اعتبار اجرای طرح های آبخیزداری غرب مازندران ۲برابر افزایش یافت

نوشهر - ایرنا - معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر گفت: امسال برای اجرای ۱۳ طرح آبخیزداری غرب استان با هدف کنترل سیلاب و فرسایش خاک ۳۳ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که ۲برابر سال گذشته است.

به گزارش ایرنا ، در چند سال اخیر وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در غرب مازندران خسارات متعددی نیز به ساکنان شهرها و روستاهای مختلف این منطقه وارد کرده است که با اجرایی شدن طرح‌های آبخیزداری در این منطقه علاوه بر کاهش سیلاب و تبعات آن ، شاهد کنترل فرسایش خاک به همراه توسعه و تقویت پوشش گیاهی در شیب‌های ناپایدار و تامین آب برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی نیز خواهیم بود.

مساحت حوزه آبخیزداری تحت پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر از رویان تا رامسر در غرب استان  ۶۴۰ هزار هکتار است که از این میزان  ۳۱۳ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۱۹۷ هزار هکتار مرتع می باشد.
محمدرسول رجبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  با بیان اینکه این اعتبارات نسبت به سال قبل دو برابر افزایش یافت، گفت : امسال برای اجرای ۱۳ طرح آبخیزداری غرب مازندران ۳۳ میلیارد تومان اعتبار از محل تملک و دارایی و اعتبارات متفرقه دولت تخصیص یافت و این در حالی بود که در سال گذشته میزان اعتبارات این بخش ۱۶ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: از این میزان اعتبار ۱۳ میلیارد تومان از محل تملک دارایی و ۲۰ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات متفرقه دولت است که برای اجرای طرح های آبخیزداری مکانیکی ، حفاظت و جلوگیری از فرسایش خاک در سیلاب و همچنین به منظور ذخیره منابع آبخیزداری در این حوزه است.

وی تصریح کرد: قرار است با اعتبارات امسال ۱۳  طرح  آبخیزداری تا پایان سال مالی امسال به بهره برداری می رسد که با تکمیل این پروژه ها ۱۹ هزار و ۸۰۴ هکتار از سطح منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه را پوشش خواهد داد.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر گفت: از این تعداد پروژه ۳ طرح بندهای مشبک سرشاخه‌گیر رودخانه های پلطان تنکابن با اعتبار پنج میلیارد و ۳۷ میلیون تومان و عملیات اجرایی یکهزار و ۷۰۰ متر مکعب بتن مسلح و ۷۳۰ متر مکعب دیوار ملاتی، سرشاخ گیر نوکرود تنکابن با اعتبار پنج میلیارد و ۲۵ میلیون تومان با عملیات اجرای ۹۵۰ متر مکعب بتن مسلح و ۷۰۰ متر مکعب دیوار ملاتی و بند مشبک سرشاخه گیر کجور رود نوشهر نیز با اعتبار هشت میلیارد تومان ۲ هزار و ۳۹۷ متر مکعب اجرای عملیات بتن مسلح و ۷۹۰ متر مکعب دیوار ملاتی احداث خواهد شد.

وی همچنین از اجرای هفت طرح آبخیزداری سازه ای سنگ ملاتی و بتنی برای کنترل جریان‌های آبی خبر داد و افزود: در منطقه آسیاب رود مرزن آباد با حجم عملیات یکهزار و ۲۰۰ متر مکعب با اعتبار یک میلیارد و ۹۱۱ میلیون تومان، منطقه کوهپر در بخش کجور نیز با حجم عملیات ۶۰۰ متر مکعب با اعتبار ۴۶۹ میلیون تومان و در منطقه ونداربن کلاردشت سازه ای با حجم عملیات ۲ هزار متر مکعب و با اعتبار یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان احداث می شود.

به گفته رجبی ، سازه سنگی ملاتی و گابیونی در منطقه میجران رامسر با حجم عملیات یکهزار و ۲۰۰ متر مکعب و با اعتبار یک میلیارد و ۵۶۸ میلیون تومان و احداث سازه گابیونی در منطقه پلرود اشکورعلیا در رامسر با حجم عملیات ۸۰۰ متر مکعب و اعتبار ۶۴۴ میلیون تومان در سالجاری ساخته خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه بین و برکن بخش کجور هم سازه سنگی، ملاتی با حجم عملیات چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب و با اعتبار ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان و نیز یکهزار و ۳۰۰ متر مکعب احداث سازه سنگی ملاتی با اعتبار یک میلیارد و ۱۹۷ میلیون تومان در منطقه سیاه بیشه شهرستان چالوس به بهره برداری خواهد رسید.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر همچنین از اجرای ۲ طرح مطالعات و بازنگری حوزه آبخیزداری به وسعت ۴۶ هزار و ۸۶ هکتار در منطقه کجور رود(سد صلاح الدین کلا) در شهرستان نوشهر و پارک آبخیزداری جواهرده در شهرستان رامسر با اعتبار ۶۹۰ میلیون تومان در سالجاری خبر داد.

وی اجرای طرح‌ حفاظتی و توسعه مرتع در سطح ۱۵۰ هکتار در منطقه سیاه بیشه شهرستان چالوس با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۱۹۷ میلیون تومان را که شامل کپه کاری گونه‌های مرتعی، تکثیر گیاهان دارویی و علوفه دامی در این حوزه می شود را از دیگر طرح‌ها عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: اجرای این طرح ها در مرحله تهیه اسناد برای برگزاری مناقصه می باشد که با انتخاب پیمانکار کار اجرایی آنها شروع شود.

مازندران دارای دو اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در ساری مرکز این استان و دیگری در غرب مازندران با مرکزیت نوشهر است که حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر بیش از ۶۶۲ هزار هکتار از مساحت مازندران را در بر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha