرکت‌های تعاونی ایجاد کرده بطوری که تعاونی‌هایی مانند مصرف فرهنگیان، کارگران و کارکنان دولت در استان با کمترین ظرفیت ممکن فعالیت می‌کنند.
در گلستان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تعاونی فعال با ایجاد ۲۷ هزار و ۷۸۲ نفر فرصت شغلی در استان وجود دارد.
گلستان حدود ۱۰ هزار تعاونی ثبت شده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha